Rormann Startet 21.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2004 Har en ett år gammel skjærgårdsjeep med 50 HK johnson og styrekonsoll med kabler ned i skroget. De siste turene har jeg opplevd en del dødgang i rattet. Ikke hele tiden, noen ganger tar det med en gang mens andre ganger dreier jeg ca. 10 cm uten at motoren beveger seg. Det virker som om dødgangen sitter i rattet og ikke i festene til motoren. Er dette normalt ? Hvis jeg slipper rattet har også rattet/motoren en tendens til å vri seg seg sakte mot høyre slik at båten svinger. Det er en boks hvor kablene går inn i kassen under rattet, her er det noen stramme-muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2004 Dersom dette ikke var slik da du kjøpte den ville keg benyttet meg av garantien. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 21.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2004 Jeg har kjøpt båten fra første eier og bor ikke i Oslo hvor dette ble montert, men garantien skulle vel gjelde uansett. Hvordan er det forresten med reklamasjon på båter, man kan jo ikke nødvendigvis frakte disse som andre gjenstander tilbake til forhandleren. Er det vanlig å få utbedret ting hos andre merke-forhandlere ? erikwand Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 21.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2004 Kan høres ut som det er styresnekka som er slitt, men det skal den ikke bli etter et år. Hadde dette på en båt for noen år siden. Inni styresnekka er det et slags tannhjul som drar wiren inni styrekabelen fram og tilbake. Med meg var det tennene på dette tannhulet som var slitt ned at det glapp, og kabelen flyttet ikke på seg. Jeg byttet styresnekke. At motoren svinger når du slipper rattet er normalt så lenge du ikke har en slik styresnekke som ikke holder igjen disse kreftene. Du kan selvsagt stramme den skruen du nevnte, men da blir rattet tyngre å vri på. Det beste er å justere finnen over propellen slik at svingkreftene blir motvirket. Rett innstilling er når motoren er like tung å svinge til begge sider (under fart). Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med de som solgte båten ny og avtalt hva du skal gjøre med dødgangen. De vil nok ikke sende deg tilbake til Oslo, men forhåpentligvis godta at du sender regningen til de. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 22.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2004 - og her finner du litt mer om justering av trimroret under kavitasjonsplata på motoren, for å unngå at motoren drar seg ut mot ene eller andre siden under fart. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5026;start=1 Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 22.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2004 Takk for gode tips ! Når jeg tenker meg om står trimroret allerede vendt mot den ene siden, mulig det er feil veg. Jeg får prøve meg fram. Mail er allerede sendt til firmaet i Oslo om dødgangen. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 22.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2004 Du får gi en tilbakemelding om hvordan det gkk med garantisaken.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.