Jump to content

Skal montere kutterstag! Wire eller strekkfast tau?

Bøljan

Recommended Posts

Kutterstag er tydeligvis i vinden, Driver å forsker på det samme. Et alternativ kan vel kansje være å rigge slik flyvende klyvere rigges på skøyter. Insydd wire i forliket, blokk ca 6% under forstaget og et kraftig øye i dekk rett aktenfor ankerwinsj eller i forbindelse med en forsterkningsplate. Det kan også eventuellt også benyttes en form for strekktalje for å få ordentlig strekk i forliket. Hadde forresten dyneema i forliket på en av de gamle klyverne mine, synd jeg solgte den... Med Dyneema går det jo også greit å pakke seilet når det ikke brukes. Og fordelen er jo at det ikke står et permanent stag der.

Hei

Eg har ikkje erfaring med kutterstag, men uttalar meg likevel. Dette sjølv om eg ikkje plar uttala meg om tekniske ting eg ikkje har erfaring med, men eg er i same prosessen sjølv på vår båt.

Steinsvik. Kan det vera eit alternativ å ha eit kutterstag av wire og dynema/spektra? Då kan ein sjakla wire til dekket og stramma det opp med ein fallvinsj. Stagkrokane på stormfokka vil vera hekta på wiren, som toler gnag.

Då må ein ha ein vinsj til for å stramma fokkefallet.

Når stormfokka er i bruk så vil vanlegvis storseglet vera så reva at det vil gå under lensespetakkelet.

Ask

Eg må seie det høyrest lite fristande ut å byrje montere lensetakler på masta for å ha kutterstag. Då må alternativet i så fall vere å montere kutterstaget så langt oppe at det får støtte frå akterstaget... :rolleyes:

Det gjorde jeg på min tidligere Hero 101. Den hadde imidlertid en stiv masttopprigg. Kutterstaget var løstholdt ned og ble kun motert når det skulle brukes. Det fungerte ok.

1. Det er ikke mulig å heise et kutter stag i et fall. ( Blokkene + det at fallet går inn og ned gjennom mastetn, gjør at det verken tåler eller er designet for disse kreftene)

2. Karver har imidlertid et system, med en pilotline som virker bra. Der du heiser staget inn i en lås i masten når dette skal brukes. Men er dyrt.

3. Lensetakler er nesten en nødvendighet for å ha kutterstag, er sinnsykt vanskelig å få strammet dette opp uten, selv om en er innenfor 6% av mastetoppen.

4. Lensetakler kan med fordel lages i Vectran eller Dynema. Da vil du så å si ikke merke at du har disse når du ikke bruker de.

1. Det er ikke mulig å heise et kutter stag i et fall. ( Blokkene + det at fallet går inn og ned gjennom mastetn, gjør at det verken tåler eller er designet for disse kreftene)

Er disse kreftene v.feks bruk av spinnakerfallet så utrolig mye kraftigere ved bruk av en stormfokk på ca 5m2 i Storm mens det samme fallet til vanlig holder en spinnaker på mere enn 10 ganger arealet at dette ikke vil holde :confused: ?

Tenker nemlig i de samme baner, benytte wire nederst i spinnakerfallet (går ut i toppen av masten) og kroke stormfokken i denne, og benytte spinnakerbomløft til stormfokkefall.

Takk for mange fine innspill!

Dette ble ikke så enkelt som jeg hadde trodd men skitt au! Når det blåser som værst må en ha en god løsning som holder og funker.

Jeg velger wire som kutterstag festet i bøyle tilsvarende bøylen til spinnakerbommen ca 0,5 meter under toppen, den vil også være feste til lensetaklene som blir av Dynema. Kutterstaget blir festet like bak rulleforstaget til genoaen på dekket med Wichard sjakkel og Varivant etter forslag fra Mulligan (tror den gutten har vært ute en seilernatt før :yesnod::lol: ) Bruker spinnakerfallet til å få opp stormfokka.

Alt blir festet til mastefoten når det ikke er i bruk.

Mvh

Kjell

Ja, det er mye mer krefter i et stag, så mye krefter at du vil få problemer med å sette det skikkelig med winch. I tilegg er det jo et poeng at ca. halvparten av kraften vil gå med til å trekke fallet ned etter blokken i toppen.

Så to poeng til slutt:

Ville ikke brukt spinnaker bøyle, dersom du tenker på typen som er poppet fast på utsiden. Dette holder IKKE! Du må få tak i et feste som felles inn i masten ( finnes flere varianter )

I tilegg bør stage lages, slik at du i tilegg til storm fokk også kan sette en mindre gjerne 100% kryss fokk på det. På denne måten slipper du å seile med innrullet genoa.

Ja, det er mye mer krefter i et stag, så mye krefter at du vil få problemer med å sette det skikkelig med winch.

I mitt forslag ser jeg for meg ca 5mm wire de nederste meterene (hvor krokene skal slite)som skal benyttes som "stag", dette er jo ikke mere enn hva mange gamle båter bruker som fall.De vinsjer jo dette tilstrekkelig tight? Belastningen på mast og beslag blir tatt opp på lik linje med bruk av spinnaker? Har sparcraftmast med lignende løsning som bildet på side 17 i seldenlinken

:confused:

Litt av hensikten med et sånt kutterstag er jo at den skal også klare å ta belastningen dersom forstaget skulle ryke i hardt vær. Og det er svære krefter ute og går.

Jeg har et standard forstagsfeste som innfestning av kutterstaget i masta. Noe mindre enn det er ikke brukandes. I dekket er det forankret i ei kraftig syrefast plate som er boltet fast i bakkanten av ankerbrønnen med kreftene overført ut i skroget.

Jeg ser ikke noen løsning med fall og vinsj. Det er kun strekkfisk som klarer å teite dette dette tilstrekkelig.

Nå har jeg kanskje stilt meg lagelig til for hugg siden både over og undervant er bakovervinklede og riggen vil gå til sjøs på sekundet dersom forstaget går av. Men selv med doble undervant hadde jeg ikke spart på disse innfestningene.

Litt av hensikten med et sånt kutterstag er jo at den skal også klare å ta belastningen dersom forstaget skulle ryke i hardt vær.

Min eneste hensikt er å ha noe å henge opp en stormfokk i uten å måtte bakse med en stor genoa på dekket i dårlig vær for å bytte seil. Og hovedformålet med å ha en stormfokk er å tilfredstille sikkerhetskrav i enkelte regattaer. Vil min løsning være tilfredstillende for dette?

Jeg kan aldri se for meg at jeg skal ligge å bakke på været i dagevis været med den båten jeg nå har, men om stormen skulle komme overaskende på ville det jo være greit å ha en løsning som gjør at stormfokken kan stabilisere båten noen timer mens jeg karrer meg til nærmeste havn. :sailing:

Jeg regner med at du tenker på denne ordlyden:

b) for each storm or heavy-weather jib, a means to

attach the luff to the stay, independent of any luffgroove

device. A heavy weather jib shall have the

means of attachment readily available. A storm jib

shall have the means of attachment permanently

attached;

Slik jeg leser den betyr det at det skal festes til staget uavhengig av luffsporet (kroker eller webslings?). Definisjon av et stag er ikke gitt.

Ja det finnes løsninger som tres utenpå rullen men disse koster mere enn det dobbelte av en standard stormfokk. For min del kan jeg trolig også velge å ta av rulleseilet og feste stormfokk med websling til forstaget og dermed ha en akseptert og godkjent løsning. Dette blir også det enkleste for meg da jeg ikke trenger å lage til noe som helst.

Men om jeg mot formoding skulle få behov for å bruke stormfokk ser jeg ikke lyst på det å bakse med å ta av en stor genoa på et lite fordekk og det er derfor jeg har tenkt i banene med wire og spinnakerfall som en enklere og sikrere løsning. :sailing:

Her er slik det er ordnet på min båt.

kuterstaget_nede.jpg

Her ser du hvordan kutterstaget ligger når det ikke er i bruk. Det er Wire som er festet på høyde med øverste salingshorn som går ned langs masten, rundt den "dingsen" man ser på bildet. Så er det et strammehjul og ytterst er det en slags sjakkel som er lett å feste i en ring lengre frem på dekk. (like bak ankervinsjen, men dette har jeg ikke bilde av)

kutter_og_baby.jpg

Her ser du det fra en annen vinkel. Helt til venstre i bildet, ser man babord lensetakler.

innfesting_stag.jpg

Her du se hvor stagene er festet i masta. Elendig bilde, men det beste jeg fant i farta.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har nokon prøvd ein slik "stormbag"?

Practical Boat Owner hadde en test av ulike stormfokkarrangementer i januar eller februarnummeret. Stormbag fungerte brukbart men konklusjonen var at av alle de mer moderne variantene av stormfokk så var det ingen som var noen fullgod erstatning for stormfokk med kroker satt på separat kutterstag.

Bakdelen med Stormbag var vel hovedsakelig at det var litt plundrete å sette fast helt i baugen i høy sjø. Ser også for meg at det blir litt ekstra styr med at genoa må surres fast før Stormbag kan heises. Skal ta en ny gjennomlesning av artikkelen og komme tilbake med detaljene.

De hadde også testet en variant som består av et dobbelt seil som bare foldes rundt forstaget. Innvendingene mot det var at det blir veldig mye duk å hanskes med i mye vind før man får foldet det rundt staget

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Hei Bergen

Tanken din er jo i og for seg god, skjønner absolutt tanke gangen. Du vil gjerne få godkjent denne løsningen på shetland race, men er dog ikke helt sikker. Dersom du hadde kommet ut for f.eks en britisk kontrolør hadde det systemet aldri blitt godkjent.

Når du trenger stormfokken, blåser det stort sett mye. Denne vil du ofte ha opp for å kunne krysse mot været, seiler du med er jo en liten flik at rulle genoa en grei løsning. Når en skal krysse i mye vind, er det en ting som er ekstremt viktig. Det er flate seil! Du kommer til å få et sinnsykt SAGG i " spinnaker" fallet dersom du ikke har en fantastisk sterk winch og ikke minst en blokk i masten som er laget for å tåle slike påkjenninger.

Som sagt tidligere: Du får bare ca. halve kraften dersom du strammer "staget" slik du har tenkt. Den andre halvparten går med i nedoverettet kraft i masten din. Stramme et fall og stramme et stag er to forskjellige ting. Men viktigst av alt, dette tåler ikke hjulet i masten dersom det blir satt mye kraft på det....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...