Jump to content

Gå fra Bayliner motorbåt til Mamba seilbåt

sirius

Recommended Posts

Ser at hvor fort båten går er argumentet for større motor. Hastighetsøkningen på flatt vann blir ikke så stor som enkelte forventer da 9 hk er nok til å få båten i skroghastighet. Forskjellen kommer først i motsjø og motvind.

En 3 blader foldepropell er helt bortkastet på en 9 hk motor etter min mening. Mulig kraften vil øke litt, men marginalt. Topphastighet vil mest sansynlig gå litt ned med en 3 blader på flatt vann. Hvis propellen er av gammel modell kan imidlertid en moderne foldepropell gi en betydelig gevinst, men også der må invisteringen sees i sammenheng med motorens forventede levetid.

Baugpropell på en 29 fots seilbåt ønsker jeg ikke å videre kommentere engang.

At en trebladet foldepropell er bortkastet er ikke riktig både etter andre og mine egne erfaringer. De fleste eldre seilbåter har ok framdrift for motor på flatt vann som du skriver, men en tobladet propell er lite effektiv ved mot- vind/sjø. I slike tilfeller vil en moderne treblads foldepropell hjelpe betydelig, det er min erfaring. Marsfarten går heller ikke ned (hvorfor?) men den øker heller ikke mye. Hva en velger å spandere i kronasje i forhold til en eldre motor er en annen sak.

Ut fra et sikkerhetsaspekt bør etter min mening motorkraften være så sterk at kan om nødvendig gå seg opp mor sjø og vind m/motor i en moderat kuling, dvs ikke drive av.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...