Tom Rør Startet 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2009 (redigert) Jeg lurer på om det finnes noen måter å overføre penger til selger i utlandet på, som er billigere enn andre? Jeg tenker på påslag etc. fra banker ol.Dette lurer jeg på fordi jeg er tungt inne i planlegningsfasen for å kjøpe en båt i England.(må selge den jeg har først)!! Redigert 8.Desember.2009 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Vet at alle penger( tror der er over kr. 25.000,-) som skal ut av landet må deklareres ovenfor Norges Bank. Dette gjøres i den banken du bruker. Tror derfor dette er den måten man må bruke utenom å ta med penger direkte, noe som er ulovlig i den størrelse du sikker har behov for. Snakk med banken å prøv å deale en fast pris for jobben de skal gjøre. Kursen er det lite å gjøre med da denne styres av markedet, men som sakt snakk med banken din. Lykke til. Schierna Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Det er vel ikke helt riktig at pengene må deklareres. Enhver nordmann kan bruke hvilket som helst beløp hvor som helst i verden. Bruker du debet eller kredit -kort vil beløp over kr. 5000,- rapporteres til noe som kalles valutaregisteret. Vil det være mulig å bruke f.eks. paypal i denne sammenhengen? Hvis du skal kjøpe fra en bedrift er muligheten stor for at du kan betale ved å betale direkte som ved et hvilket som helst annet utenlansk kjøp fra en butikk (nettbutikk). Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Smurph Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Du kan betale direkte til utenlandsk konto fra nettbanken - med mindre banken din ikke har fulgt med i timen, da. Du trenger mottakers IBAN-nummer samt SWIFT kode. Noe mer hokus-pokus er det i grunnen ikke. Banken din vil sikkert rapportere beløpet til Norges Bank, men det er kun for statistikkformål. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
ulysses Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Skal du handle en båt, snakker vi fort om et større beløp. Da ville jeg ringt banken min og hørt om muligheten til å inngå en kursavtale. Hvis du er redd for påslag fra banken, bør du sjekke opp hva slags marginer Paypal og kredittkortselskapene tar, ettersom noen nevner det. Deres kurser er noe av det dårligste du kan få. Så til småbeløp er det greit, men skulle jeg overført mange hundre tusen, ville jeg aldri vurdert å betale på denne måten engang. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Jeg lurer på om det finnes noen måter å overføre penger til selger i utlandet på, som er billigere enn andre? Jeg tenker på påslag etc. fra banker ol. Nettbank. Enkelt og billig! Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 depositum inn på "Escrow account" !!!!!!! ...intil "survey" og sluttforhandlinger er gjort... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Mouche Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Nettbank. Enkelt og billig! Men det er nokså stor forskjell på hva det koster i de forskjellige (nett)bankene. Mener f.eks at Skandiabanken er billig på små beløp, men dyre på større beløp så det er penger å spare på å benytte riktig bank også her! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Smurph Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 (redigert) Men det er nokså stor forskjell på hva det koster i de forskjellige (nett)bankene. Mener f.eks at Skandiabanken er billig på små beløp, men dyre på større beløp så det er penger å spare på å benytte riktig bank også her! Dette kan jeg umiddelbart avkrefte!!! Det koster ikke deg som avsender noe som helst å gjøre en utenlandsbetaling i Skandiabanken. Hvis det påløper noen kostnader i forbindelse med betalingen så skjer disse i mottakerens bank, og det er dermed mottakeren som må betale. En helt annen ting er at det, som Divemaster sier, selvfølgelig er lurt å benytte en klientkonto e.l. når det er snakk om såpass store beløp. Redigert 9.Desember.2009 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Mouche Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 (redigert) Med kostnader her så ser jeg på totalbildet og det hjelper svært lite om selve overføringen er gratis så lenge man får en dårligere vekslingskurs for jeg ser på prisen som hvor mange norske kroner jeg må ut med for å betale en mottager i utlandet i den valuta han oppgir sine priser, eksempelvis usd eller euro. Her kommer Skandiabanken dårligere ut ved store beløp, men bedre ut ved små beløp i følge en undesøkelse for en tid tilbake (finner ikke linken, men leter). Forøvrig så er ikke alle (de færreste hvis noen!) mottagere villig til å godta noe annet enn å motta de "riktige" antall euro eller usd på sin konto og hvis mottagers bank tar noe gebyr så blir det avsenders problem/utgift. Dette er en problemstilling jeg har vært gjennom ved diverse anledninger i tidligere karriere og jusen er sånn sett enkel; man har ikke betalt regningen før mottager har mottatt på sin konto - free and clear - det avtalte beløp i den avtale valuta! redigert; fant en link til kostnader ved overføringer; Gebyrfrie Skandibanken taper på dårlige valutakurser Redigert 9.Desember.2009 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 er det større beløp som skal overføres så kan du kjøpe terminkontrakt på valuta eller du kan kjøpe i dag om du har penger tilgjengelig. Vi sikret et beløp i svenske kroner da vi kjøpte båten vår. Det er helt ukompliksert.Man vet som regel hvor mye man skal betale når - og da kan man i dag kjøpe valuta til en fast kurs for levering på en fast dag (future kontrakt). Banken oppretter da en konto for deg i den valutaen du skal sende over. Da har du feks svenske kroner på kontoen og sender pengene fra denne via nettbanken. Gebyrene på overføringen er uavhengig av hvor mye penger du overfører. Tror overføring koster 150-200 kroner mellom norge og sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.