Jump to content

Onan aggregat 5.0 MDKUB, feltsikring slår ut ved oppstart

mateco

Recommended Posts

Heisann båtfolk!

Nå har mitt Onan 5.0 MDKUB marine generator sett "tatt kvelden" :nonod: og jeg lurer på om noen her inne kan hjelpe?

For ordens skyld, 1 faset, 230V 50 Hz, 5 kw.

Problemet er følgende:

Ved oppstart faller field breaker ut på magnetiseringen. Generatoren rekker så vidt å bygge opp spenning før denne sikringen bryter. :rolleyes:

Noen som har vært borti samme problemstilling??

Jeg innehar Installasjons manualen, Operator's manual, og Parts katalog.

I Operators manual står det beskrevet at børstene skal sjekkes med jevne mellomrom. (Jeg går utifra at dette er børstene til sleperinger på rotor som gir magnetiseringen til generatorens statorviklinger !?)

Har en mistanke om at feilen kan ligge i nedslitte børster!

Evt. kan det være selve Field Breakeren? I såfall hva er max belastning denne skal trippe på? Kunne da kanskje ha prøvet med en auto-sikring med samme tripp-grense? Tør ikke å prøve uten å vite ca. max belastning !! Kan jo i værste fall brenne rotorviklingene ! Noen som kan antyde forsvarlig max grense på evt. erstatnings sikring?

I Parts katalogen er der beskrevet generatorens forskjellige Parts nummer, men jeg mangler desverre tegningen over generatorens sammenssetning (Generator Assembly).

Noen som har en liggende og kunne scannet den i pdf format? Om det ikke er helt den samme generatoren så vil en evt. tegning kunne gi meg en liten pekepinn !!

Trenger å vite hvor børstene sitter og om det er mulig å komme til fra aggregatets overside som er min eneste mulighet uten å måtte løfte ut hele greia!

Og sist, men ikke minst, hvor får jeg handla reserve/slite deler til dette gen-settet her på berget??

Takker for alle innspill!!

:sailing:

mvh

Bjørn

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Onan aggregat 5.0 MDKUB feiler, trenger litt hjelp! . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei.

No kjenner ikkje eg denne generatoren spesielt, men eg har lite tru på at det er børstane som er årsak til dette.

Eg vil rekna med at der er noko slikt som spenningsregulator og likerettar til magnetiseringsstrømmen, og eg antar at dette er noko elektronikk som er innestøypt i ein plastklump, og det er dit eg vil retta mistanke først og fremst. No kan det og henda at der er feil i feltviklingen, for å finna det ut må den ohmast med litt spenning.

Men når det gjeld å finna feilen, so vil eg ønska deg god jakt.

Magne

Heisann Dinamo! :seeya:

Leser ditt innlegg med stor interesse!!

Skal i første omgang koble fra lederne til børstene og deretter ohme magnetiseringsviklingene fra disse og deretter mot jord. Vil vel da fange opp evt. feil med børstene, viklingene og evt. kortslutning mot jord?

Skal vel gi respektive 0 ohm over kabel-børste-slepering-magn.vikling-slepering-børste-kabel samt uendelig mot jord?? Tenker jeg rett nå tro??

Nå går alle kablene til generatoren i et hull fra undersiden av koblingsboksen og inn på generatoren. I selve koblingsboksen er der masse kabler, koblinger, releer, og annet snacks. Har ikke så veeldig lyst til å demontere av frykt for å miste oversikten

Desverre kan jeg ikke følge kablene til generatoren uten å demontere/fjerne selve boksen, som forøvrig er montert med vibrasjonsdempere over generatoren. Avstand mellom boksen og generatoren er sværrt snever. Det kan være muligheter for gnisningsskade på kablene mellom boksen og generator, men det er %&@&% trangt å komme til!!!!

Skal først ohme litt og kommer tilbake med måleresultater!

Bjørn

Da har jeg ”manna meg opp” og fjerna den nevnte koblingsboksen for å sjekke gjennomføring og for å se om jeg kunne lokalisere børstene.

Ingen enkel jobb, trangt å komme til med "potetfingrer" samt alt for få hender. Mista to skruer nedi skutebunnen "en-eller-annen-plass", men de kunne heldigvis erstattes. (Får finne en magnet å fiske de opp senere!!)

open.jpg

Dekslene løsnet. Den omtalte boksen kommer til syne.

kabelsurr.jpg

Må holde tunga rett i kjeften å notere flittig hvor kablene er koblet.

gensynlig.jpg

Her er generatoren synlig med kabel gjennomføringen.

gjfor.jpg

Visuelt så kablene helt OK ut. Målte alle viklingene, T1-T2, T3-T4, F1-F2, G1-G2, (ref tegning lenger nede). Alle viklingene ga 0 ohm som økte til ca 2-3 ohm etter noen sekunder. Målte også at ingen av viklingene hadde kontakt med jord. Konkluderer med at børstene er OK på rotorviklingene F1-F2 ??

Kunne så vidt se børsteholderne på skrått inn bak generatorens kabelgjennomføring. Jammen ingen enkel oppgave å skifte om de skulle feile!!!

skjema.jpg

Her vises generatorens koblingsskjema. Hos meg er koblingen gjort slik pilen viser.(T2 og T3 til jord, samt T1 og T4 til forbruksuttak L1 og L2.

Jeg formoder at viklingene F1-F2 er rotorviklingene og at G1-G2 er stator hjelpeviklinger for magnetiseringen. (korriger meg hvis jeg tenker feil)

Field Breakeren, CB2, bryter kretsen til G1-G2 hvis strømmen blir for stor.

fieldbrk.jpg

Nysgjerrigheten tok selvfølgelig overhånd, dessverre!!! :rolleyes:

Bare måtte åpne denne Field Breaker sikringa for ”å se åssen den så ut inni”. Og selvfølgelig åpenbarte innholdet en kompleks mekanisk innretning med en spole. Og ut spratt det ut en kontakt-gaffel, ei fjær, og en liten kobberstolpe, som jeg selvfølgelig ikke har peiling på hvordan det hele skal monteres tilbake !! :nonod:

Er det noen her inne som kan tyde utløsningsbelastning ut ifra påskriften på bryteren??

Nå trenger jeg virkelig en ny slik. Og muligens også en ny spenningregulator, SR1900. Uffameg, ser kostbart ut hele greia!! :cryin:

Bjørn

Ja da er helga benyttet til å forske på autosikringa som jeg ”uheldigvis” åpna med uante konsekvenser.

Etter mange timer med studering, grubling, prøving, og masse brille skifter, fant jeg til slutt ut måten den skulle monteres.

Etter uttallige frustrerende forsøk fikk jeg delene på plass og kunne pusta letta ut!!

(Det er en god ide å ta en pause når tålmodigheten er oppbrukt!! Da når man et punkt hvor man helst hiver hele greia ¤%& i vold!!)

Hadde for sikkerhets skyld anskaffet noen autosikringer på henholdsvis 3 og 10 Amp som ville passe i monteringshullet.

nybrytere.jpg

Heldigvis slapp jeg å benytte meg av de.

Billige og ”Made in Taiwan” uten noen spesifikasjoner om virkemåte. En ren termisk sikring, antar jeg, vil kunne ha brent viklingene før den har rukket å løst seg ut ??!!!

Den originale, antar jeg, har en momentan utløsning når strømmen er tilstrekkelig til å trekke spolen inne i selve instrumentet/bryteren!

Nå, etter at alle generatorens viklinger var målt og funnet OK (tror jeg ??) så tenkte jeg at ”noe” var feil med spenningsregulatoren.

For å studere den skikkelig valgte jeg derfor å demontere den fra koblingsboksen. Kablene ble behørig merket og regulatoren ble skrudd løs.

spregulator.jpg

Her er den løs og fotografert sammen med en BT-penn. Selvfølgelig var den helt ”innbakt” og hadde ingen synlige skavanker.

Men under selve jobben kom jeg over årsaken til feilen. Det viste seg nemlig at flatstiften på potmeter R1 hadde brukket og at kabelskoen med flatstift resten hadde sveist seg fast til jord. Dette medførte at Field Breakeren (CB2) slo seg ut !!!

skjema2.jpg

Bruddet forsøkt angitt i koblingsskjemaet.

potmeter.jpg

Brudd av flatstiften på potmeteret.

Nå har dette potmeteret 3 tilkoblinger hvor kun 2 er nødvendig. Jeg valgte derfor å ohme opprinnelig verdi og deretter bruke den andre tilkoblingen etter at potmeteret ble justert ”den andre veien” slik at motstanden ble som opprinnelig (ca. 23 Kohm).

Full av iver, etter min nye oppdagelse, ble spenningsregulatoren montert tilbake og alle koblinger behørig festet.

Og spenningen var stor ved oppstart, men hva skjedde??? Ingen verdens ting !! Ikke spenning i det hele tatt !!!

Prøvde med et 9V batteri å gi til felt viklingene (1 + 2) en liten karamell, men fortsatt ikke liv!!

Nå er jeg i rimelig tvil!!!

Kan spenningsregulatoren tatt skade av overnevnte ???

Er det allikevel noe feil med magnetiserings eller rotor -viklingene??

Har sendt prisforespørsel på ny regulator til Anlegg & Marine Service i Sandnes samt til Cummins Norge!

Ser på nett at i ”Utlandet” koster den ca. 1300 USD, så den er helt sikkert ikke billigere her på berget!!

Tips til løsning mottaes med stor takk!!

mvh

Bjørn

Da har jeg mottatt svar fra Cummins Norge!!

Kr. 290,70 for Field Circuite Breaker (Som jeg ikke trenger da jeg anser den som fiksa !!!)

Kr. 6415,20 for ny spenningsregulator

Prisene eks. MVA og frakt!!

Har også tipsa om dette innlegget og bedt om de kunne komme med en ekspert uttalelse vedrørende mitt ressonement!!

Har også spurt om det er mullig å returnere evt. kjøpt spenningsregulator om det skulle vise seg at feilen ligger i en av generatorens viklinger!

Så får vi se !!!

Tvi - tvi - (til meg sjøl). Kunne finansiert ei flott ny kondenstørketrommel for samme sum!!

Bjørn

Nærmar det seg prisen for ein heilt ny generator no?

Vel, kan ikke sammenligne dette aggregatet med et frittstående luftkjølet diesel aggregat med "inverter generator"!!

Onan 5.0 MDKUB er en generator som gir direkte 50 Hz ren sinus kurve ved 2500 rpm, 5 kVA cos ø=1,0. Motoren er en to sylindret ferskvannskjølet diesel med egen varmeveklser for sjøvannskjøling. Hele greia veier over 170 Kg og tilpasset maritimt miljø med lyddempende innpakning og vannkjølet Aqualift eksos-lyddemper i fiberglass.

Aggregatet er selvfølgelig utstyrt med eget starbatteri/dynamo/ladekrets og fjernstart panel.

Men skulle noen, mot formodning, ha et slikt aggregat stående komplett så er jeg villig til å betale 3 x oppgitt pris for spenningsregulatoren (inkludert frakt) så sant aggregatet fungerer korrekt.

Da vil jeg få spenningsregulatoren på kjøpet i tillegg til reserve -generator og -motor, ++

Med andre ord, det er litt igjen før prisen på et nytt tilsvarende aggregat, som jeg vil tippe vil koste rundt 60 K.

Det som derimot er mitt dilemma er om jeg påskoster en ny spenningsregulator og det viser seg at feilen ligger en annen plass, f.eks. i en (eller flere) vikling-sett i selve generatoren!!

Bjørn

Nå har dette potmeteret 3 tilkoblinger hvor kun 2 er nødvendig.

Og dette er du 100% sikker på? Hvis ikke ville jeg prøvd å lodde på en ledningsstubb med en flatstift kabelsko på der den opprinnelige brakk av, og testet om det fortsatt ikke virket...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ingen generator kan gi 50 Hz ved 2500 o/m, den går sannsynligvis med 3000, men dette er lite relevant nett no.

Magne

Nei, det kan den selvfølgelig ikke, men motoren kan gå med en annen omdreining enn generatoren og det ser ut for å være tilfellet her. Jeg fant en liten brosjyre som tyder på at motoren går med 2.400 rpm og siden generatoren er oppgitt å være 2-pole må den gå med 3.000 rpm for å lage 50 Hz.

Snodig løsning, men det er nok gjort med en eller annen hensikt :rolleyes:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Og dette er du 100% sikker på? Hvis ikke ville jeg prøvd å lodde på en ledningsstubb med en flatstift kabelsko på der den opprinnelige brakk av, og testet om det fortsatt ikke virket...

Ja, dette er jeg rimelig sikker på

pott.jpg

Forsøker her en liten illustrasjon. Originalt var i bruk pos.1 og pos.3. Flat stift på potmeter pos.3 var avbrukket. Jeg måler så motstanden mellom posisjon 1 og 3 til 22,8 kohm. Justerer så potmeteret slik at samme verdi måles mellom pos.1 og 2. Forflytter så kabelen fra opprinnelig pos.3 til pos.2.

Ingen generator kan gi 50 Hz ved 2500 o/m, den går sannsynligvis med 3000, men dette er lite relevant nett no.

En stoor skrivefeil fra min side!!!

Generatoren er direktedrevet 2 polet og omdreiningstallet blir da 1500 rpm. (1500 rpm x 2 pol / 60 sek = 50 Hz)

:santcheer1:

Bjørn

Generatoren er direktedrevet 2 polet og omdreiningstallet blir da 1500 rpm. (1500 rpm x 2 pol / 60 sek = 50 Hz)
Dette er flisespikkeri, men ein generator som går med 1500 o/m ved 50 Hz har to polpar, ikkje to poler. Det minste antall poler ein generator kan ha er to (eit polpar), og då produserer generatoren ein periode pr omdreining. 50 Hz er då 50 perioder pr sekund, som gir 50 *60 = 3000 perioder pr minutt.

Magne

Dette er flisespikkeri, men ein generator som går med 1500 o/m ved 50 Hz har to polpar, ikkje to poler. .............

Kjære Dinamo!!

Ja dette er "flisespikeri"!!!

Selvfølgelig mener jeg to Pol-par !!

skjema.jpg

Ser du i skjemaet over så er der to sett med "arbeids viklinger" T1-T2 og T3-T4. Hvert sett danner 2 poler (N+S). Disse er, i mitt tilfelle, koblet i serie (Også se skjemaet med pilanvisning). Pr rotasjon vil der generere N-S-N-S, eller pluss-sinus, minus-sinus, pluss-sinus. minus-sinus.

Er vi enige da tro??

Her må man tydeligvis veie sine ord på gull-vekt før man trykker enter-knappen skjønneer jeg!! :giggle:

:santa:

Bjørn

Heisann Dinamo!!

Jo jeg skjønner meget godt ditt argument for "flisespikkeri" og er selvfølgelig 100% enig i det du skriver!!

Heldigvis kan vi rette hverandre i ord og uttrykk slik at tråden(ene) får en mening!!!

Av og til er tastene for nære hverandre og av og til tenker man en ting, mens man skriver noe helt annet!! :lol:

I dette tilfellet er det nok jeg som må skjerpe meg !! :yesnod:

Tilbake til mitt andre problem:

Nå er ny spenningsregulator bestilt!! Saken bestilt via Anlegg & Marine Service i Tananger til den nette pris kr. 7620,- inkl. MVA og 5% rabatt (+frakt kost)!

En kostbar affære som jeg håper ikke er bortkasta !!!

Så da er det bare å vente på pakka og montering/testing!!

Vil det funke tro??? Er meeget spent !!!

Rapport følger!!

:santcheers:

Bjørn

Hei,

Har du vurdert å sjekke rotordiodene ?(og varistor dersom den finnes)

Ikke prøv å magnetisere feltet slik du beskriver før du har kontrolert at dette er ok for din regulator.

På noen elektroniske regulatorer må man gjøre dette på en spesiell måte.

Bare et forslag basert på bittre erfaringer.........

Lykke til !

Hei,

Har du vurdert å sjekke rotordiodene ?...........

Takker for tipset, men her er ingen rotordioder.

Som Dinamo var inne på i sitt innlegg #2, så er diodene innestøpt i selve spenningsregulatoren. Regulert likestrøm til rotorviklingene overføres via børster og sleperinger.

reg2.jpg

Her vises spenningsregulatorens tilkoblinger. Generatorens hjelpedstator viklinger (G) gir vekselspenning til regulatoren på tilkobling 3 og 4. (Det er på denne den omtalte feltsikringen sitter).

Fra tilkobling 1 (+) og 2 (-) tilføres regulert likespenning tilbake til rotorviklingene.

Vil anta at det er en, eller flere, av disse innstøpte diodene som er defekte slik at magnetiseringskretsen regelrett kortslutter inne i regulatoren og at det er derfor felt sikringen slår seg ut ??!!??

mvh

:santcheer1:

Bjørn

Da har jeg endelig mottatt og montert ny spenningsregulator, og JAAAA det funka !!! :flag:

gammelny.jpg

Den gamle til venstre og den nye til høyre. Imotsetning til den gamle så var den nye ”bakt inn” med gjennomsiktig gel slik at de elektriske komponentene var synlige.

last.jpg

Etter oppstarte justerte jeg spenningen til ca. 230V iht tavlas voltmeter (237 V med multimeter). Sjekka frekvensen til å være 50,3 Hz.

La på litt last ved å slå på varmtvannstank samt begge motorvarmerne og lot aggregatet kjøre med denne lasta i ca. 30 minutter. Alt OK, og en bør mindre!! :yesnod:

Tenkte jeg skulle prøve å finne igjen de to boltene jeg mista tidligere. Kobla opp mitt ny innkjøpte inspeksjonskamera med led-lys og magnet, men kunne ikke finne boltene. :rolleyes:

insp.jpg

Fikk testa kameraet som syntes å funke OK til en pris på bare 398,- hos CO. Litt ”stakato” ved kjappe rørelser, men helt OK hvis man beveger kameraet med rolige bevegelser.

Så da var dette problemet løst og vi er ready for Jule/Nyttårs tur!!!

GOD JUL !!! :santcheer1:

Mvh

Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...