Jump to content

Ønsker tips til bygging av flaps til sandvik 25

kentm

Recommended Posts

Tenk deg om to ganger før du legger for mye arbeide i et trimplan til ei snekke :smiley: . Hadde i mange år en Sjømann 22 med stort trimplan.

Har nå som deg, en Sandvik 25.

Min påstand er at selv om du skulle øke farta med ca 20%, er ikke dette vært det du ødelegger av sjøegenskaper.

Med grov sjø inn under hekken, er trimplan noe hærk :puke:

Og noe sælig fart får enn jo alderi på ei snekke heller. Vil enn tross alt ha ei snekke,

er alternativt Nidelv 24. Den er jo flat som ei pannekake under.

(Fra midtskips og bakover ) :lol: .

Eg skal ihverfall ikke ha de på min Sandvik, lå vedsiden av en Sandvik i sommer som hadde, og maken til dritt hadde eieren aldrig opplevd, han skulle sjære de løst nå til vinteren, de overstyrte båten i tung sjø!! og når han lå til kai laga de noen syke skvulpelyder. rimelig iriterende om natta :lol: mine erfaringer er at Sandvik 25 ikke trenger de!!

O Erland

med båtførerbevis

Skrogene på Sandvik 25, og Nidelv 24 har vesentlige forskjeller. Sandviken har mye til felles med gamle tresnekker, og krever relativt mye ballast, mens Nidelven har ingen ballast, ut over motor, og tanker. Har gått i skarp sjø fra siden med Nidelv 24. Den ruller heller ikke som ei normal snekke, men slår som en passbåt i motsjø :nonod: .

Det er fordeler og ulemper med begge skrogtyper, men som sagt, vesentlig forskjellige. Skal enn øke farta på snekka, er nok et trimplan, eller en båt som er flatere under,og brei bak en løsning.

Liker du deg ute i dårlig vær, behold sandviken som den er.

Eller som en kollega av meg sa, Sandvik 25, sabla gode sjøbåter det der.

Han bor nordpå, og vet trolig hva dårlig vær til sjøs er :wink: .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...