arnearmoa Startet 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2009 (redigert) Jeg har hatt nesten bare en anledning til å sjekke hva som skjedde med PDAR når jeg har brukt ganske mye av batterikapasiteten. Jeg hadde vel kommet ned i 12,2V før vi startet å kjøre, hvis jeg husker rett. Den aktuelle banken består av 4 stk. Concord Lifeline AGM batterier, totalt 420Ah. Jeg har ett batteri til, men det var ikke innkoblet. Jeg kjørte stort sett i snekkefart (mellom 7 og 10 knop) i minst en time, og fra jeg sjekket PDAR litt uti turen var den deaktivert pga. for høy dynamotemperatur. (Jeg fikk ikke fulgt med kontinuerlig, siden den er langt unna førerplassen, så jeg vet ikke helt sikkert om den slo inn igjen i korte perioder) Jeg har en digital temperaturmåler med en sensor som henger øverst i motorrommet i hjørnet nærmest dynamoen. Denne viste ca. 45°C, som den vanligvis pleier å gjøre når vi har kommet igang, uansett turtall. Er dette mye? Siden både luft inn og luft ut av motorrommet er lengst bak på sideveggene, kan det nok bli dårlig med luftsirkulasjon rundt dynamoen. Kanskje dette blir bedre når jeg kjører dobbelt så fort, siden motoren da suger luft inn med høyere hastighet. Dynamoviften går jo fortere også da. Jeg mener å ha lest om en som hadde installert elektrisk vifte i motorrommet, som han brukte for å holde ned temperaturen når han kjørte med lavere turtall. Min dynamo ser ut som på dette bildet: Den har intern vifte, og det er mulig den trenger litt hjelp. Men jeg har ikke lyst til å ofre mangfoldige ampere på en elektrisk vifte hvis jeg ikke må. Er det lurt/mulig å montere en vifte utenpå remhjulet? Hvor kan man i så fall få tak i noe sånt? Mvh Arne Armoa Redigert 13.Desember.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Hei ! Hos meg er en av luftslangene ført slik at lufta som suges inn treffer dynamoen. Tror heller jeg ville vurdert å få til noe slikt framfor egen vifte. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Jeg har luftkanel ført inn til hoveddynamo med kraftig vifte som MC-612H regulator aktiverer når dynamo passerer 65grader. Jeg har annen vifte som henter luft øverst i motorrom og kaster den ut. Den aktiveres når motor går. I tillegg er en kanal uten vifte inntil den andre dynamo og en under motor. Jeg har sett over 240amp lading i over tre timers motorkjøring uten overheating. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.