Jump to content

Scandinavien 260 med D-4 260 DPH-A/G7, hvordan beregne slipp?


SeaRaymond

Recommended Posts

Båt: Scandinavien 260 sport, 26 fot, 3000 kg +, høyeste registrert toppfart 36,4 knop, typisk oppnådd toppfart 35 knop. (ferielastet)

 

Motor: Volvo Penta D-4 260 DPH-A, registrert høyeste turtall på analogt instrument 3500 rpm ved 36,4 knop, typisk 3400 rpm ved 35 knop.

 

Drev DPH-A, utveksling 1,85. Propell DUO type G7, aner ikke stigning eller diameter på dette??

 

Så til spørsmålet, hva er her slippet på propellen, og er resultatet akseptabelt? Regnet på toppfart 36,4 knop ved 3500 rpm og typiske 35 knop ved 3400 rpm (ferielastet).

 

For de som kjenner til disse motorer ligger motoren her i nedre sjikt av anbefalt maksturtallsområdet (3400-3600), og vurderer derfor en G6 propell, dersom dette ville gi positivt resultat i rettning høyere fart. Men sannsynligvis ville en slik propell gi ett noe høyt turtall da det skiller 200-300 rpm per størrelse. Ville da havnet på maksturtall 3700-3800 rpm.

 

Ønsker samtidig å komme i kontakt med andre eiere av denne båtmodellen :flag:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Kan noen som har greie på det hjelpe å beregne slipp . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...