m/s draugen Startet 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2009 Har fått lånt meg en som det ikke følger med noe bruksanvisning på.Alt som er å lese på selve apperatet er ; AFFUKTER Model No.Basic 10 Kjekt å vite da jeg skal prøve den ombord i vinter. Finnes også en anordning sli at jeg kan koble på en slange,men da blir det ett sant bal å gjøre den fast ved vasken istedet for å ha den i dørken. Ikke kjekt om den renner over og står og super sin egenprod.fukt Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Jeg kjenner ikke den du har fått låne, men begge mine og de andre jeg har vært borti stopper av seg selv når de er fulle. Vanligvis kan du se en lysdiode eller annet varsellys som viser at den er full i tillegg til autostopp. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Hei De avfukterene jeg har brukt har en nivåbryter i bøtten / tanken som stopper maskinen når bøtten er full. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Den stopper nokk av seg selv det sitter sikert en liten flotør i tanken. Jeg hae min stående på benken i byssa med slange ned i vasken fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Den stopper nokk av seg selv det sitter sikert en liten flotør i tanken. Jeg hae min stående på benken i byssa med slange ned i vasken fungerer helt utmerket. Slik gjør jeg det og, det funker helt fint og man trenger ikke tenke på tømming. Med min avfukter må jeg bikke den litt bakover slik at kodensen renner ut slangen og ikke ned i tanken. Har det altid tørt og god luft i båten. Men husk å steng alle lufte ventiler slik at ikke avfukteren suger ute luft. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Den troppen som du fjerner når du bruker slangen skal settes inn i avløpet til tanken når du bruker slange. Da renner alt ut i slangen uten at du trenger og bikke på den. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Se der lærte jeg noe nytt, bare jeg finner proppen. Desverre så er jeg nok treg med å lese bruksanvisningen, hadde vel stådd der. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Et av problemene med "billige" avfuktere er at dei fryser ved 4 - 5 grader C. Eg har montert min på ei døgnur slik at den er innkopla ca 12t og har da 12t til å tine opp på viss den er frosset. det fungerer OK. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Min avrimer selv når det trenges fungerer like bra om det er kalt. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Jo da,dette hadde jeg kunnet funnet ut selv ser jeg.Fyllte beholderen og satte den inn.Den startet ikke,akkurat som dere sa.......:) Takk Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Hvor stor tank er det på avfukteren? Vi har en DeLongi med tank på ca. 2 liter. Den må tømmes et par ganger i uka nå når temperaturen ligger på litt over 0 ute. Synes det er utrolig mye vann, må nesten lure på hvor alt vannet kommer fra mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Gunga Din Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Fyllte beholderen og satte den inn.Den startet ikke,akkurat som dere sa.......:) Takk da er det sikkert en luftfuktare du kjøpt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
m/s draugen Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 (redigert) da er det sikkert en luftfuktare du kjøpt Nei så pokker,det er en avfukter ja... hvor mange liter;ca.2 l Innstilling,hva skal den stå på.Er alt fra 100%,80%,etc.til continuous? Apropos slange for tilkobling for å få vanner direkte i evnt.vask.Det er en slik "bryter/føler som kobler ut når beholderen taes ut,og da stopper alt.Ved tilkobling med slange....hvordan løses dette da? Stussen for slange er i samme rom som beholderen skal stå. Redigert 9.Desember.2009 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 (redigert) teste deg fram.....ikke continous.... har du mye treverk i båten, så finns nog risken att du torker ut så mye att det kan sprikke.... etter du vinterkonservert toan.....gladpac over...annars dunster vann/rødsprit/ eller vad du hælt i du kan oxo kjøpe en hygrometer billigt på ClasO....så kan du følje uttorkningen Redigert 9.Desember.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
m/s draugen Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 mest plastic fantastic ombord her. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Nei så pokker,det er en avfukter ja... hvor mange liter;ca.2 l Innstilling,hva skal den stå på.Er alt fra 100%,80%,etc.til continuous? Apropos slange for tilkobling for å få vanner direkte i evnt.vask.Det er en slik "bryter/føler som kobler ut når beholderen taes ut,og da stopper alt.Ved tilkobling med slange....hvordan løses dette da? Stussen for slange er i samme rom som beholderen skal stå. Har min stående på 60% Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Apropos slange for tilkobling for å få vanner direkte i evnt.vask.Det er en slik "bryter/føler som kobler ut når beholderen taes ut,og da stopper alt.Ved tilkobling med slange....hvordan løses dette da?Stussen for slange er i samme rom som beholderen skal stå. Min er slik at du slår ut et hull bak (det er "perforert" og klar til å lage hull). Der stikker du slangen inn og den treffer utløpet inni der. Dermed kan beholderen stå på plass, uten å bli fylt. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 (redigert) Vi har avfukteren stående på auto, nå er jeg usikker på hvor mange % den tar utgangspunkt i da, men lurer på om det var 60%. Ellers er det uttak for slangen i bunnen av selve boholderen på vår avfukter. Vi fjerner toppa i en stuss i den ene enden av beolderen og kopler til slangen der, altså skal beholderen stå i på vanlig måte. Vannet renner ned i beholderen og videre ut slangen til et utløp f. eks. oppvaskbalja. Dermed fylles ikke beholderen opp slik at avfukteren stopper. Vi har imidlertid byssa oppe i salongen, men jeg føler at avfuktern er viktigere nede, der det er flere tekstiler, bl.a. sengeklær. Vi har derfor avfukteren stående i salongen nede, med døra til sovelugaren åpen. Da kan vi ikke bruke slange til avløp og må tømme beholderen et par ganger i uka. mvh Ella Redigert 10.Desember.2009 av mor Amica (see edit history) Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
m/s draugen Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Skal montere den til helga og velger å bruke beholderen den første iken.Dette av nysgjerrighet for å se evnt.vannmengde. Takk for alle råd og tips. Ett frågamål ang.denne sak.Skal etter en stund koble på en slange slik at vann renner ned i vask,dette gjøres som i dette fora skrevet:"beholderen sitter på sin plass,men ved å bruke en slange ved utløp så vil vannet renne den veien"(fritt ref). Men vil det ikke fylle beholderen da også?Eller tar den en "snarvei"utenom denne og ut slangen? Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Vann ja.........1/2 bare over natta.Blir kjekt med en slik sak ombord ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Hei ! må nesten lure på hvor alt vannet kommer fra Har 5 liters tank, og har i allefall tømt ut 30 liter i høst. Det jeg tror skjer, er at det diffunderer fuktighet utenfra og inn - fordi vanninnholdet i lufta inne i båten har blitt lavt. Men jeg ser ikke at det er noe annet problem enn at man må tømme tanken fra tid til annen. Samtidig som fuktighet kommer inn utenifra, tørkes jo båten opp innvendig. Det er ingen tvil om at luftfuktigheten i båten blir lavere enn ute. Så er det jo mulig å kople avfukteren til slange, og jeg har gjerne latt kondensvannet renne ut via motorens sjøvannsfilter. Det passer greitt med høyder og øvrig plassering i min båt. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.