Frøken Fryd Startet 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2009 Hvordan går man frem hvis man ønsker å tinglyse en båtfesterett til en nabo? Det har aldri tidligere lagt båt på denne plassen. Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Lage en avtale og få den tinglyst ? Er vel ikke vanskeligere en det... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Det er ikke noe som må godkjenne dette da? Kommune, havnevesen eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Trenger ikke godkjennes med mindre det ikke er noen fortøyning der fra før. Tinglysning er alt som skal til. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Det har aldri lagt båter fortøyd på dette stedet. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Kan du forklare litt mer om forholdene? Gjelder det båtfesterett på en nabos eiendom som grenser til sjøen? Ingen form for brygge, bøye e.l. der nå? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Salt Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Jeg vil tru at det må behandles som et punktfeste for et tidsrom av mer enn 10 år. Det trenger da godkjenning etter plan- og bygningsloven før det kan registreres i matrikkelen og tinglyses. Ved behandlinga etter plan- og bygningsloven skal det påses at formålet er i overensstemmelse med kommuneplan eller reguleringsplan for stedet. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 I mitt tilfelle er båtfeste hos grunneier tinglyst i skjøtet på eiendommen min. Grunneieren der jeg bor solgte tomt til hus og hyttebygging for mange mange år siden. Den gang inngikk det i avtalen at man fikk rett til båtfeste ved stranden hans, etter hans anvisning. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 (redigert) Tinglysing gir rettsvern for rettigheter i fast eiendom og andel i borettslag ovenfor tredjemann. Eks. Du inngår en avtale med naboen din om rett til å sette båten din på hans eiendom i vinteropplag de neste 10 årene. Neste år selger han og den nye eieren sier, det viste jeg ingen ting om og du kan ikke ha båten her lenger. Dersom avtalen er tinglyst på naboens eiendom kan ikke ny kjøper kaste deg ut. Tinglysning av rettigheter på fast eiendom er det Statens kartverk som står for. Naboen din kan selvsagt ikke gi deg rettigheter som han ikke råder over. F.eks, gi deg rett til brygge som kommunale planer sier nei til. Men dere kan jo godt lage og tinglyse en slik avtale, den er bare ikke gjennomførbar i praksis. Tinglysningen må registreres på den eiendommen hvor retten skal utøves, altså på naboens eiendom. Redigert 13.Desember.2009 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
oslofjord Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 det bør også tinglyses som heftelse på den eiendom som tilater båtplass. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Ja, det er faktisk det viktigste Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Å skrive en kort erklæring om båtfesterett er peanuts egentlig men så er det alt det som kan være fornuftig å ha med eller ikke ha med og spesifikasjoner og klargjøringer og hensyntagen til den mulige fremtidige utvikling ... Ikke noe å pusle med selv, med andre ord. Hvis du gir meg en lyd på telefonen i morgen så skal vi få satt deg på rett kurs. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.