Trondwi Startet 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2009 Her snakker jeg om ting jeg har ekstremt lite greie på, så all hjelp tas imot med takk! Jeg har en Askeladden Commuter med 2 stk. 120 AT(?) batterier og fabrikkmontert landstrøminntak som jeg dessverre ikke husker merke eller modell på. Jeg opplevde et par ganger i sommer at jeg hadde glemt å slå over til kun forbruksbatteri og at kjøleskapet etter et par dager hadde tømt såpass mye at starteren ikke ville gå (gammel og glemsk!). Nå var ikke dette noe problem, da båten lå til brygge med strøm begge gangene. Men jeg ser for meg at tilsvarende situasjon kan oppstå når vi ligger uten muligheter til etterladning fra landstrøm og tenkte jeg skulle kjøpe et lite aggregat under mottoet "better safe than sorry". Dermed er vi ved sakens kjerne. Det spiller ingen rolle om aggragatet må gå 10 min eller 3 timer når jeg først har dummet meg ut. Jeg ønsker meg derfor et minst mulig aggregat og vurderer et lite 4-takt inverteraggregat som gir 7-900 W. Spørsmålet er om elektronikken i landstrøminntaket da bare vil "kvele" aggregatet ved at det vil trekke mer enn aggregatets kapasitet eller om det egentlig spiller minimal rolle hvor mye strøm aggregatet kan levere. Som jeg sa innledningsvis, her er jeg fullstendig novise. Men det hadde jo vært for dumt å kjøpe noe som overhode ikke er brukandes. Trond Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Jeg opplevde et par ganger i sommer at jeg hadde glemt å slå over til kun forbruksbatteri og at kjøleskapet etter et par dager hadde tømt såpass mye at starteren ikke ville gå (gammel og glemsk!). Synes du begynner i helt feil ende! Kast ut alt hva du kan glemme å gjøre og sats på velprøvd automatikk: skillediode dersom dynamoen din passer til dette eller skillerele. Finnes masse emner om dette her. Bruk søkefunksjon. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Enig med trikola, begynn med å skille batteriene. Feks denne er grei TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
index Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Helt enig med trikola! Jeg har fullstendig adskilte start-og forbruksbatteribanker, og lading styrt via BEP skillerele. Da finnes det ikke mulighet for at forbruk kan tappe av startbatteriet, ingen brytere som må slås over m.m. Det enkle er ofte det beste, og da slipper du også å ha et aggregat stående som brukes så sjelden at det uansett ikke starter når du trenger det. Hvis du vil ha en ekstra sikkerhet, kjøp deg heller en starthjelper og ha denne stående oppladet ombord. Eventuelt et lite startbatteri som står uten tilkopling og bare topplades et par ganger i året som ren krisehjelp om startbatteriet skulel ta kvelden helt plutselig. men som sagt, med skillerele eller diode slipper du disse bryterene du kan gjøre feil med, og startbatteriet er alltid fulladet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hallaron Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Dette emnet rommer så mye delte meninger at tråden fort kan bli 2000 posteringer lang. En løsning er å ha skillediode som trikola beskriver. En annen er å ha et lite 12v batteri stående i reserve. jeg har et lite 38 Ah timers batteri stående som jeg kan koble inn om uhellet skulle være ute. 38Ah er nok i massevis, men pass på at dette lille batteriet klarer å levere nok strøm til å dra starteren rundt (høy kortslutningsstrøm). Og finner du et lite stillegående aggregat, er jeg interessert! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
OT-flyktning Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Forresten: den løsningen du tenkte på ville snart medføre at du stadig må kjøpe nye batterier. Batterier som lades ut så dypt går raskere i stykke. Ellers bør det være en refleks å slå av hovedbryteren når du forlater båten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Forresten: den løsningen du tenkte på ville snart medføre at du stadig må kjøpe nye batterier. Neppe. Et slikt batteri vil knapt bli brukt i det hele tatt, og derfor ha et langt og godt liv. Dessuten tapper en vanlig start skjelden mer enn et par Ah fra batteriet, så selv med bruk et par ganger i sesongen vil et 38Ah batteri kunne holde i mange år... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OT-flyktning Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Må være misforståelse her - jeg burde ha sitert trådstarteren: Når trådstarteren tapper batteriene sine 'stadig' ned slik at motoren ikke starter så ødelegges batteriene. Hans løsning så ut å være å fortsette med det, men lade opp med aggregat for å kunne starte. Dvs fortsatt stadig nedtapping av batteri. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Ja, da er vi enige! Det fornuftige her ville vært å øke forbruksbanken til 2x120Ah, slik at man unngår disse dyputladingene. Og deretter skilt bankene med rele eller diode slik at startbatteriet alltid er fullt. Da er problemet løst, og man slipper å irritere seg over det hersens aggregatet som bare står og tar plass ombord og aldri blir brukt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rolf Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Om du har en slik enkel 0-1-1+2-2 vender så er det aller enkleste å vende deg til alltid å bruke forbruksbanken. Glem start banken, topp den kun opp et par ganger i sesongen. Da har du alltid startstrøm i reserve. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Trondwi Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Jeg tror det er noen misforståelser ute og går her. For det første har det skjedd to ganger hittil at jeg ikke har fått startet. Det er en masse "genial" elektronikk på båten som gjør at starteren ikke slår inn før på nesten 12,5 V. Det har dermed aldri vært snakk om dyputladning. Så, tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Kan man bruke en liten invertergenerator til å lade batterier via landstrømkabelen? Trond Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Et lite spørsmål fra en pensjonert elektronikkingeniør, hva er en "invertergenerator "? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Så, tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Kan man bruke en liten invertergenerator til å lade batterier via landstrømkabelen? Forutsatt at du kopler ut varmtvannstank og andre eventuelle store forbrukere først burde det vel ikke være noe i veien for det nei.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jernia Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Lars H.: En invertergenerator kan gå på varierende turtall og allikevel gi konstant 230VAC 50Hz. Typen trådstarter tenker på, er sannsynligvis Honda EU, Kipor, e.l. I klassen leketøy, men sikkert brukbart til lading. Synd ikke store produsenter lanserer en liten kjekk generator som gir likestrøm, altså en ren ladegenerator... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Så, tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Kan man bruke en liten invertergenerator til å lade batterier via landstrømkabelen? Så skal du få svar: Hvis den ikke overlastes med duppedingser, og heller ikke laderen trekker mer enn aggregatet kan levere, og hvis aggregatet leverer den form sinuskurve som laderen trenger, da skulle det går bra. Du kan se allerede: For å kunne svare trenger man mer informasjon. Men du ser også at det er ikke vanskelig siden man bare spør etter forbruk som skal kobles til aggregatet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Dust Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Det går helt fint. I de forrige båtene mine har jeg hatt med meg en liten Kipor som jeg har ladet batteriene med når jeg har lagt uten landstrøm i lengre tid. Jeg har tilfeldigvis 2 stk. Kipor den minste er på 720w og den andre er 1000w og den har også en innebygd likestrømslader på 8 amp. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Et lite spørsmål fra en pensjonert elektronikkingeniør, hva er en "invertergenerator "? Lars H. Antagelig bare en begrepsforvirring fra meg. Det heter visst inverter aggregat i to ord: Inverter aggregat som leverer ren sinus skal du kunne bruke uten å få noe slags trøbbel. Såvidt meg bekjent er Honda`s EU-serie av denne typen. Har selv et KIPOR IG1000 som er av typen som leverer ren sinus og kan brukes til alt. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Jeg har brukt mitt Kipor 1000 agregat for å lade forbruksbanken etter noen døgn i uthavn. Både Wallasen og Webastoen trenger god spenning for å tenne. Dette var et problem før, men ikke etter at jeg fikk Kiporen. Og i en uthavn finnes alltid et eller annet sted å sette den som kveler støyen. (Hvis ledningen er lang nok) En god sikkerhetsforanstaltning Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Trondwi Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Dette var akkurat et slikt svar som jeg hadde håpet å få! Men hva skjer om landstrøm systemet trekker mer enn det aggragatet er i stand til å yte? Eller er dette kanskje bare en teoretisk problemstilling såfremt det ikke også er annen last på aggregatet. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Jeg har et Honda EU10i, og det klarer å dra den 3-kanals batteriladeren og varmekolbai varmtvannstanken. Men om jeg forsøker meg på å bruke mer, så kutter det. Da må du stoppe agregatet, og starte det igjen.. så fungerer det igjen. Automat sikring/overbelastningsvern. Jeg valgte Honda på grunn av kvaliteten, stillegående, driftsikkert og snill på forbruket. I tillegg så kom det best ut i test av kvaliteten på sinus kurver og strømmen (eller hva det var), også takket være en hyggelig kompis, så fikk jeg et for en god pris. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Joerg Becker Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 - Dette var ... et ... svar som jeg hadde håpet å få!- Men hva skjer om landstrøm systemet trekker mer enn det aggragatet er i stand til å yte? - og det klarer å dra den 3-kanals batteriladeren og varmekolbai varmtvannstanken.- Men om jeg forsøker meg på å bruke mer,... - Da må du stoppe agregatet, og starte det igjen.. så fungerer det igjen. Automat sikring/overbelastningsvern. - .... så kom det best ut i test av kvaliteten på sinus kurver og strømmen (eller hva det var), ... Trond, håp alene hjelper lite. Og man trenger ikke "å forsøke". Det som aggregatet gjør er å levere det den kan, ofte er det effektiv bare 80% av det som står på. Ved overbelastning skjer vanligvis 2 ting. Det ene er at aggrgatet kutter ut, hvis man er heldig, men da er man mitt i faresonen siden lenge fordi det andre er at aggregatet leverer dårlig sinus. => Som er verre. Dårlig sinus klarer å "hakke" utstyret som er tilkoblet i stykker. Siden de fleste aggregater leverer dårlig sinus allerede fra litt over 50% belastning blir dette uutvikelig til problem. Så, som jeg skrev før: - Sjekk forbruket dere har => nøye, inkl. alle startstrømbelastninger. - Sammeligne det med dataene som finnes om aggregatet dere ønsker. Et tipps for å unngå det verste er det samme som med invertere: Kjøp gjerne dobbelt så stor enn du trenger, da er blir det flest 90% færre problemer allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Figaro Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Jørg, kan du forklare hvordan man regner ut hvor mange watt en 25A lader trekker? Har spurt importøren av laderen, men fikk ikke noe godt svar------Det hadde vært så mye lettere å beregne det totale forbruket, men jeg kjenner ikke denne formelen Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
jernia Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 (redigert) Det er vel ingen fast formel for dette. 13 x 25 = 325 Watt går med til lading (ca) på det verste. Så kommer varmen / virkningsgraden i tillegg. Ca. 500 Watt totalt kanskje? Redigert: Sorry, jeg heter ikke Jørg, men gidder ikke slette innlegget for det. Redigert 12.Desember.2009 av jernia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Fikk opplyst fra produsenten om at ett aggregat bør kjøres på maks effekt. Altså full ytelse. Kjører en dette på 50% over lengre tid så oppstår det problemer med dette. Ta en titt hos reparatørene så ser en også hvorfor. Mye elektronikk som må byttes ut på grunn av lav belastning. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Joerg Becker Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Helt greit, jernia. Jeg er også bare medlem og har ikke noe talkshow her, vettu Så er det jo helt fint hvis alle som vet noe bidra med det som hjelper videre. Stikkord teamwork, forumarbeid. Og ja, helt riktig. Ladepenning x A : virkningsgrad (jeg bruker gjerne 0,7 da er jeg på sikkert side) = det som trekkes "sånt ca." Jørg ps: Bare for å varsle for "3000." gang, nr. "3001." følger sikkert snart: Mange apparater har en veldig stor startstrøm. Den kan være i peakbelastning opp til 3x så høy enn apparatets nevnt effekt skal være. Stikkord: microbølgeovn, men også ladere uten softstart, m.m. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.