Spinner Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Ikke er det heist kone med spissen ned heller. I Oslofjorden har jeg bare sett 1 båt som gjør det under motorseiling på minst 20 år, og det er min egen båt Tror 9 av 10 ikke skjønner hvorfor eller hva det betyr. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
OT-flyktning Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Har sett flere utenlandske båter gjøre det. Kommer vel av at det dreier seg om folk i båt, og ikke båtfolk Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 (redigert) Skulle vist hengt på en haug emoticons for å unngå å bli tatt på alvor. I Astors tilfelle er det selvsagt ikke krav til noen kon. Han bruker mesanen som en rulledemper. Redigert 11.Desember.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 (redigert) Er dette en berikelse for seilmiljøet ??......jeg vet ikke. "Er båten harry" ?? Han blir sikkert sikkert mest i Middelhavet så det det spiller vel liten rolle for den norske kystkulturen uansett (??). "Gamle penger" har i alle år preget deler av seilsportmiljøet hovedsaklig på en positiv måte. F.eks. er det et hyggelig seilsportmmiljø på Hankø hvor folk godtar å trille bagasjen til relativt nøkterne hytter og gjerne seiler i 5.5 metersklassen som ikke er overdådig luksus. Det finnes store seilbobåter langs kysten, men de fleste seilbåter er relativt nøkterne. Folk har naturligvis frihet til kjøpe hva de vil, men håper ikke andre ny-rike tar opp konkuransen om antal fot og mengden blank messing.... ...i mine høyne er feks, en colin archer skøyte mer høystatusbåt og mer høstatus å beherske en et surfebrett eller liten åpne båt enn en stor turbåt. Nå er er sagt skal man slett ikke være fordomsfull mot fok med store båter eller mye hk og det er plass på fjorden for alle til å nyte friheten der. Redigert 11.Desember.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Aner jeg et snev av misunnelse her Tror jeg hadde gjort det samme om jeg hadde hatt muligheten Misunnelig? Ja så klart! skulle gjerne hatt så mye pæng! Men jeg TROR ikke jeg hadde satset på en båt som er så stor at jeg må ha med betalt mannskap for å reise ut i den. Et eller annet møbel i kategorien 50-70 fot hadde derimot blitt kontrahert.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Per T Kålin Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Colin Archer?.................Hvem sa det? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Ikke er det heist kone med spissen ned heller. Da tror jeg det hadde blitt vanskelig å fått henne med på flere turer gitt. Nå bedriver vi heldigvis ikke motorseiling i noen særlig grad, så det er ikke en aktuell problemstillng.. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 (redigert) Er dette det man kaller 243 fotssyken....å starte med en 243 fots båt ?? Like greit med den såkalte 3 fotssyken hvor båtens størrelse øker med behovet..... (rettelse...i den engelske linken står det 247 fot og 75.22 meter) Håper han er medlem av baatplassen.no...eller i hvertfall gjestelser....for baatplassen.no er jo porten til det folkelige båtliv. (Da blir det kanskje båtplassen treff ombord ??) Ellers er den greit med representasjonsbåt hvis man feks. vil invitere regjeringen med på tur. (Men det spørs om statsministeren ikke nøyer seg med sin egen landstdsbåt som vel under en tidel så lang...) Må inrømme at det kunne vert artig å få være med en tur ....(det er jo tilsynelatende en fabelagtig båt som sikkert tåler litt bølger) ...men for en kosetur langs svenskekysten er den den vel litt i største laget.....ikke lett å diskre fortøye i en lokal havn å spise reker med lokalbefolkningen uten tilskuere som beundrer båten......så denne båttypen står ikker på årets ønskeliste til jul..... "Mast Height: 88.5m (292ft)"...er heller ikke noe godt salgargument.....hva sier opplagssjefen hvis jeg kommer med en 88 meer lang mast neste høst...?? Man kommer vel knapt nok inne Østerjøen pga Storbeltbroen ??? Redigert 11.Desember.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 "har det gått rykter om at Røkke nå ville konvertere fra motor til seil." sies i Seilassakn så ved finlesing av saken er det tydleig at dette bare er ubekreftede rykter. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 For folk flest er det urealistik at familien godtar å kjøpe en Mirabella V....for hvilke koner vil godta å bli sendt opp i en 88 meter høy mast ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Et trøstens ord til de som bekymrer seg for om kone og barn kan oppholde seg i denne jolla; Ifølge den berømte konstruktøren Ed Dubois skal båten være klar til levering i februar 2011. Han opplyser at båten er dimensjonert slik at det er mulig for Røkke-familien å dra på jordomseiling. - Når båten er ferdig vil Røkke vurdere å delta i langdistanse regattaseiling på toppnivå, og dra på en jordomseiling, sier pressetalsmann Rolf Nereng. Håper med dette at alle føler seg beroliget! Skisser av båten er å finne i dagens utgave av Finansavisen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sydspissen Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 båten er dimensjonert slik at det er mulig for Røkke-familien å dra på jordomseiling. Imponerende ! Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 http://www.hegnar.no/motor/baat/article403301.ece "Kjell Inge Røkke bygger "den råeste båten verden har sett"".....ja ja..denslags båter kan fortsatt gi båtmiljøet et harry stempel... Da blir han neppe baatplassen medlem.....for etter et par jordomseilinger er det mulighet for medlemskap i Norsk Havseiler- og Krysserklubb. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Røkke er nok godt båtvant. Erfaring fra seilbåt eller ikke så tror jeg neppe Røkke selv kommer til å stå til rors der ombord, det tar nok andre seg av mens han selv ferier og slapper av, kanskje med litt forfallende kontorarbeid. Hans forrige yacht, Reveire seilte stortsett rundt i Middelhavet og det kommer nok mest sannsynlig denne til å gjøre også. Når han selv ikke benytter seg av båten fungerer det gjerne slik at den leies ut for en ganske OK sum. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Den vil nok befinne seg i fremmede farvann mesteparten av tiden ja. Synd det, for det ville vært en berikelse for båtlivet å få treffe slike flotte båter langs vår vakre kyst. Det er desverre slik at mentaliteten blant oss her på berget, er slik at den som har noe som er større og flottere enn gjennomsnittet føler seg lite velkommen. Mye bra sjømannskap kunne vi nok også lært. Både av rederen og mannskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Dette er ikke båt for meg , da tror jeg faktisk jeg hadde foretrukket å leie meg inn i en suite på et cruiseskip eller noe , jeg ser ikke helt vitsen med å eie egen båt når den er i den klassen der man selv ikke er delaktig i å seile den. Båten er stor nok til jordomseiling også gitt , jøss ja den er nok det men det hadde fint gått å seile rundt jorden i en 20foter også. Hadde jeg hatt ubegrenset med midler så hadde jeg aldri gått over den størrelsen der privat båtliv opphører , chartertur med mannskap det blir noe helt annet. Grensen for shorthand familieseiling går på 50-70fot tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Han kommer nok opp til Oslo og viser den fram, muligens han stiller i Færderen Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
oslofjord Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 (redigert) muligens han stiller i Færderen den båten i det kaotiske startfeltet ved Aker brygge...(?).....da lønner det seg ikke for andre tviholde på forkjørsretten........ Seilas skriver "Båten vil også få en ekstremt dyp kjøl. Den vil bli delvis opptrekkbar, og vil ha en blybulb på 100 tonn i bunn. " det blir bra sig av det.... ellers kan det bli dyrt å få det objektive ansvaret ved en kollisjon med denne superbåten om feks. forsikringsselskapet avkorter erstningsbeløpet pga uaktsomhet......eller om en guttunge uten forsikring med racerbåt senker skuta....blir det det slutt på ukelønn noen år.... (Seilas: "Båten vil trolig koste 150 millioner") Redigert 13.Desember.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 da lønner det seg ikke for andre tviholde på forkjørsretten........ Han har lønnet mannskap. Da er det ifølge BP-versjonen av COLREGS et yrkesfartøy. Og lystfartøy skal, ifølge samme reglene, alltid vike for yrkesfartøy. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 (redigert) men hvordan kan båter (hvis det defineres som yrkesfatøy) med lovbestemt forkjørsrett delta i konkuranse.....altså med license to win...?? Redigert 13.Desember.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Han må vel ha betalende passasjerer for at det skal være et yrkesfartøy? Gratulerer Kjell Inge med en flott båt. Håper han får tid til å nyte den Hadde helt sikkert gjort nesten det samme selv, men droppet masta, om jeg var i hans situasjon. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
oslofjord Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Til sammenligning er Sk/S Christian Radich 62.5 meter, men Røkkes båt ifølge seilas blir 66 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Han må vel ha betalende passasjerer for at det skal være et yrkesfartøy? Tja, Bohus blir vel knapt et lystfartøy om den går en tur uten passasjerer. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Flekkefjord innflyttede mange-millionær Einar von Hirsch går andre veien. Han bytter ut sin lekre seilyacht Andromeda til motor og yachten Philosophy som nylig ble fraktet til Flekkefjord med båt fra USA. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Hansi Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Flekkefjord innflyttede mange-millionær Einar von Hirsch går andre veien. Pen liten båt det der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.