Jump to content

Aggregat til etterladning av båtbatteriene

Trondwi

Recommended Posts

Her snakker jeg om ting jeg har ekstremt lite greie på, så all hjelp tas imot med takk!

Jeg har en Askeladden Commuter med 2 stk. 120 AT(?) batterier og fabrikkmontert landstrøminntak som jeg dessverre ikke husker merke eller modell på. Jeg opplevde et par ganger i sommer at jeg hadde glemt å slå over til kun forbruksbatteri og at kjøleskapet etter et par dager hadde tømt såpass mye at starteren ikke ville gå (gammel og glemsk!). Nå var ikke dette noe problem, da båten lå til brygge med strøm begge gangene. Men jeg ser for meg at tilsvarende situasjon kan oppstå når vi ligger uten muligheter til etterladning fra landstrøm og tenkte jeg skulle kjøpe et lite aggregat under mottoet "better safe than sorry".

Dermed er vi ved sakens kjerne. Det spiller ingen rolle om aggragatet må gå 10 min eller 3 timer når jeg først har dummet meg ut. Jeg ønsker meg derfor et minst mulig aggregat og vurderer et lite 4-takt inverteraggregat som gir 7-900 W. Spørsmålet er om elektronikken i landstrøminntaket da bare vil "kvele" aggregatet ved at det vil trekke mer enn aggregatets kapasitet eller om det egentlig spiller minimal rolle hvor mye strøm aggregatet kan levere.

Som jeg sa innledningsvis, her er jeg fullstendig novise. Men det hadde jo vært for dumt å kjøpe noe som overhode ikke er brukandes.

Trond

Jeg opplevde et par ganger i sommer at jeg hadde glemt å slå over til kun forbruksbatteri og at kjøleskapet etter et par dager hadde tømt såpass mye at starteren ikke ville gå (gammel og glemsk!).

Synes du begynner i helt feil ende!

Kast ut alt hva du kan glemme å gjøre og sats på velprøvd automatikk: skillediode dersom dynamoen din passer til dette eller skillerele.

Finnes masse emner om dette her. Bruk søkefunksjon.

Helt enig med trikola! Jeg har fullstendig adskilte start-og forbruksbatteribanker, og lading styrt via BEP skillerele. Da finnes det ikke mulighet for at forbruk kan tappe av startbatteriet, ingen brytere som må slås over m.m. Det enkle er ofte det beste, og da slipper du også å ha et aggregat stående som brukes så sjelden at det uansett ikke starter når du trenger det. Hvis du vil ha en ekstra sikkerhet, kjøp deg heller en starthjelper og ha denne stående oppladet ombord. Eventuelt et lite startbatteri som står uten tilkopling og bare topplades et par ganger i året som ren krisehjelp om startbatteriet skulel ta kvelden helt plutselig. men som sagt, med skillerele eller diode slipper du disse bryterene du kan gjøre feil med, og startbatteriet er alltid fulladet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette emnet rommer så mye delte meninger at tråden fort kan bli 2000 posteringer lang. En løsning er å ha skillediode som trikola beskriver. En annen er å ha et lite 12v batteri stående i reserve. jeg har et lite 38 Ah timers batteri stående som jeg kan koble inn om uhellet skulle være ute. 38Ah er nok i massevis, men pass på at dette lille batteriet klarer å levere nok strøm til å dra starteren rundt (høy kortslutningsstrøm).

Og finner du et lite stillegående aggregat, er jeg interessert!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Forresten: den løsningen du tenkte på ville snart medføre at du stadig må kjøpe nye batterier.

Neppe. Et slikt batteri vil knapt bli brukt i det hele tatt, og derfor ha et langt og godt liv. Dessuten tapper en vanlig start skjelden mer enn et par Ah fra batteriet, så selv med bruk et par ganger i sesongen vil et 38Ah batteri kunne holde i mange år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, da er vi enige! Det fornuftige her ville vært å øke forbruksbanken til 2x120Ah, slik at man unngår disse dyputladingene. Og deretter skilt bankene med rele eller diode slik at startbatteriet alltid er fullt. Da er problemet løst, og man slipper å irritere seg over det hersens aggregatet som bare står og tar plass ombord og aldri blir brukt...

Om du har en slik enkel 0-1-1+2-2 vender så er det aller enkleste å vende deg til alltid å bruke forbruksbanken. Glem start banken, topp den kun opp et par ganger i sesongen. Da har du alltid startstrøm i reserve.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg tror det er noen misforståelser ute og går her. For det første har det skjedd to ganger hittil at jeg ikke har fått startet. Det er en masse "genial" elektronikk på båten som gjør at starteren ikke slår inn før på nesten 12,5 V. Det har dermed aldri vært snakk om dyputladning.

Så, tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Kan man bruke en liten invertergenerator til å lade batterier via landstrømkabelen?

Trond

Så, tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Kan man bruke en liten invertergenerator til å lade batterier via landstrømkabelen?

Forutsatt at du kopler ut varmtvannstank og andre eventuelle store forbrukere først burde det vel ikke være noe i veien for det nei....

Så skal du få svar:

Hvis den ikke overlastes med duppedingser,

og heller ikke laderen trekker mer enn aggregatet kan levere,

og hvis aggregatet leverer den form sinuskurve som laderen trenger,

da skulle det går bra. :smiley:

Du kan se allerede:

For å kunne svare trenger man mer informasjon.

Men du ser også at det er ikke vanskelig siden man bare spør etter forbruk som skal kobles til aggregatet.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Et lite spørsmål fra en pensjonert elektronikkingeniør, hva er en "invertergenerator "?

Lars H.icon_th_smokesmile.gif

Antagelig bare en begrepsforvirring fra meg. Det heter visst inverter aggregat i to ord:

Inverter aggregat som leverer ren sinus skal du kunne bruke uten å få noe slags trøbbel. Såvidt meg bekjent er Honda`s EU-serie av denne typen. Har selv et KIPOR IG1000 som er av typen som leverer ren sinus og kan brukes til alt.

Trond

Jeg har brukt mitt Kipor 1000 agregat for å lade forbruksbanken etter noen døgn i uthavn. Både Wallasen og Webastoen trenger god spenning for å tenne. Dette var et problem før, men ikke etter at jeg fikk Kiporen. Og i en uthavn finnes alltid et eller annet sted å sette den som kveler støyen. :puke: (Hvis ledningen er lang nok) En god sikkerhetsforanstaltning :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg har et Honda EU10i, og det klarer å dra den 3-kanals batteriladeren og varmekolbai varmtvannstanken.

Men om jeg forsøker meg på å bruke mer, så kutter det.

Da må du stoppe agregatet, og starte det igjen.. så fungerer det igjen. Automat sikring/overbelastningsvern.

Jeg valgte Honda på grunn av kvaliteten, stillegående, driftsikkert og snill på forbruket.

I tillegg så kom det best ut i test av kvaliteten på sinus kurver og strømmen (eller hva det var), også takket være en hyggelig kompis, så fikk jeg et for en god pris. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

- Dette var ... et ... svar som jeg hadde håpet å få!

- Men hva skjer om landstrøm systemet trekker mer enn det aggragatet er i stand til å yte?

- og det klarer å dra den 3-kanals batteriladeren og varmekolbai varmtvannstanken.

- Men om jeg forsøker meg på å bruke mer,...

- Da må du stoppe agregatet, og starte det igjen.. så fungerer det igjen. Automat sikring/overbelastningsvern.

- .... så kom det best ut i test av kvaliteten på sinus kurver og strømmen (eller hva det var), ...

Trond, håp alene hjelper lite.

Og man trenger ikke "å forsøke".

Det som aggregatet gjør er å levere det den kan, ofte er det effektiv bare 80% av det som står på.

Ved overbelastning skjer vanligvis 2 ting.

Det ene er at aggrgatet kutter ut, hvis man er heldig, men da er man mitt i faresonen siden lenge

fordi det andre er at aggregatet leverer dårlig sinus.

=> Som er verre.

Dårlig sinus klarer å "hakke" utstyret som er tilkoblet i stykker.

Siden de fleste aggregater leverer dårlig sinus allerede fra litt over 50% belastning blir dette uutvikelig til problem.

Så, som jeg skrev før:

- Sjekk forbruket dere har => nøye, inkl. alle startstrømbelastninger.

- Sammeligne det med dataene som finnes om aggregatet dere ønsker.

Et tipps for å unngå det verste er det samme som med invertere:

Kjøp gjerne dobbelt så stor enn du trenger, da er blir det flest 90% færre problemer allerede.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Fikk opplyst fra produsenten om at ett aggregat bør kjøres på maks effekt. Altså full ytelse. Kjører en dette på 50% over lengre tid så oppstår det problemer med dette. Ta en titt hos reparatørene så ser en også hvorfor. Mye elektronikk som må byttes ut på grunn av lav belastning.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Helt greit, jernia.

Jeg er også bare medlem og har ikke noe talkshow her, vettu :smiley:

Så er det jo helt fint hvis alle som vet noe bidra med det som hjelper videre.

Stikkord teamwork, forumarbeid.

Og ja, helt riktig.

Ladepenning x A : virkningsgrad (jeg bruker gjerne 0,7 da er jeg på sikkert side) = det som trekkes "sånt ca."

Jørg

ps: Bare for å varsle for "3000." gang, nr. "3001." følger sikkert snart:

Mange apparater har en veldig stor startstrøm.

Den kan være i peakbelastning opp til 3x så høy enn apparatets nevnt effekt skal være.

Stikkord: microbølgeovn, men også ladere uten softstart, m.m.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...