Jump to content

Kjell Inge Røkke blir Seiler.

Careka

Recommended Posts

Er dette en berikelse for seilmiljøet ??......jeg vet ikke. "Er båten harry" ??

Han blir sikkert sikkert mest i Middelhavet så det det spiller vel liten rolle for den norske kystkulturen uansett (??).

"Gamle penger" har i alle år preget deler av seilsportmiljøet hovedsaklig på en positiv måte. F.eks. er det et hyggelig seilsportmmiljø på Hankø hvor folk godtar å trille bagasjen til relativt nøkterne hytter og gjerne seiler i 5.5 metersklassen som ikke er overdådig luksus.

Det finnes store seilbobåter langs kysten, men de fleste seilbåter er relativt nøkterne.

Folk har naturligvis frihet til kjøpe hva de vil, men håper ikke andre ny-rike tar opp konkuransen om antal fot og mengden blank messing....

...i mine høyne er feks, en colin archer skøyte mer høystatusbåt og mer høstatus å beherske en et surfebrett eller liten åpne båt enn en stor turbåt.

Nå er er sagt skal man slett ikke være fordomsfull mot fok med store båter eller mye hk og det er plass på fjorden for alle til å nyte friheten der.

Redigert av salt (see edit history)
Aner jeg et snev av misunnelse her :lipseal::lol: Tror jeg hadde gjort det samme om jeg hadde hatt muligheten :yesnod:

Misunnelig? Ja så klart! skulle gjerne hatt så mye pæng! Men jeg TROR ikke jeg hadde satset på en båt som er så stor at jeg må ha med betalt mannskap for å reise ut i den. Et eller annet møbel i kategorien 50-70 fot hadde derimot blitt kontrahert..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Er dette det man kaller 243 fotssyken....å starte med en 243 fots båt ?? Like greit med den såkalte 3 fotssyken hvor båtens størrelse øker med behovet..... (rettelse...i den engelske linken står det 247 fot og 75.22 meter)

Håper han er medlem av baatplassen.no...eller i hvertfall gjestelser....for baatplassen.no er jo porten til det folkelige båtliv. (Da blir det kanskje båtplassen treff ombord ??)

Ellers er den greit med representasjonsbåt hvis man feks. vil invitere regjeringen med på tur. (Men det spørs om statsministeren ikke nøyer seg med sin egen landstdsbåt som vel under en tidel så lang...)

Må inrømme at det kunne vert artig å få være med en tur ....(det er jo tilsynelatende en fabelagtig båt som sikkert tåler litt bølger) ...men for en kosetur langs svenskekysten er den den vel litt i største laget.....ikke lett å diskre fortøye i en lokal havn å spise reker med lokalbefolkningen uten tilskuere som beundrer båten......så denne båttypen står ikker på årets ønskeliste til jul.....

"Mast Height: 88.5m (292ft)"...er heller ikke noe godt salgargument.....hva sier opplagssjefen hvis jeg kommer med en 88 meer lang mast neste høst...??

Man kommer vel knapt nok inne Østerjøen pga Storbeltbroen ???

Et trøstens ord til de som bekymrer seg for om kone og barn kan oppholde seg i denne jolla;

Ifølge den berømte konstruktøren Ed Dubois skal båten være klar til levering i februar 2011. Han opplyser at båten er dimensjonert slik at det er mulig for Røkke-familien å dra på jordomseiling.

- Når båten er ferdig vil Røkke vurdere å delta i langdistanse regattaseiling på toppnivå, og dra på en jordomseiling, sier pressetalsmann Rolf Nereng.

Håper med dette at alle føler seg beroliget!

Skisser av båten er å finne i dagens utgave av Finansavisen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Røkke er nok godt båtvant.

Erfaring fra seilbåt eller ikke så tror jeg neppe Røkke selv kommer til å stå til rors der ombord, det tar nok andre seg av mens han selv ferier og slapper av, kanskje med litt forfallende kontorarbeid.

Hans forrige yacht, Reveire seilte stortsett rundt i Middelhavet og det kommer nok mest sannsynlig denne til å gjøre også.

Når han selv ikke benytter seg av båten fungerer det gjerne slik at den leies ut for en ganske OK sum.

Den vil nok befinne seg i fremmede farvann mesteparten av tiden ja. Synd det, for det ville vært en berikelse for båtlivet å få treffe slike flotte båter langs vår vakre kyst.

Det er desverre slik at mentaliteten blant oss her på berget,

er slik at den som har noe som er større og flottere enn gjennomsnittet føler seg lite velkommen.

Mye bra sjømannskap kunne vi nok også lært. Både av rederen og mannskapet.

Dette er ikke båt for meg , da tror jeg faktisk jeg hadde foretrukket å leie meg inn i en suite på et cruiseskip eller noe , jeg ser ikke helt vitsen med å eie egen båt når den er i den klassen der man selv ikke er delaktig i å seile den.

Båten er stor nok til jordomseiling også gitt , jøss ja den er nok det men det hadde fint gått å seile rundt jorden i en 20foter også.

Hadde jeg hatt ubegrenset med midler så hadde jeg aldri gått over den størrelsen der privat båtliv opphører , chartertur med mannskap det blir noe helt annet.

Grensen for shorthand familieseiling går på 50-70fot tenker jeg

muligens han stiller i Færderen :cool:

den båten i det kaotiske startfeltet ved Aker brygge...(?).....da lønner det seg ikke for andre tviholde på forkjørsretten........

Seilas skriver "Båten vil også få en ekstremt dyp kjøl. Den vil bli delvis opptrekkbar, og vil ha en blybulb på 100 tonn i bunn. " det blir bra sig av det....

ellers kan det bli dyrt å få det objektive ansvaret ved en kollisjon med denne superbåten om feks. forsikringsselskapet avkorter erstningsbeløpet pga uaktsomhet......eller om en guttunge uten forsikring med racerbåt senker skuta....blir det det slutt på ukelønn noen år....

(Seilas: "Båten vil trolig koste 150 millioner")

Han må vel ha betalende passasjerer for at det skal være et yrkesfartøy?

Gratulerer Kjell Inge med en flott båt. Håper han får tid til å nyte den :smiley:

Hadde helt sikkert gjort nesten det samme selv, men droppet masta, om jeg var i hans situasjon.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...