Jump to content

Elektrisk vinsj i fra Biltema montert på båttralle

jone

Recommended Posts

Jeg kjenner en som monterte en slik, samt et batteri i plastkasse på draget. Fungerte fint det, hans båt var vel rundt 1100 kg. Om det blir for tungt for direkte drag setter du en enkel blokk i øyet på båten, og dobler dermed trekkraften på vinsjen.

Redigert: Jeg er litt usikker på om det er samme vinsj han hadde, da dette var for 5-6 år siden. Men prinsippet burde være greit, i det minste...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg hadde den store vinsjen fra Claes Ohlson på en henger. Den kunne trekke maks 1361 kg. Var perfekt for Hydromarinen jeg hadde da. Nå driver jeg å lager feste for montering av en svær vinsj som trekker over 3200kg. Den skal på toppen av vinsjtårnet på hengeren til Noblessen. Kasse for batteri og fjernkontroll settes på hengerramma... Og batteriet lades når hengeren er hjemme.

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 2 uker senere...

Ville ikke satt på for liten vinsj. Monterte en vinsj som skal dra 1600kg til en båt på ca 1400kg. Dette går "akkurat". Kunne med fordel ha vært ett hakk større. Blokk er ett alternativ, men er etter mitt syn mye "kluss" når man står og skal dra båten på hengeren. Da blir hensikten borte, liksom.

En annen ting vi ser, er at wiren er av dårlig kvalitet, og ryker i kordelene. Kunne egentlig tenkt meg bånd, slik som på hånvinsjen.

Ellers er erfaringen med elvinsj meget bra. Man får en hånd til overs, og det er slettes ikke dumt når sidevinden gjør alt den kan for at båten ikke skal entre hengeren.

Er jo da av det slaget at jeg regner med at alt av duppedingser ryker på det mest ugunstige tidspunkt, så har derfor latt den manuelle vinsjen sitte på. Litt sikring er det jo også.

19032008165.jpg

Redigert av snart (see edit history)

Ettersom jeg trekker på årene begynner det å bli tøft å få opp storseil. Går å funderer på om disse vinsjene kunne egnet seg til denne oppgaven. De må jo tåle været da de er beregnet for bruk i allslags vær. Litt justering og tilpassing må jeg jo regne med. Noen formeninger ute å går om dette eksperimentet...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...