Jump to content

stopper luftavfuktere selv ved full tank?

m/s draugen

Recommended Posts

Har fått lånt meg en som det ikke følger med noe bruksanvisning på.Alt som er å lese på selve apperatet er ;

AFFUKTER

Model No.Basic 10

Kjekt å vite da jeg skal prøve den ombord i vinter.

Finnes også en anordning sli at jeg kan koble på en slange,men da blir det ett sant bal å gjøre den fast ved vasken istedet for å ha den i dørken.

Ikke kjekt om den renner over og står og super sin egenprod.fukt

Den stopper nokk av seg selv det sitter sikert en liten flotør i tanken. Jeg hae min stående på benken i byssa med slange ned i vasken fungerer helt utmerket.

Slik gjør jeg det og, det funker helt fint og man trenger ikke tenke på tømming. Med min avfukter må jeg bikke den litt bakover slik at kodensen renner ut slangen og ikke ned i tanken. Har det altid tørt og god luft i båten. Men husk å steng alle lufte ventiler slik at ikke avfukteren suger ute luft.

Hvor stor tank er det på avfukteren? Vi har en DeLongi med tank på ca. 2 liter. Den må tømmes et par ganger i uka nå når temperaturen ligger på litt over 0 ute. Synes det er utrolig mye vann, må nesten lure på hvor alt vannet kommer fra :confused:

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

da er det sikkert en luftfuktare du kjøpt :wink:

Nei så pokker,det er en avfukter ja... :yesnod:

hvor mange liter;ca.2 l

Innstilling,hva skal den stå på.Er alt fra 100%,80%,etc.til continuous?

Apropos slange for tilkobling for å få vanner direkte i evnt.vask.Det er en slik "bryter/føler som kobler ut når beholderen taes ut,og da stopper alt.Ved tilkobling med slange....hvordan løses dette da?

Stussen for slange er i samme rom som beholderen skal stå.

Redigert av m/s draugen (see edit history)

teste deg fram.....ikke continous....

har du mye treverk i båten, så finns nog risken att du torker ut så mye att det kan sprikke....

etter du vinterkonservert toan.....gladpac over...annars dunster vann/rødsprit/ eller vad du hælt i

du kan oxo kjøpe en hygrometer billigt på ClasO....så kan du følje uttorkningen

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Nei så pokker,det er en avfukter ja... :yesnod:

hvor mange liter;ca.2 l

Innstilling,hva skal den stå på.Er alt fra 100%,80%,etc.til continuous?

Apropos slange for tilkobling for å få vanner direkte i evnt.vask.Det er en slik "bryter/føler som kobler ut når beholderen taes ut,og da stopper alt.Ved tilkobling med slange....hvordan løses dette da?

Har min stående på 60%

Min er slik at du slår ut et hull bak (det er "perforert" og klar til å lage hull). Der stikker du slangen inn og den treffer utløpet inni der. Dermed kan beholderen stå på plass, uten å bli fylt.

Gerhard

Vi har avfukteren stående på auto, nå er jeg usikker på hvor mange % den tar utgangspunkt i da, men lurer på om det var 60%. Ellers er det uttak for slangen i bunnen av selve boholderen på vår avfukter. Vi fjerner toppa i en stuss i den ene enden av beolderen og kopler til slangen der, altså skal beholderen stå i på vanlig måte. Vannet renner ned i beholderen og videre ut slangen til et utløp f. eks. oppvaskbalja. Dermed fylles ikke beholderen opp slik at avfukteren stopper.

baatvedlikehold_005.jpg

Vi har imidlertid byssa oppe i salongen, men jeg føler at avfuktern er viktigere nede, der det er flere tekstiler, bl.a. sengeklær. Vi har derfor avfukteren stående i salongen nede, med døra til sovelugaren åpen. Da kan vi ikke bruke slange til avløp og må tømme beholderen et par ganger i uka.

mvh

Ella

Redigert av mor Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Skal montere den til helga og velger å bruke beholderen den første iken.Dette av nysgjerrighet for å se evnt.vannmengde.

Takk for alle råd og tips.

Ett frågamål ang.denne sak.Skal etter en stund koble på en slange slik at vann renner ned i vask,dette gjøres som i dette fora skrevet:"beholderen sitter på sin plass,men ved å bruke en slange ved utløp så vil vannet renne den veien"(fritt ref).

Men vil det ikke fylle beholderen da også?Eller tar den en "snarvei"utenom denne og ut slangen?

Hei !

må nesten lure på hvor alt vannet kommer fra

Har 5 liters tank, og har i allefall tømt ut 30 liter i høst. Det jeg tror skjer, er at det diffunderer fuktighet utenfra og inn - fordi vanninnholdet i lufta inne i båten har blitt lavt. Men jeg ser ikke at det er noe annet problem enn at man må tømme tanken fra tid til annen. Samtidig som fuktighet kommer inn utenifra, tørkes jo båten opp innvendig. Det er ingen tvil om at luftfuktigheten i båten blir lavere enn ute. Så er det jo mulig å kople avfukteren til slange, og jeg har gjerne latt kondensvannet renne ut via motorens sjøvannsfilter. Det passer greitt med høyder og øvrig plassering i min båt.

-koh

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...