Jump to content

Aggregat til etterladning av båtbatteriene


Trondwi

Recommended Posts

Har ikke hørt om noen ennå som har fått problemer med hverken aggregatet eller elektronikken ombord.

 

Ikke elektronikken ombord, men elektronikken i aggregatet. Har nettopp fått tilbake et Kipor IG2000 som var til service. Måtte bytte ut en modul som røk og dette har vært lite brukt. Vårt Kipor KDE3500 kjøres stort sett opp til 80% og dette aggregatet må jeg bar skryte av. Tusler og går i timevis uten noe herk. Bortsette fra eksospotta som løsnet i sveisingen har vi ikke hadd noe negativt å si om dette. Med selvstart er dette så enkelt at selv Admiralen ombord kan anvende dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Jeg er imponert over kompetansen og innsatsfaktoren!

 

For vårt vedkommende går varmtvannet på eksosvarmen, så det er bare kjøleskapet som trekker nevneverdig strøm. Commuteren brukes primært også bare som en noe forvokst landstedsbåt høst, vinter og vår og ligger da mye til brygge med landstrøm. Sommerstid brukes den lite, men ligger da gjerne i bøye. Noen lengre turer blir det riktignok, men i og med at vi bor "midt i smørøyet" (Brekkestø) er dette gjerne litt utenfor sesongen - i mai planlegger vi f.eks. noen uker i Bømlo/Fitjar området. Et av problemene er dermed at når vi er ute, er det relativt få andre - og liten hjelp å få om det skulle oppstå problemer.

 

Jeg har et Honda EU10i, og det klarer å dra den 3-kanals batteriladeren og varmekolbai varmtvannstanken.

Men om jeg forsøker meg på å bruke mer, så kutter det.

Da må du stoppe agregatet, og starte det igjen.. så fungerer det igjen. Automat sikring/overbelastningsvern.

 

Jeg valgte Honda på grunn av kvaliteten, stillegående, driftsikkert og snill på forbruket.

I tillegg så kom det best ut i test av kvaliteten på sinus kurver og strømmen (eller hva det var), også takket være en hyggelig kompis, så fikk jeg et for en god pris. :)

 

Honda EU aggregatene ser veldig bra ut, men koster jo skjorten. Jeg håper dette er noe vi sjeldent eller aldri får bruk for og hadde tenkt eventuelt å satse på et av de tre minste Kipor aggregatene - og helst det minste pga vekt og størrelse.

 

Trond

Link to post

Eg har en slik BEP skillereele ombord, og start batteri blir automatisk koblet av når motoren er slått av og bare forbruksbatteri som er koblet på, har hendt om sommeren når eg er ute på tur og overnattet så har eg brukt opp alt strøm på forbruksbatteri pga lys og kjøleskap, så eg bare startet maskinen så var det strøm igjen. anbefales BEP skillereele...

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Honda EU aggregatene ser veldig bra ut, men koster jo skjorten....

... og er heller ikke feilfritt.

 

Man må bare avvane seg å regne full effekt.

Selv hvis man holder seg knapt innenfor angitte verdier går dette ikke bra over lengre tid,

uansett hvilket modell man snakker om.

 

Regner man derimot med noe bort i mot 50% belastning da får man skjelden bråk,

også uansett hvilken modell aggregat/vandler/inverter/m.m. man snakker om.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Regner man derimot med noe bort i mot 50% belastning da får man skjelden bråk,

også uansett hvilken modell aggregat/vandler/inverter/m.m. man snakker om.

 

Du setter en limit på 50% belastning. Bør jeg da se bort fra hva jeg ble anbefalt av produsenten ? Som påpeker at lav belastning på aggregat over tid medfører problemer på aggregatets elektronikk.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Jeg setter som sagt gjerne en 50%-limit på alt og anbefaler dette også øffentlig.

 

Men du burde holde deg til det som garantigiveren forteller deg -skriftlig-.

 

Ellers og i alle fall ville det være noe nytt for meg at noe får elektroniske problemer med halv last.

Det eneste jeg kan tenke meg er at eksosser tettes med permanent for lite belastning,

men dette kan man jo "puste fri" ved å belaste motoren av og til ordentlig.

Men det gjelder vel hovedsakelig 2-takt-motorer, men ikke 4-takt.

 

Fikk du noe klar informasjon om det som skal hende "hvis"?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg stusset noe over dette også at elektronikken skulle få problemer ved lav belastning.

 

Holder en seg til serviceboka og bytter ut filtrene og olje når dette er påkrevd, samt som du nevner, gi gassen litt ekstra trykk av og til. Da fungerer det mekaniske ganske bra over tid. KDE'en har nå vært i bruk - mye bruk - over en periode på 3 år. Og ikke noe problemer med dette.

 

Ytterligere informasjon over hva som kan skje "hvis" jeg ikke kjører det etter hva som ble anbefalt, fikk jeg ikke. Bortsett fra at de fikk inn mange aggregater som var "daukjørte" og at de da i de fleste tilfellene måtte bytte ut elektronikk moduler. Dette gjaldt stort sett bensindrevne aggregater, men også noen diesel drevne.

 

Har mange ganger vurdert å sette ned belastningen til ca. 50% fordi jeg da får mindre bråk fra aggregatet. Men så var det dette med garantien da...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

For tiden ville ikke jeg se noe logikk i det, bortsett at aggregatet skal slite raskere (mekanisk sett).

 

Poenget med slike er at motorens turtall blir styrt av elektronikken.

Den sier jo til motoren "Nå må du jobbe", når det trengs effekt,

og omvent skal den spare på drivstoff og støy hvis man ikke trenger så mye vandlet energi.

Hvorfor skal altså motoren jobbe på last i hele tida,

vi kjører jo heller verken bil eller båtmotorer på 80% i hele tida.

Ang. elektronikken visste som sagt ikke jeg akkurat nå hva som skal slite ved laver turtall og middels belastning.

 

En annen sake ville det være med kraft-varme-kopling.

Men da dreier seg det om maksimalt utnytte av drivstoffet og materiell.

Motoren selv står da på andre plassen.

 

Jeg ville da snakke med leverandøren en gang til.

Kanskje dere har bare snakket forbi hverandre, som kan skje i en hektisk hverdag.

Og hvis ikke da kan de jo sikkert forklare detaljert, skulle det være sant likevel.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...