Jump to content

det kommer "(u)lyder" fra GPS antenne, skal det være slik?

Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Jeg sitter her hjemme å blir litt bedre kjent med den nye kartplotteren Lowrance HDS-10 med en LGC-4000 ekstern gps.

Fungerte fint og greit og sånn. Men når jeg skulle pakke sammen, og skulle ta inn den eksternen, så hørte jeg det kom endel lyder fra antenna.

Det er en slags høy frekvent lyd, eller støy.. skurring eller hva det høres ut som.

Skal det være slik eller? (for meg virker det litt rart at det skal komme lyd fra ei GPS antenne.

Jeg testet med en LGC 3000 antenne, og den kom det ikke lyd fra. Så for meg virker det som om at det er noe galt med antenna.

Eller hva tror dere?

Her er forresten bilde fra test-benken :)

diversedesember09_034.jpg

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Neida, lyden høres greit, spesielt om man er inntil en meter unna, over det så må du lytte etter lyden.. men inntil en meter så høres det greit.

Forsøkte å spille inn lyden, men den kommer i en frekvens som den ikke klarte å spille inn. hehe.. for høyt frekvens kanskje.

Har sendt en mail til Lowrance og spurt dem også.. så får vi se hva svar dem gir.

Appropos svinger.. tar den skade av å stå på over vann? dvs i fri luft?

Redigert av Ulv I (see edit history)

Merkelig at du har en lyd i fra GPS mottageren, det har jeg aldri vært borte i.

Men trenger du LGC-4000 i det hele tatt, følsomheten til den innebygde motageren i HDS er så bra at det er godt mulig det vil fungere helt utmerket uten ekstern antenne. Jeg har HDS med LGC-3000 på taket som står igjen i fra en eldre plotter og den interne antenna funker like bra.

Ja, jeg syns også det var litt merkelig.

Men jeg fikk følgende svar fra Lowrance:

Thank you for contacting us.

The antenna will give off a little bit of noise, so do not be alarmed by it.

Please feel free to contact us if we may be of further assistance.

Lowrance Customer Service

Division of Navico Inc.

Og ja, jeg vet at den har innebygget, men jeg skal felle ned plotteren i dash'en, og da kan det komme ting som kan forstyrre antenna.

LGC-3000 er en 12 kanals antenne, mens LGC-4000 er en 16 kanals GPS mottaker med siste SIRF teknologi.

Og den står på toppen av targa bøylen, dvs god dekning.

Sammen så vil nok disse kunne gi bedre feilmargin enn kun ene antenna.

Tar inn flere satelitter, dvs bedre dekning da den har flere satelitter å krysse referansene/signalene fra, og avviket blir mindre.

Oppe i dalen der båten står til lagring, der fikk jeg på den gamle en missvisning på 13 meter.

Den nye nå viser 7 meter. Så det er nok litt bedring ja. :)

GPS signalene sendes ut fra endel satelitter som går i bane rundt jorden.

De har utgangspunkt i ekvator, også går dem X antall grader opp og like mange grader nedover, disse sender ut et signal som bla.a inneholder klokka som er helt nøyaktig.

En GPS mottaker tar i mot disse signalene, og for å få en posisjon, så må man motta fra minst 3 satelitter, hvis du får inn 4 så får du også høyden.

GPS mottakeren behandler disse klokkesignalene den mottar og beregner hastigheten fra den ble sent til den ble mottatt, og krysser disse signalene mot de andre signalene, på denne måten klarer de å finne ut hvor du er.

Du kan lese en god artikkel om hvordan GPS virker her: http://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=17075

Kartplotteren regner ut hvor nøyaktig GPS signalene er og gir deg et tall som viser hvor stor feilmargin den har, altså missvisning.

Denne kan være grei å sjekke før man velger å stole på kartplotteren. :)

GPS er navnet på det amerikanske systemet. Galileo på det europeiske (GLONASS er det russiske)

Det vil bli feil å si en skal kjøpe "europeisk" GPS.

GPS er et militært system. Og flere organisasjoner godtar ikke GPS som primært eneste navigasjonssystem (Feks luftfart). Trodde GPS ikke har gitt tilatelse til å gi ut enheter som takler GPS sammen med de andre systemene komersielt? Med GPS kan en kun få inn 12 sateliter av gangen max ved havoverflaten, liten vits i å kjøpe noe som takler mer i dag.

Mener det var 6? sateliter en trenger for å få inn max nøyaktighet på GPS.

Men uansett vil det ikke være noen vits i å ta inn GPS signaler i et system når det også kan ta Galileo. Den vil ikke bli mer nøyaktig pga det. Eneste fordelen er om Galileo faller ut, så er en ikke helt hjelpeløs.

Selve satelit systemet GPS kan ikke gi særlig bedre oppløsning en litt under 20meter pga flere faktorer. Det som skjer er at det står antenner(EGNOS) på landjorden som motar GPS signalene. Disse antenne vet en nøyaktig posisjon på. Disse mastene igjen sender ut signaler om at det nå f.eks. er 7m nøyaktighet i området. Så en dag kan nøyaktigheten kanskje være 15meter, dagen etter så god som 4 meter på akkurat samme punktet.

Nye Galileo vil ha en mye større nøyaktighet, med ned mot under 1meter.

Noen som vet hvordan det ligger ann med Galileo kartplottere? Trenger en plotter, men frister stort å vente til Galileo kommer fult i gang. Isteden for å "kaste" bort 1-20000 nå på GPS?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Hvis en trenger en ny mottager for Galeleo så er det jo bare en sak til 2-3 tusen som kobles til plotteren via NMEA 183 eller NMEA 2000.

Men vil plotteren takle dette godt nok? Husker ikke helt hvordan dataen og frekvensene er på disse systemene.

En kan ikke risikere noe ala "HD Ready" bølgen innen TV. Der disse ikke kan vise ekte HD?

Kjipt å spandere en plotter på båten nå til 4-50000 som en kanskje har tanker om å ha i 15år. Også om 2-3 år viser det seg at hadde en ventet noen år hadde en fått noe med mye bedre nøyaktighet som en faktisk kan stole på når en skal inn en trang tarm på noen meters bredde.

Og ikke noe som "jukser" slik at nøyaktigheten egentlig ikke er "ekte" - slik EGNOS gjør det.

Jara Wynja

Disse antenne vet en nøyaktig posisjon på. Disse mastene igjen sender ut signaler om at det nå f.eks. er 7m nøyaktighet i området.

Ja og nei og ikke helt. Det forutsetter at mobilen og referansestasjonen bruker samme konstellasjon. Og det kan man ikke vite noe om.

Referansestasjonen måler hver individuelle range og sender ut residuals. Mellom referansestasjonene baserer man seg på en modell som interpolerer for å finne feil i propagasjonen.

Noen som vet hvordan det ligger ann med Galileo kartplottere? Trenger en plotter, men frister stort å vente til Galileo kommer fult i gang. Isteden for å "kaste" bort 1-20000 nå på GPS?

Systemene er forutsatt å være kompatible. Dessuten ligger det svært langt framme i tid.

Det jeg går og venter på er at kombinerte GPS/GLONASS mottagere også skal finne veien til Nintendoboksen.

Systemene er forutsatt å være kompatible. Dessuten ligger det svært langt framme i tid.

Ettersom det skal være oppnådd enighet mellom USA og EU om kompatibilitet mellom henholdsvis GPS og Galileo, vil jeg tro "nye" kartplottere/kartmaskiner/mottagere fra en viss dato vil kunne ta inn signaler fra begge systemer. "Eldre" kartmaskiner/kartplottere/mottagere må nok oppgdaderes med ny programvare, om det er mulig, for å kune nyttiggjøre seg av Galileo i tillegg til GPS. Jeg tror nok ikke produsenter som blant annet Septentrio og Topcon hadde gjort et stort nummer ut av de har klare mottagere for Galileo dersom "alle andre" produsenter av kartmaskiner/kartplottere/mottagere hadde hatt det.

"Eldre" GPS-mottagere kan endatil få problemer med å ta imot signaler fra de nye BLOCK III-satellittene i GPS-systemet. Men hvor "gamle" de må være for å få vansker, vet jeg ikke.

Galileo har blitt svært forsinket i forhold til den opprinnelige planen, og årsaken har vært mangel på finansiering. Det er forventet at Galileo vil være operativt først i 2013 til tross for at finansieringen er på plass og det er blitt en viss fortgang i saken. Den første satellitten ble skutt opp i april 2008 og begynte å sende ut testsignaler.

Det jeg går og venter på er at kombinerte GPS/GLONASS mottagere også skal finne veien til Nintendoboksen.

Jeg vet ikke om jeg forstår hva du mener her, men kombinerte mottagere for GPS/GLONASS har vært tilgengelige i mange år. Det har du selv vært inne på i tidligere innlegg. Det russiske satellittnavigasjonssystemet GLONASS har hatt en turbulent tid etter Sovejunionens fall og har manglet finansiering for å vedlikeholde og skyte opp nye satellitter. Systemet har hatt en rivende utvikling den siste tiden og forventes å være operativt med full satellittkonstellasjon i 2010.

Jeg vet ikke om jeg forstår hva du mener her, men kombinerte mottagere for GPS/GLONASS har vært tilgengelige i mange år.

Ja, men ikke i Nintendobokser.

Trimble, Topcon, Leica og de andre produsentene av proffelektronikk har dette, men det har ikke vært tilgjengelig fra chipkokerne på Taiwan som produserer de fleste GPS'er til fritidsbruk, selv om jeg nå har sett den der også som OEM produkt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...