Jump to content

Hvilken fiskesjark er å anbefale?

paso

Recommended Posts

Hei!

Vurderer å kjøpe meg en brukt fiskesjark. Spør derfor om råd på hvilken båt som er å anbefale. Skal brukes til hobbyfiske med familien og derfor er det ikke behov for at båten er rigget med alt mulig utstyr på dekk (kraftblokk er det eneste som jeg kan vurdere), men båten må ha:

1. diesel med vridbar propell system

2. mellom 22 og 28 fot

3. helst selvlensende, men ikke absolutt krav

4. helst rund bak, men ikke absolutt krav

5. lite styrehus, stort dekk

6. solid bygget og tåler mye bølger.

7. plast

8. mellom 8-14 knop

Hvilke båttyper er det som har dette. Vet om båter som Master og Carat. Men finnes det flere?

Viksund 660 og 770 er ikke interessante da de har for stort styrehus

Budsjett opptil 200.000.-

Takker for svar!

Redigert av paso (see edit history)
  • 1 måned senere...

Eg vil på det sterkaste anbefale deg Malo-sjarken. Eg kjøpte sjølv ein Malo 22 for 207.000 for ca 1/2 år siden. Båten er i god stand og har alle dei kvalitetane som du lister opp untatt rund hekk. Tverrhekken gir imidlertid bedre dekksplass og bedre løft, så det er egentlig berre ein fordel. Båten har ein Yanmar 3QM30HG med utveksling 3:1 og West-Mekan omstyringsanlegg. Får ca 7 knop med 2100 o/min. Knallgod båt som opplevast mykje større enn kva han faktisk er! Har mesan og dekksmontert garn- og linespel. Vil anbefale deg å finna ein med litt større motor enn kva eg har. Rundt 50 hk trur eg må vera optimalt. Dette fordi båten er tung og 33 hk kan verta litt i minste laget når du ligg å andøva.. Lukke til med båtkjøp!

• 2 år senere...

Har også hatt en Hellefiskeren, en utrolig grei båt til småfiske. Forandret litt på rorplaten slik at den svingte på femøren. Kunne da fiske med åleruser, torskeruser og trollgarn helt inne i bukter og på plasser man normalt ikke går inn med ei sjekte.

Eneste minus var at selvlensingen var farlig lav,denne måtte stenges når båten skulle brukes. Det samme var parken, måtte lage slingrekant ellers skalpet vannet over og ned på dekk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...