Jump to content

Oppussing av Selco 73mod

Buasplinten

Recommended Posts

Lykke til :smiley: , belag deg på endel møkket/støvet arbeid .....søk litt på forumet og du vil finne flere tråder som omhandler samme tema..

Før

selco_inside_before.jpg

Gammel gulv skjæres ut med vinkelsliper, la det stå igjen en kant rundt hele ( kjekt å ha når det nye gulvet skal inn )

Slip også bort ALL gelcoat ( ned til ren glassfiber ) rundt hele, jeg slipe bort ca 10 > 15 cm .

Er skumme vasstrukket bør det fjernes så fort som mulig, la båt få tørke en god stund etterpå før du begynner med selve konstruksjon .

Under

selco_inside_during.jpg

Div avstivere innstøpt, både langstetter og på tvers, pga yrket mitt har jeg brukt X-finer.

Ble også innfelt "dragere" til gulv, ble laget av trekant lister med spissen ned ( har ikke bilde ) .

Etter

selco_inside_before_paint.jpg

Gulvet er her støpt, begynte med å lime/skru fast ei tynn bjørke X-finer plate, denne ble så dekket med X antall lag med polyester/glassfiber..

Glassfiber laget ble ca 5 > 6 mm, ALT støpt i EN runde ( slitsomt men det gikk... )

Ble også laget en opphøyning for å ha noe å bolte setene fast i ( var skrudd rett i dørken :eek: )

Etter II

selco_start_painting.jpg

Alt ble så dekket med et lag med topcoat ( gelcoat + voks )

Dette var min måte men det er "many ways to skin a cat" :smiley:

Arne Kjetil

Men det går jo ann å få tak i Skumm som er lett og ikke tiltrekker seg vann like mye som det gamle.

Evt, om han laget dobbel bunn.

Har fått tak i 5-7 mm x -finer, som e er redd får at blir for tynt. Vis e skal bruke så tynn x-finer bare påse på med glassfiber og polyester?

Greit med litt tips får e skal begynne pusse opp en selco selfleet .

Mvh Even

Ja, Har hørt at noen pleier å fylle opp med lettere og bedre skum under dørken og noen som bare dobbelt bunn. Vet ikkje hva som er best. Dobbelt bunn er vel en ekstra sikkerhet.

Spørsmålet er om e skal fylle opp med et eller annet skum, eller noe lignende, eller bare lage dobbelt bunn?

regner med at index ville lagd dobbelt bunn. Men hva syntes andre?

regner med at index ville lagd dobbelt bunn. Men hva syntes andre?

Det store problemet med disse båtene var skummet, så hvorfor gjenta samme tabbe ....

Det ble brukt skum i disse båtene av 2 grunner:

1. Det ga et flatt og fint grunnlag for dørken, enkelt, greit og billig
  2. Det stivet opp skroget

Jeg valgte å stive opp skroget på en litt mere arbeidskrevende måte, men fikk en meget stiv og lett båt ut av det.

Vet ikke helt hvordan en skulle gått frem med skum... tror det hadde gikk mye hodebry...

Men en kunne:

• Vatret opp båten, fylt i en "passende" mengde med skum for så å få jobben med å jevne ut toppene etterpå....
  • Eller
  • Tettet igjen dørken, boret et par hull for så å fylle skum :nonod: , noe som antagelig vill gitt skroget mange rare bulker på utsiden ( skroget er IKKE jevnt tykt overalt, noe steder VILLE bulket seg da skummet ekspanderer... )

Når de bygget båten ble den antagelig plassert i en egen form jigg med "lokk"/mot-hold for å forme skummet...

Hadde muligens gjort jobben på en litt annen måte i dag, men hadde benyttet samme prinsipp ( endre materialer )

Arne Kjetil

Flott båt du har fått deg. Dette var mitt første møte med havet. Jeg var bare 4-5 år da pappa hadde en slik. Faktisk ganske identisk som din. Til og med samme bunnstoffarge. Men uten metallet på dekk. Pappa hadde en mercury 65 hk på den. Han stelte den som om det var et barn. Vi hadde MYE glede av den båten. (Dro faktisk min første fisk opp i en slik båt - 4 kg torsk :fishing: . Fikk mye hjelp av pappa....).

Artig at noen er fortsatt viser interesse for slike. :flag:

LYKKE TIL MED PROSJEKTET!!

Redigert av tomu (see edit history)

Hei! Gratulerer med båtprosjekt. Dette er en klassiker som er verdt å ta vare på. Jeg har hatt en slik (16') for mange år siden. Der var dørken ikke så fæl som din, men det var trukket vann inn i skummet da det var gått hull akter i den fordypningen som er under motorbrønnen. Jeg fikk tørket ut vannet ved å reise bauen slik at vannet sivet ned der bak. Slik sto den i en mnd. før det var tørt. Så støpte jeg igjen skaden. Jeg støpte inn en drensplugg der til senere bruk, for det samles gjerne kondensvann i slike bunner.

Blir trivelig å følge prosjektet videre. Lykke til! :smiley:

Redigert av trikkern (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...