Bøljan Startet 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2009 Ønsker å montere kutterstag til stormfokka da rullegenoaen er dårlig egnet som stormfokk. Spørsmålet er om strekkfast fall eks. Dynema er godt nok til formålet. Har laget solid feste til staget ved dreggbrønn bak rulleforstaget, meningen er å ha det ved mastefoten når det ikke er i bruk og synes derfor tau er enklere. Storfokka er på ca 4 m2 med kroker. Hadde et uhell i sommer da genoan ble rullet inn som stormfokk i kuling, avlasteren slapp og "bang" så var alle 28m2 ute...da gikk det ei kula varmt ombord. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Her ville jeg ha snakket med proffersjonelle. Fks With marine. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Dynema blir jo brukt til aktestag, og det strekker seg mindre, og er sterkere enn wire. Ulempen er jo mekanisk slitasje. Her er wire bedre. Antar at du har kroker på fokken, og disse kan vel gnage en del på tauet Men ett riggverksted gir deg nok ett kvalifisert svar. Gi oss andre en tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 gikk det ei kula varmt ombord. Har sett det. En som lirket seg ut i Kosterfjorden med klossrevet storseil og ei lita flik genoa. Ett eller ett annet røyk av, genoaen rullet seg helt ut, og han gikk rett på trynet. Urkomisk for oss som så på, men kanskje ikke så komisk ombord. Nok om det. Jeg har sånt kutterstag og har litt meninger. (Her og). Med pistolhaker må du nok ha wire. Et tau vil gnages over rimelig raskt. Mitt kutterstag har VariVant i enden slik at det raskt kan hektes av. Når det ikke brukes står det langs masten. Men, tabben som er gjort er at det står for nær forstaget. Spalten blir for liten til at jeg kan føre to forseil. men foralldel, som stag til hardtværseil som raskt kan settes funker det ypperlig. Sammen med lensetaklene fungerer det også bra som ekstra staging av riggen ved seiling i hardt vær. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Takk for svar! Først nå vet jeg hvilken type stormfokk jeg har, kjøpte båten ifjor og det fulgte med mange seil Stormfokka er beregnet til rulleforstaget og uten kroker, synes det er litt tungvint å måtte ta ned genoaen for så å føre inn stormfokka i sporet for å få satt den. Spørsmålet er da! Kan jeg bare bruke kutterstaget bare som et fall til stormfokka? Den er da bare festet nede og oppe uten noe mere i forliket. Fordelen jeg ser er at den da er uavhengig av genoaen/forstaget og rask å få opp og ned, men ulempen blir vel dårligere høyde på kryssen da den ikke blir like rett i forliket. Hva mener dere om dette opplegget! Mvh Kjell Redigert 8.Mars.2010 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Hva med å ha stormfokk med wire innsydd, sette denne fra krok i dekk og med dynemafall? Burde funke. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Sun Flyer Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Det kan sikkert fungere hvis du får en seilmaker til å sy inn et strekkfast tau eller en wire i forliket på fokka. Eller går det ihvertfall ikke. Du må også være i stand til å stramme fallet like hardt som et stag. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 ulempen blir vel dårligere høyde på kryssen da den ikke blir like rett i forliket. Jeg vil tro at dersom du kommer i en situasjon hvor du må bruke storm/hardtværsfokka så er ikke høyden på kryss så veldig interessant. Jeg ser på kombinasjonen kutterstag/lensetakler som en ekstra sikring av riggen skulle det bli drittvær. Du klarer heller ikke å teite et innsydd stag med vinsjen slik du klarer å teite et kutterstag med strekkfisk. Få seilmakeren til å slå maljer i fokka di og sett inn pistolhaker. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Takker for svar igjen! Har tenkt litt frem og tilbake angående dette og løsningen blir nok kutterstag av wire. Heldigvis er det slått inn maljer til pistolhaker i fokka. Synes dette virker som en rask og fin løsning når genoaen må rulles inn, dessuten fin ekstra sikring av masta når drittværet setter inn som du nevner Mulligan Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Mulligan:Jeg ser på kombinasjonen kutterstag/lensetakler som en ekstra sikring av riggen skulle det bli drittvær. Du klarer heller ikke å teite et innsydd stag med vinsjen slik du klarer å teite et kutterstag med strekkfisk. Et muligens enfoldig spørsmål: Hva bruker du da til å stramme kutterstaget med? Selv om det blir stramt og greit med en strekkfisk, er det neppe noe trivelig å ligge på fordekket og skru den dagen man har bruk for stormfokken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Enkelt. Bøyle i dekk. Kraftig Wichardsjakkel og VariVant som er en strekkfisk med utfellbare hendler. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Stramme opp med strekkfisk blir uaktuelt for meg. Kutterstaget blir stående ved mastefoten når det ikke er i bruk og strammes opp med vinsjen når den skal brukes. Alt annet blir for tungvint. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Mulligan: Varivant! kan du forklare litt nærmere ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) Det er så enkelt som to hendler som settes på strekkfisken. Felles inn og låser strekkfisken når de ikke brukes. Det går svært raskt å sette kuttestaget. Også svært hendige å bruke på undervanta for å trimme midten av masta. Redigert 9.Mars.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Jeg vil tro at dersom du kommer i en situasjon hvor du må bruke storm/hardtværsfokka så er ikke høyden på kryss så veldig interessant.....snipp... Her er må jeg si meg meget uenig! De fleste seilbåter er utstyrt med en rullegenoa på typisk 120-140% altså et seil som ikke egner seg best på kryss i 15+ m/s. Så ved en eller annen grense vil båten seile høyere og krenge mindre ved å sette et stormseil kontra å rulle inn på genoaen. Skal være forsiktig å sette en nøyaktig grense på vind i m/s, men en stormfokk kan med fordel settes lenge før det blåser storm... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Orsak at eg bryt inn, men eg lurer på noko av det same som Bøljan. Eg har også tenkt på å montere eit kutterstag til stormfokk nettopp fordi det er svært upraktisk å ta genoaen ut av sporet for å skifte segl under hardt vêr. Løysinga eg har fundert litt på om er muleg er å feste eit stag av Dyneema høgt oppe i masta og montere det ved mastefoten når det ikkje er i bruk. Dersom det bles opp, lurer eg på om det går an å bruke kryssholta framme på dekk til å forankre kutterstaget på eit eller anna vis? Eg har to kryssholt rimeleg tett inntil kvarandre montert like bak punktet der baugen møter vasslinja vertikalt. Eg har lagt ved nokre illustrasjonar som syner korleis eg har tenkt dette (markert med raudt). Er dette forsvarleg/praktisk muleg? Båten er mastheadrigga med doble undervant og enkle salingshorn. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bøljan Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Vi tenker på det samme Steinsvik! Jeg må sette kroker i forliket på stormfokka og da tror jeg ikke at Dynmaen tåler slitasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Hva med å ha stormfokk med wire innsydd, sette denne fra krok i dekk og med dynemafall? Burde funke. Det høres fristende ut. Men blir ikke kreftene på fallet veldig store? Mye større enn hvis et stag tar opp mesteparten av kreftene? Vil leamikken i mastetoppen tåle det? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 ... men en stormfokk kan med fordel settes lenge før det blåser storm... Og dette er noe de fleste ikke tenker på med fokka. Venter en for lenge så blir dette en jobb med risiko for helsa. Rullegenoaen egner seg ikke i dette været på 10-15 m/s vind. Stensvik. Husk på at kryssholtene er montert med bakgrunn i sidekrefter og sjelden rett oppover. Så her må du montere forsterkning nedover. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 feste eit stag av Dyneema høgt oppe i masta Du må høyere opp. Ved seilas i hardt vær vil du belaste en ustaget del av masta, og det kan få katastrofale følger. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 "Mastheadrigg, flerspridarrigg, spridare tvärs, mast på däck, främre och aktre undervant. Denna riggtyp utrustas ofta med ett inre segelbärande förstag, kutterstag. Placeringen av detta kutterstag bestämmer om barduner krävs för att ge tillräcklig stabilitet långskepps samt för att få erforderlig kutterstagsspänning. Vi rekommenderar barduner om kutterstaget är placerat mer än 6% av förtriangelhöjden nedanför det ordinarie förstagsfästet." Ovanstående är klippt från Seldens "Riggningsanvisningar" som finns att läsa på deras hemsida. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) Oi, ja ok. Det var noko slikt eg frykta. Då er vel den mest realistiske løysninga her å montere kutterstaget nær toppen av masta (mindre enn 6% under rulleforstaget) og montere eit feste i dekk heilt framme i baugen på båten. Eg går ut i frå vinkelen på kutterstaget må vere omtrent parallell med rulleforstaget..? Redigert 9.Mars.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
joshua Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 http://www.seldenmast.com/ebrochures/SWE/index.cfm?bpage=31 På sidan 31 finns det en mer detaljerad beskrivning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.