Bitteliten Startet 14.Desember.2009 Del på Facebook Startet 14.Desember.2009 (redigert) SART - search and rescue transponder - har vært på markedet i mange år. Dette er en form for nødpeilesendere som gir ekko på radaren (omtrent som RACON). Har lest nå at AIS Sart kommer på markedet. Noen som har erfaring med slike? litt mer info http://www.navy.no/Leverandorer/Jotron/200...%20artikkel.pdf SART endrer også navn fra nyttår til SAR-LD Search and rescue location device Redigert 14.Desember.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 Tviler på om noen har egen praktisk erfaring, dette er vel ganske nytt. Naturlig å bruke AIS til dette formål. Det er ikke nevnt i første utgave av AIS protokollen (ITU RM 1371), men fines sikkert i v.2. Er det noen som vet hvilken MsgID# som brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 Er det noen som vet hvilken MsgID# som brukes? Sart sendes ut som et vanlig Ais target, men med type = 14 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 jeg lurer på hvordan man skal kunne skille ut SART signalet. det står at MMSI nummeret starter på 970 i stedt for 9xx som er vanlig. men det burde jo komme som en flash på skjermen Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 jeg lurer på hvordan man skal kunne skille ut SART signalet. det står at MMSI nummeret starter på 970 i stedt for 9xx som er vanlig. men det burde jo komme som en flash på skjermen La meg bare spekulere, ut fra min egen AIS parser. Enhver melding har et MsgID#. Regner med at det finnes en MsgID som er unik for AIS-SART. Akkurat som MsgID# 9 er unik for "Standard SAR Aircraft Position Report". Etter parsing, ligger det i SW at posisjonen til denne melding skal vises på skjermen en "spesiell måte" - gjerne med litt lyd. MMSIen Identifiserer AIS-SARTen, og kan koreleres til et fartøy i en database. Problemet med dette slik jeg ser dette er at denne databasen ligger på land. Jeg hadde ventet at AIS-SART sendte 2 MMSI nummer i "nødmeldingen". Det andre nummeret vil være fartøyets eget. Det vil være kjent av eget fartøys AIS mottager, dersom den har tatt imot AIS meldinger fra selve fartøyet som "eier" AIS-SARTen. Det nødlidendes fartøys MMSI og navn vil da kunne vises på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Impuls 3 Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 Practical Boat Owner for januar 2010 har en test av forskjellige AIS-apparater. Der står det om AIS Mayday: "It is not clear who is responsible for listening and responding to this message". Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 Hvis jeg hadde fått inn en AIS-SART, hadde jeg nok kalt opp nærmeste kystradio, redningssentral eller større skip for sikkerhets skyld - uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 Oppdaget denne i dag! http://www1.fikas.no/index.php?cat=131840 Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 For ordens skyld: simulert melding! For spesielt interesserte: Utklipp fra IEC 61097-14 (Draft): 3.4 Unique identifier (User ID) The User ID for an AIS-SART is 970xxyyyy, where xx = manufacturer ID 01 to 99; xx = 00 is reserved for test purposes; yyyy = the sequence number 0000 to 9999. 4.3.1 AIS Messages 4.3.1.1 Message 1 format and content In active mode the AIS-SART shall broadcast Message 1, as defined in Recommendation ITU-R M.1371 with the Navigational Status set to “14 = distress”. 4.3.1.2 Message 14 format and content In active mode the AIS-SART shall broadcast Message 14 as defined in Recommendation ITU-R M.1371 with the text “SART ACTIVE”. 8.2.3 Message content of message 1 For position reports transmitted after 30 minutes and before 40 minutes: a) Message ID = 1. b) Repeat indicator = 0. c) User ID as configured in the AIS-SART. d) Navigational status = 14 (distress). e) Rate of turn = default. f) SOG = actual SOG from GNSS receiver. g) Position accuracy = according to the RAIM result if provided otherwise 0. h) Position = actual position from internal GNSS receiver. i) Position is updated at least once per minute, for each burst. j) COG = actual COG from internal GNSS receiver. k) True heading = default. l) Time stamp = actual UTC second (0...59). m) Verify correct indication according to manufacturer’s documentation. 8.2.4 Message content of message 14 a) Message ID = 14. b) Repeat indicator = 0. c) Source ID = as configured in the AIS-SART. d) Text = “SART ACTIVE”. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 (redigert) Det er riktig som "Regina III" skriver Kan bare nevne at vi (Jotron) har laget en Bulletin for vise hvordan man tester en AIS-SART her: Viser hvordan det ser ut på en AIS-SART kompatibel og inkompatibel AIS (mottaker eller transponder) og Kartplotter Redigert 21.Desember.2009 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 (redigert) Utklipp fra IEC 61097-14 (Draft): Tusen takk. Redigert. Dette synes jeg var dårlig "protokoll-ikette" Man må gå inn i inneholdet av en melding, for å se hva slag melding det er. Redigert 21.Desember.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.