amerelium Startet 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2009 Det viser seg at valget nå står mellom disse to (størrelse, intern GPS). Noen som har erfaringer med disse? Det viktiske er hastigheten - har rask båt, og vil ha kart som oppdaterer seg raskest mulig. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Ulv I Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Jeg har fiklet litt med min HDS-10 i et par dager, og for meg som gikk fra en Lowrance 112c til denne har lagt merke til følgende: - Bedre 2D og 3D visning av kartene, og raskere oppdatering når jeg skroller rundt. - Kan justere vinkelen en vil se båten fra. - Veldig greit med de knappene under skjermen, hurtigknapper til de tingene man bruker mest. - Overlay er nå transparente, dvs ikke noe 4-kant som inneholder informasjonen. Man kan også velge om man vil se digitale tall eller analoge visere - Rask og fin i menyer. Har ikke fått testet båten på vann enda, og plotteren er ikke ferdig montert enda. jeg må ha med stikksaga og utvide det gamle hullet litt, for denne plotteren er større i bak delen enn 112'en. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
amerelium Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 (redigert) Vell, valget falt på Lowrance HDS-10m. Forhåpentligvis det rette... Redigert 11.Desember.2009 av amerelium (see edit history) Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Ulv I Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 10m er kun kartplotter, ikke ekkolodd.. var det du skulle ha eller? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
amerelium Svart 12.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Stemmer det. Er ikke noe fiskebåt jeg har, og viss jeg SKULLE fiske, så ville det bli uten å jukse... Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Ulv I Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Mener du at ekkolodd er å jukse? Hehe, aldri sett slik på det.. men jeg bruker også ekkoloddet til å finne ut hva slags bunn det er der jeg skal ankre opp. Har også brukt det til å finne ei grunne jeg kunne legge baug ankeret en gang vi var ute å dykket. Så for meg er ekkoloddet absolutt kjekt å ha. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Da var forvandlingen fra LCX-112c til HDS-10 utført, i hvertfall på dashbordet. Nå gjenstår bare resten av monteringen ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
is_620 Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Stemmer det. Er ikke noe fiskebåt jeg har, og viss jeg SKULLE fiske, så ville det bli uten å jukse... har ventet som gjedda i sivet på et innlegg det gikk an å glefse på- utfra en slik reaksjon på en høflig og fornuftig kommentar om kartplotteren var med ekkolodd anntar jeg at du er rimelig fersk som båteier og i tillegg at du kanskje har svart Audi med doble eksos rør som firmabil. I så fall er du unnskyldt for da har du ikke bedre vett. ----dette var egentlig ikke vondt ment - men det er så kjedelig med vinter ...... Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 28.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Vært på sjøen i 20 år gutten min. På din potensielt manglende evne til å plukke opp ironi og sarkasme antar jeg at du har amerikanske aner. Og Audi er kånebil... Ulv I: Ser bra ut - finner ikke annet en skryt av HDS serien (særlig variantene med stor skjerm), blir spennende å se den i aksjon. har ventet som gjedda i sivet på et innlegg det gikk an å glefse på- utfra en slik reaksjon på en høflig og fornuftig kommentar om kartplotteren var med ekkolodd anntar jeg at du er rimelig fersk som båteier og i tillegg at du kanskje har svart Audi med doble eksos rør som firmabil. I så fall er du unnskyldt for da har du ikke bedre vett. ----dette var egentlig ikke vondt ment - men det er så kjedelig med vinter ...... Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
abbor Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 HDS kjøpt i USA vil etter softwareoppdatering (antagligvis den som kommer i april/mai) ikke lenger ha norsk språk og celscius og meter måleenheter når de brukes i Europa. Øst for en eller annen lengdegrad vil de USA solgte instrumentene skifte til engelsk, farenheit og fot. Informasjonen kommer fra en trollingfisker som er sponset av Pronav (Lowrance importøren) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Jaha, da blir det spennende å se om dette bare var rykter for å stoppe at folk handler plotter til halve prisen, eller om det er fakta. Dette er en firmware oppgradering, og firmwaren kan ned-graderes igjen også. Jeg har den nåværende firmwaren liggende på fil, så om dette skjer etter neste oppgradering, så blir det bare å nedgradere igjen. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
abbor Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 (redigert) Tviler på at dette er rykter. Han som kom med infoen har vært med på standen til Pronav på Sjøen for Alle og jeg vet at han som er ansvarlig for Lowrance hos Pronav har tett kontakt med softwareutviklerene til Lowrance. Er du sikker på at det er enkelt å nedgradere? For LCX trenger en spesialsoftware for å kunne nedgradere. Redigert 22.Mars.2010 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Da lever Lowrance farlig. Det er å hindre fri flyt av varer. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 (redigert) F.eks, min type båt produseres i Brasil, og alt monteres der. De kjøper inn varer i fra USA. Skal plotteren da plutselig slutte å vise riktig detaljer fordi den er blitt sendt til f.eks Norge? De skyter seg selv i leggen med det der. Jeg fikk tilgang til et lukket område hvor jeg kunne laste ned de tidligere versjonene av firmwares. Grunnen var at jeg ikke fikk nmea signaler ut fra den, og det mente de kunne være en bug i siste firmware jeg la inn. Nå fant jeg ut av det, så jeg gjorde ingen nedgradering, men i følge de så skulle det være mulig. Kanskje greit å teste først.. ellers så funker min helt perfekt nå. :) Redigert 22.Mars.2010 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
abbor Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 (redigert) Humminbird sine instrumenter kjøpt i USA har heller ikke meter, celsius og Skandinaviske språk. Har en sterk mistanke om at denne softwarendringen fra Lowrance er initiert av Skandinaviske importører. Redigert 22.Mars.2010 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Såpass. Jaja.. de vil vel gjerne beholde sine 50% påslag på prisen. mao, ikke oppgrader firmwaren. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 De har nok en grunn til å gjøre det sikkert.. Men jeg fikk vite i dag at Geo-Fence modusen kommer på nye produkter fra og med mars 2010. Da vil det nok gå greit for tidligere modeller å oppgradere firmwaren. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 De har nok en grunn til å gjøre det De har de nok. Men EU reagerer ganske friskt dersom en produsent prøver å styre hvor en EU-borger skal kjøpe produktet. Vi er for alle praktiske formål EU-borgere uten stemmerett. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Vi er for alle praktiske formål EU-borgere uten stemmerett. Eller vi er snarere EØS-borgere med råderett over fallrettigheter(vannenergi), olje, gass og fisk som EU så sårt trenger. Dernest slipper vi billigere unna med innbetalinger til det gigantiske byråkrati- og pampeveldet som EU er. Og vi har av den laveste arbeidsledigheten i Europa og verden for øvrig samt et ufattelig overskudd på handelsbalansen. Som medlem i EU hadde vi nok måttet bidra mer med å betale gjeld for stater som har basert økonomien nærmest utelukkende på grådighet og høye lån. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 De har de nok.Men EU reagerer ganske friskt dersom en produsent prøver å styre hvor en EU-borger skal kjøpe produktet. Vi er for alle praktiske formål EU-borgere uten stemmerett. Og på grunn av dette kan vi fortsette å handle Lowrance i fra England. Plotteren solgt i UK kan selvsagt ikke forandre funksjon midt i Nordjsøen, dette vill ha vært ulovlig. Med det gunstige pundet og siden det er mye enklere å håndtere reklamasjon i UK handler jeg i fra UK i stedet fra USA. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Hvor har du fått informasjonen om at det bare er nye plottere som blir påvirket av de nye softwareoppdateringe når det gjelder måleenheter og språk? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 abbor: Fra en hos ProNav. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
waterproof Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Hei der....... Ja er enig med den over hær at handling i england er eit godt alternativ til usa, handlet sjøl min lowrance hds 5 kombi i england,bet ca 4500,- for den der i motsetning til pronav som ville ha 9500,- for samme combi plotter'en. Handlet der borte når eg var der alikevel,slapp da tull med toll og innførsel, fikk enda til tilbake den engelske momsen mot kvittering..... Garanti og slike ting er ikkje noe problem. her er link til den nettbutikken: www.cactusnav.com p.s :eit smart alternativ til dei som eventuelt kjenner noen som jobber offshore og har base i aberden ,er å få dei til å kjøpe utstyret der å ta det med hjem. Ein lite ting eg ikkje kunne la vær å komentere ang bruk av ekkolodd under fisking,juks eller ikkje juks men har da aldri fått ein eineste fisk på ekkoloddet eg,men deimot kansje fått flere fiske fordi eg veit korleis bunnen under båten ser ut og den eksakte dybden. Og husk,ekkolodd/kart/autopilot ol er BARE hjelpemiddel........... og til opplysning har eg jobbet 20 år som fisker og jobber nå i offshore. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.