Jump to content

Volvo Penta D2-40 røyker - kompresjonsproblemer?

Norma

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg akkurat "ny" bruktbåt. Kun et år gammel - gangtid ca 300 timer. Hentet båten på østlandet og skulle ha den til vestlandet. Seilbåt med VP D240. Jeg reagerte ganske snart på at jeg synes den røykte mye (hvit røyk), men lurte på om det kunne skyldes kaldt klima i november. Jeg hadde også fått tatt en service av VP verksted før jeg hentet båten for å være sikker på at ting var i orden før jeg la ut på hjemtur. Jeg regnet derfor med at alt var i orden. Etter en del timers gange peilet jeg oljen og oppdaget at jeg ikke kunne se olje på peilepinnen. Jeg så også at "proppen" der hvor man kan pumpe ut olje var borte. Det lå mye olje og fløyt under motoren. Jeg ringte Volvo Penta der jeg var, og han ba meg skru av påfyllingslokket til oljen og kjenne etter om den blåste ut av hullet når motoren gikk. Det gjorde den. Han sa jeg måtte legge fra meg båten fordi motoren måtte fikses. Det gjorde jeg. Han tok ut motoren fra båten og konstanterte slitasje på 2 sylindre. Etter den del fram og tilbake tok VP dette som en garantisak. Sylindrene ble "honet" og nye pakninger og stempelringer ble installert. Alt skulle være i orden. Jeg reiste tilbake til båten og tok den videre. Etter instruks kjørte jeg båten ganske forsiktig i starten og endret turtal lfra tid til annen. Jeg synes fortsatt at den røyker mye - spesielt etter en hvis tids bruk. I etterkant har jeg sjekket om den blåser ut av oljepåfyllingshullet fremdeles. Det gjør den. Jeg har imidlertid ikke fått noe alarm om overoppheting eller andre alarmer. Oljen har ikke blitt blåst ut av motoren denne gang. Jeg har imidertid en følelse av at motoren fremdeles ikke er i orden. Grunnen er den hvite røyken og at den blåser ut av oljepåfyllingshullet hvis jeg tar av lokket. Men jeg er ingen motorekspert. Jeg har tenkt å konfrontere VP med problematikken, men vil gjerne få noen ekspert innspill fra uhildete. Er det noe feil med motoren og hva kan det skyldes? Forrige eier sier forøvrig at han ikke har erfart problemer.

Redigert av Norma (see edit history)

Hvis de konstaterte slitasje på 2 sylindrere etter 300 timer, så er det for dårlig. Siden de valgte å hone, så er det heller ikke bra. En motor trenger ikke å hones etter 300 timer med de oljene de har i dag. Har sett motorer som har honemerker i sylinderene etter 20000 timer, men det er ombord i yrkesfartøyer. Ville nok forlangt en ny blokk siden denne motoren bare var ett år gammel. Noe skal det blåse ut av hullet til oljepåfyllingen, for det er jo en veivaksel som går rundt der inne med råder og stempler. Den hvite røyken kan være pga at det er kaldt ute om dagen, og eksosen varmer opp spillvannet fra sjøvannskretsen. Kan også være at det er for lite sjøvann som kommer ut i sprederen til eksosbendet, men det er lite trolig her. Gikk selv fra Tønsberg og inn til Oslo for en mnd siden, og det var en del hvit røyk som kom ut av eksosrørene sammen med kjølevannet. Var godt med vann som kom ut der. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Det stemmer det at D2 40 er diskutert før. Det er motoren i min båt som også kun ETT år gammel. Den hadde også gått ca 300 timer da jeg kjøpte den i høst. Der var det også slik at jeg reagerte på lukt og farge fra kjølevannet.

Båten ligger på bobler utenfor døren til verkstedet, og de skal se på den i løpet av vinteren. Det er interessant at det er flere som har denne problemstillingen ved rundt 300 timer.

Mulig jeg husker eller oppfatter noe feil her nå, men trådstarter prøvde seg med samme skildring i en annen tråd som ble sperret grunnet emnetittelen. I den tråden komdet frem at motor nettopp hadde hatt service, etter en stund gange oppdaget trådstarter dette fenomenet, og det skulle vise seg at det hadde lekket ut olje fra avtappningsslangen om jeg ikke husker feil, ergo hadde vel motor fått utilstrekkelig med smørning, noe som resulterte i gjennomslag på sylinderene, og videre verkstedsreperasjoner. Arrester meg gjerne visst jeg blander kortene :wflag:

Edit; ser nå at trådstarter har kopiert tråden sin fra den forrige tråden han prøvde seg på, og som det fremkommer der kan problemet skyldes dårlig smøring grunnet mangel på olje (men, en alarm burde vel isåfall varslet??)

Hvis motor har gått uten olje er det vel faktisk heller meget bra den ikke har havarert fullstendig, heia Volvo :smash::lipseal:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

En annen ting.... Dersom skaden kan pålegges verkstedet som utførte servicen, ville jeg forlangt ny blokk pronto, eller en klekkelig sum i kompensasjon, det er grenser for hvo mange ganger en kan hone en motor (diameter øker) Det som nå har skjedd er at du på en ny motor har utført en jobb som først skulle skjedd etter mange 1000 timer, ergo motoren er verdiforinnget.

Det dreier seg om en D2-40 ja.

Det er riktig at jeg hadde service på motoren før jeg hentet den. Det er også riktig at jeg fikk konstantert at det virkelig var et problem da jeg peilet og det ikke var olje på pinnen. Jeg fikk ingen alarmer. Vet ikke hvor lite olje det var på motoren, men tror det var rett under pinnen for når jeg fyllte en drøy halvliter (får å komme meg til lands) så mente jeg å se olje på pinnen. Jeg vet at det er kaldt ute osv men synes fortsatt den røyker alt for mye - hvit røyk. Jeg vil imidlertid tro at skaden på sylindrene må ha skjedd først og at deretter oljen har blitt presset ut av oljepåfyllingshullet. Han som hadde service på motoren fyllte jo olje før jeg hentet båten og det var jo også plenty av olje unden motoren. Men hvorfor kom skaden på motoren? Kan det ha vært overoppheting grunnet f.eks. dårlig kjøling (derav den hvite røyken), som igjen ødla sylinder som igjen presset ut oljen, og som ble en dårlig spiral? Uten alarm vel å merke. Når VP har fikset sylindrene så kan det jo være, teoretisk i alle fall, at kjøleproblmet er der fortsatt (derav den samme hvite røyken som før). Og at sylindre på ny har blitt skadet og at den blåser ut oljepåfyllingshullet. Vel å merke ikke så mye at oljen blir presset ut av motoren. Den hvite røyken kommer ikke når motoren startes - det er først når den får røynt seg at røyken kommer.

Jeg holder forresten på å få satt på intrumenter for å kunne oberserve status mens motoren går - ikke bare disse alarmene som kommer alt for sent.

Min konklusjon så langt fra de svar jeg har fått er at jeg bør gå på VP å forlange ny blokk dersom det er kompresjonsproblemer fortsatt. Dessuten må jeg vel få sjekket at kjølesløyfen er slik den bør være.

Hvor mye har motoren gått etter honing og ring bytte ?, vil normalt ta noen timer før de nye ringene er til-slitt/innkjørt ( vil da også gjerne gå litt varmere i den tiden ).

Ellers hvis du vil få sjekket ut motoren skikkelig... få kjørt en lekkasje test på den, det vil fortelle deg tilstanden på det mekaniske .

Arne Kjetil

Motoren er gått ca 20-25 timer etter honing osv. Jeg skal få VP til å sjekke den ordentlig. De vet vel hva en lekasje test er. Takk for tipset.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...