sirius Startet 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2009 Hei. Som eg skriv i anna tråd så er eg i ferd med å gå fra motorbåt til seilbåt, i den forbindelse så lurer eg på om nokon kan gi meg tips om kva eg skal sjå etter av feil og mangler på ein Mamba 29 seilbåt. Har forsåvidt kjøpt den allereide med div. forbehold, men skal få ein rapport etterkvart fra "torbit" her på forumet om båten. Ellers så er eg interesert i å høre erfaringene fra andre med samme båt. Er dette noko å satse på Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
avmønstret5 Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Gratulerer. Jeg mener en del Mamba var halvfabrikata og da er det lurt så vurdere innredningsdetaljer nøye. For øvrig har jeg ikke spesielt kjenskap til båttypen men du kan f.eks gå inn på sidene til de store seilforeningene, hvor du sikker kan finne mange Mambaeiere. Sitér dette innlegget Link to post
bjornak Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Hei. I denne linken finner du litt om Mamba. Mamba Seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 En kompis av meg hadde en Mamba 34 foter, og han var fornøyd med den. Var en Hjalmar 3 syl diesel i den Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 På sailguide.com finner du nokså mye info om Mamba 29. Ser at ikke mindre enn 17 eiere har skrevet inn sine erfaringer med båten. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
benq Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Hvilken motor står det i den? Hva slags drev? er det byttet "bælg" på det? Dette er ting som lett koster noen "lapper". Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Det står en "lille" yanmar på 9 hk med strak aksel og 2 bladet foldepropell. Dette er for lite her i kulingen på vestlandet men dette går eg inn i med åpne auge. Dette er utbyttbart. Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
bukt Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Det står en "lille" yanmar på 9 hk med strak aksel og 2 bladet foldepropell. Dette er for lite her i kulingen på vestlandet men dette går eg inn i med åpne auge. Dette er utbyttbart. har akkurat det samme i tankene men også blitt anbefalt å heller sette inn baugpropell i stedet for større motor , er mest merkbart ved vbakking og ilandlegging den lille motoren.... men mulig jeg gjør begge deler... Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 har akkurat det samme i tankene men også blitt anbefalt å heller sette inn baugpropell i stedet for større motor , er mest merkbart ved vbakking og ilandlegging den lille motoren.... men mulig jeg gjør begge deler... Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 "har akkurat det samme i tankene men også blitt anbefalt å heller sette inn baugpropell i stedet for større motor" Skjønner ikke helt hvordan den skal hjelpe deg med framdrifta. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Baugpropell på en 29 fots seilbåt? Er du sprø? Kan ikke ha vært en seiler som anbefalte dette ihvertfall. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bukt Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 "har akkurat det samme i tankene men også blitt anbefalt å heller sette inn baugpropell i stedet for større motor" Skjønner ikke helt hvordan den skal hjelpe deg med framdrifta. Hvis du leser alt jeg skrev så står det at jeg mulig vil gjøre begge deler , baugprop for manøvrering i sidevind og større motor for bakking og fremdrift. Du henter ikke mer enn et par knop visstnok med en 15hp kontra 9hp så ikke mye å hente der , mest for manøvrering noe da du vil få mer nytte av ved en baugpropell enn større motor ble jeg fortalt . Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Du trenger ikke baugpropell på en 29 foter. Selv med 9-hesteren er den lettere å manøvrere enn motorbåt med baugpropell. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bukt Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Du trenger ikke baugpropell på en 29 foter. Selv med 9-hesteren er den lettere å manøvrere enn motorbåt med baugpropell. Det vil jeg tro, men et av problemene med denne motoren i denne båten er bakking i vind noe som evt en baugprop kunne hjelpe mer enn en større motor. men uansett for min del blir det større motor først da jeg vil ha de 2 knop ekstra da jeg har en 3kvarters tid fra havn til åpent farvann, skulle jeg da savne mer manøverbarhet så blir det en tunnel i baug og men ikke bratt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Med seilbåt er selve reisen turen, roen senker seg i kroppen, stillheten nytes.......best ta en sesong og føle på det før du prioriterer store investeringer du i ettertid skjønner at ikke var så viktig Ikke som i visse motorbåter i det motorbrølet startes "hold dere fast, vi snakkes når vi er framme" Seilbåten er ikke et effektivt transportmiddel på samme måte, men du er på tur hele tiden, og så dropper du anker der du er når den tiden er kommet. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Det vil jeg tro, men et av problemene med denne motoren i denne båten er bakking i vind noe som evt en baugprop kunne hjelpe mer enn en større motor. men uansett for min del blir det større motor først da jeg vil ha de 2 knop ekstra da jeg har en 3kvarters tid fra havn til åpent farvann, skulle jeg da savne mer manøverbarhet så blir det en tunnel i baug og men ikke bratt sikkert. Jeg vil ikke ha montert baugprop. på denne båten. Den er egentlig svært lettmanuvert i forhold til det meste du sammeligner med. Dessuten taper du deplasement i forskipet og du øker vekten i forskipet (trøster + batteri) samt turbulens pga hullet. Å betale noen tusen for å lage seg en dårligere båt er ikke lurt. Skulle jeg (og sikkert mange seilere med meg) ha vurdet å kjøpe en 29 fots seilbåt med baugtrøster, vi det gi grunnlag for prisnedsettelse. Ikke gjør det. Ang. motor og framdrift, en trebladet foldeprop. kan gjøre susen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Ser at hvor fort båten går er argumentet for større motor. Hastighetsøkningen på flatt vann blir ikke så stor som enkelte forventer da 9 hk er nok til å få båten i skroghastighet. Forskjellen kommer først i motsjø og motvind. En 3 blader foldepropell er helt bortkastet på en 9 hk motor etter min mening. Mulig kraften vil øke litt, men marginalt. Topphastighet vil mest sansynlig gå litt ned med en 3 blader på flatt vann. Hvis propellen er av gammel modell kan imidlertid en moderne foldepropell gi en betydelig gevinst, men også der må invisteringen sees i sammenheng med motorens forventede levetid. Baugpropell på en 29 fots seilbåt ønsker jeg ikke å videre kommentere engang. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
tomeriks Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 (redigert) Jeg har Mamba 29, og det er absolutt en båt å satse på. Mambaens fordeler er plassen, og relativt gode seilegenskaper i forhold til båtstørrelsen. Når det gjelder motorkraften så hadde jeg ikke vært så veldig bekymret. Vi har en 12 hk yanmar/ 2 bladet foldepropell av nyere dato i vår, og den har ingen problemer med å skyve båten gjennom kraftig motsjø uten å tape veldig mye fart. Jeg hadde tidligere en maxi 77, med 7,5 hk VP og den hadde absolutt ingen problemer med å kjøre i motsjø for motor. Den er ett par fot kortere og noen hundre kilo mindre i vekt, men tror ikke det har så mye å si.. Så prøv først. Når vi kjører på flattvann, kjører jeg på under halv gass for å oppnå 5,5 knop.. Dvs du vil ha mer enn nok motorkraft. Baugpropell høres ut som ren idioti på denne båten. Vi har ingen problemer hverken i sidevind eller ved bakking. Det er vel propellen effektivitetsgrad ved bakking og plassering i forhold til rortet som teller her, er det ikke?? Men som med alle seilbåter, så krever det endel tørrtrening før du blir trygg på dette. Disse punktene bør du sjekke skikkelig: Lekkasje fra vinduer (ett sannt he...te å få tett), lekkasje fra luke foran, seil, Kvalitet på sprayhood osv.. Er det båten som ligger på finn.no? Da kan det se ut som at den er en 3/4 fabrikat, hvor den første eieren kun har montert innredningen i båten. Da er det viktig å sjekke kvalitet på monteringsarbeidet, samt det elektriske, da det er en bit det ofte har blitt slurvet på. send meg gjerne en IM om du ønsker tips, Redigert 11.Desember.2009 av tompa2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 (redigert) Hvis det er den som ligger på finn.no, så er det ikke en Yanmar 9 hk men en 7,5 hk. Yanmar 1 GM = 7,5 hk Yanmar 1 GM10 = 9 hk Disse to er helt like å se på men sistnevnte har større sylinder volum. Bare til orientering! Redigert 11.Desember.2009 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Den er vel et barn av sin tid den Mambaen. De er alle undermotoriserte målt med dagens standard. Dagens "treromogkjøkken" båter er tiltenkt å brukes like mye for motor som under seil. Og ikkeno galt med det. Mambaen er tiltenkt at den primært skal seiles. Motoren er kun for å komme inn/ut av havn. Jeg har selv 80-talls båt. 32 fot med 17 hk. Går rundt 7 knop på flatt vann. Men. Ved den minste motvind eller sjø så stopper den opp. En liten kuling imot og det står omtrent stille. Skulle jeg byttet på noe på den Mambaen ville jeg fått inn en større motor. 9 hk gir svært treig respons ved manøvrer. Men som nevnt, slike båter er manøvrerbare inntil det ekstreme. Den styrer akkurat dit du vil og snur på sin egen lengde. En thruster kan jeg ikke se nytten av. Sitér dette innlegget Link to post
Trondryen Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Hei og gratulerer med Manba. Jeg har selv ikke seilt med mamba , men player 311 , som er nesten identisk båt som mamba. (Player var selvbygger projekt fra Tønsberg på 80 tallet.) Det er en sikker og trygg båt. Den er kanskje litt veik dvs krenger relativt mye i lite vind men sluttstivheten er ok.Litt lett kjøl dersom det er jernkjøl.Er det blykjøl på båten så er den nok litt stivere. Vi seilte til svalbard og opp til 80 grader nord med playern i 1991 (http://home.online.no/~e-ma-so/). Nok om det. Sjekk nøye området rundt innfesting av vantene. Dette har vært en svakhet med enkelte av halvfabrikatene. Sjekk for sprekker rundt innfestingsøyet. , og at dekket ikke er "dratt opp". Dette har kommet av for små skott / avlasting på innsiden av båten . Når det gjelder motor så er nok 7,5 hester i minste laget rett imot været . (du seiler faktisk fortere). Motoren er vel saltvannskjørt går jeg utifra , og seilbåtmotorer har som regel ikke så mange gangtimer , men har wen tendens til å stå seg ihjel. Ved eventuelt bytte til 12-13 hester så får du en tosylindret motor som har mye jevnere gange og langt mindre vibrasjon. til syvende og sist er det jo et prisspørsmål. Er den motoren som står der i god forfatning så ville jeg vel brukt den og vudert om dette er båten som du vil satse på . Er det det så kan man jo ta de invisteringene senere. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Den er vel et barn av sin tid den Mambaen.De er alle undermotoriserte målt med dagens standard. Litt avsporing.. Er de så undermotoriserte etter dagens standard? Til sammenlikning så har Bavaria 30, som vel må være en typisk båt av dagens standard ett depleasement på 4,4 tonn og 19 hk, mens mambaen fra 1980 tallet har depleasement på 3 tonn og er levert med 12 hk som standard.. Jeg tror det er flere faktorer som spiller inn.. Jeg hadde som skrevet i ett tidligere innlegg her en Maxi 77, med md5 og seildrev tidligere. Den gikk som en drøm i motsjø, mens en kamerat hadde en Jasmine 25, med yanmar 1gm og rak aksel (propellen langt bak). Han måtte som regel gi opp så fort motsjøen ble høyere enn en halvmeter, mens jeg peisa på i tilnærmet toppfart. Jeg hadde faktisk ikke sett på motoren som noe stort problem her. Greit, den er liten men den har i tillegg en foldepropell, som nok er effektiv. Og er det mye sjø/blåser så skal man jo seile. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Mnja. Det vil si at Bav'en har 50% mer krefter enn Mambaen. Og det er mye. Bav'en har også fordel av sin høyere vekt da den driver bedre i sjøen. Min båt er bred, 3.30, og relativt lett, 4.5 t. Sammen med liten motor er det en uheldig kombinasjon. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 ok.. Jeg var nok litt rask med å dra den slutningen.. Det er flere forhold som gjør at dette ikke er helt sammenliknbart.. VP'en i Bavariaen er 3 sylindret, mens Yanmaren i mambaen er 1 sylindret.. Vp'en har ett dreiemoment på 48 nm, mens Yanmaren bare har ca halvparten.. Men med motsjø/motvind, så får vel vekta på båten noe å si, for hvor tung den blir å drive frem?? På stille vann, så er jeg enig i at større vekt er positivt mtp siget. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Det hele er en avveining. Blir båten for lett, så stopper den opp i sjøgang. Den har ikke masse nok til å drive fremover i jevn fart. Jeg bygde en gang en båt hvor jeg la sjela mi i å få den så lett som mulig. Brukte en masse triks. "Nå skal jeg ta dem". Hva fikk jeg? Jo en båt som gikk som ei kule i lite vind. Alt annet var den ubrukbar til. Den drev ikke i sjøen i det hele tatt, måtte kontinuerlig trimmes og var så brå i bevegelsene at den banka livskiten ut av meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.