Jump to content

Noen med erfaring på yanmar 3QM30HG 33hk ?


Steinar S

Recommended Posts

Er det noen der ute som har noe erfaring med Yanmar 3QM30HG 33hk. motoren ?

Dette er en passe størelse for meg og det er en del til salgs, men alle to ting til felles : nemlig avkjøling og topp. Enten så er det problem med toppakning og kjølevann eller så er det sprekk i topp eller byttet topp.

Kan noen si meg HVORFOR ?

Er toppen på disse motorene dårlige?, er dei som har blitt byttet, modifisert ?

Er det for dårlig kjøling på disse motorene som er årsak til at toppen sprekker ?

Legg inn deres erfaringer så jeg for se hvordan denne motoren er, haster litt da jeg har et par motorer på hånden.

Takker ærbødigst for alle inlegg som kommer.  :confused:

Link to post

Er det noen der ute som har noe erfaring med Yanmar 3QM30HG 33hk. motoren? Dette er en passe størelse for meg og det er en del til salgs,men alle to ting til felles : nemlig avkjøling og topp. Enten så er det problem med toppakning og kjølevann eller så er det sprekk i topp eller byttet topp. Kan noen si meg HVORFOR ? Er toppen på disse motorene dårlige?, er dei som har blitt byttet, modifisert ? Er det for dårlig kjøling på disse motorene som er årsak til at toppen sprekker ?.....

Hei Steinar S! Ser at ingen som selv har denne motoren har svart deg, foreløpig. Synd!

 

Har ingen førstehåndsunnskap til 3QM-30HG selv. Hadde der i mot en 2QM-15 , altså samme basismotor, men 2 sylindret. Fikk også høre en del "skrekkscenario'er" angående denne motoren, at toppen har en svakhet. Er selv ingen motorekspert, men har da lagt til meg noe erfaring og lest en del om problemet.

 

Motorene er saltvannskjølte. Dette krever en del påpasselighet vedrørenede "groing" av kjølekanalene i toppen, spesiellt. Som kjent, krystalliserer saltet i saltvannet seg ved ca 60 - 66 grader C - og jobber en motor mye under slike forhold, vil kjølekanalene i toppen, sakte men sikert "gro igjen" - med enda dårligere kjøling og mere groing, til følge. Vil ikke ha betenkelighet med å kjøpe en slik motor, hvis toppen har blitt skiftet. Men du må følge opp! Jevnlig gjennomspyling med  ferskvann og / eller Systemrens. Skifting av Anoder, og kontrollert nedkjøling på tomgang etter en "varm" tur. Jevnlig kontroll av termostaten. Dessuten skikkelig vinterkonservering med spyling (ferskvann) og opplag med glykol iblandet.

 

Yanmar-pusheren min, her i Fredrikstad, sier at toppen bør tas av med jevne mellomrom og kjølekanalene stakes opp. Så har du motor i minst 20 år til! 3QM30 /H/G har blitt produsert i tiden 1975 - 1983, altså 8 år - i forhold så ble 2QM-15 (min Yanmar) bare produsert i 4 år. Går derfor ut i fra at 3QM'en var en "god" motor som ble produsert så lenge.

 

Legger ved noen linker, som kan være interessant for deg:

http://www.yanmar.dk/historik.htm

 

http://www.yanmarhelp.com/s_codes.htm

 

http://www.yanmarhelp.com/s_model.htm

 

http://www.yanmarhelp.com/s_wint.htm

 

Lykke til! Jeg håper at noen med førstehåndkunnskap om denne motoren melder seg.

:confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Takker for den Walter_S.   :smiley:

Synd ingen har erfaring med motoren som dei kunne dele.

Har snakket med Yanmar Norge i dag, dei ber meg styre unna ! Motorene er så gamle at dei var kun levert som saltvannskjølte og manglende stell og vedlikehold( rensing av kanaler, termostat) gjorde at motorene fekk for dårlig kjøling slik at toppen sprakk. Og så var det dette med tæring i exosmanifoil da.

Ny topp ca. 25000,-

Ny manifoil ca. 6500,-

Ferskvannskjøling fra Martec - Maritim ca.9000,-

Er det noen der ute som har komentar til dette? vennligst legg inn deres erfaring nå, da jeg må ta en avgjørelse i kveld, om jeg skal kjøpe en av dei to jeg har for hånden.

Link to post

Har selv satt ferskvannskjøling på en gammel sjøvannskjølt motor (VP). Dette var IKKE vellykket. I alle år har den gått med 35-50 grader og så plutselig ble det 80. Da skjedde mye rart. Sikkert gamle ting i systemet som løsnet, tettet til både her og der.

Tok av kjøleren igjen og kjørte motor som saltvannskjølt inntil den tok kvelden av naturlige årsaker (les rust)

Link to post

Skikkelig rens av kjølesystemet er absolutt nødvendig for vellykket resultat. Videre må der settes inn en sil/strainer for å fange opp ev. rustflak som måtte løsne. En ny rens etter første sesong vil trolig også være fornuftig.

 

Kan også være fornuftig å flushe smøresystemet pga. høyere temp.

Link to post

Har selv satt ferskvannskjøling på en gammel sjøvannskjølt motor (VP). Dette var IKKE vellykket. I alle år har den gått med 35-50 grader og så plutselig ble det 80. Da skjedde mye rart. Sikkert gamle ting i systemet som løsnet, tettet til både her og der.

Tok av kjøleren igjen og kjørte motor som saltvannskjølt inntil den tok kvelden av naturlige årsaker (les rust)

Stemmer det ikke at temperaturen på saltvannskjølte motorer skal ligge betydelig lavere enn ferskvannskjølte ? Mener jeg har hørt noe om at saltvannskjølte motorer ikke må overstige 55 grader. Da skjer det noe med saltet ????? ( se innlegg nr 2 i denne tråden ) Tror derfor det er normalt at temperaturen din steg til 80 grader etter ombyggingen. Men vil mere varme løse opp rust ?

 

Står litt i denne tråden om temperaturer m.m. : https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1061842728

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post

Det er helt riktig det med temp på saltvannskjølt. Det jeg gjorde var å sette på en Martec ferskvannskjøling. Lukket krets med ferskvann på motor som ble nedkjølt av saltvann.

Da går temp. på motor opp til 80-85 grader. Det ble for tøft for en gammel sliter.

Link to post

....Har snakket med Yanmar Norge i dag, dei ber meg styre unna ! .....

Hvis Yanmar Norge sier "styr unna" så ville jeg gjøre akkurat det. På den annen side, hvis motoren virkelig er så dårlig, så vet sikkert selgeren dette også - da har du jo muligheten for å gi et skikkelig skambud, og kanskje spandere en Martec ferskvannskjøling?

 

Har selv satt ferskvannskjøling på en gammel sjøvannskjølt motor (VP). Dette var IKKE vellykket. I alle år har den gått med 35-50 grader og så plutselig ble det 80. Da skjedde mye rart. Sikkert gamle ting i systemet som løsnet, tettet til både her og der.

Det kommer jo an på termostaten, Amorosa. Er enig med deg at en direktekjølt motor som plutselig får ferskvannskjøling med en slik temperaturrøkning antgeligvis ikke vil trives. Alle slitedeler er slitt inn på ca 50 grader.

 

Bytter du til ferskvannskjøling så betyr det jo ikke at du bruke ferskvannstermostat på 80 - 90 grader. Behold den gamle salvannstermostaten og temperaturen vil holde seg opp mot det motoren er vandt til. Hovedpoenget her er jo å unngå saltvann og avleiring i kanalene. Temperaturøkningen er ikke så viktig, selv om mange vil hevde at motoren forbrenner mere effektivt på 90 grader......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Er enig med deg at en direktekjølt motor som plutselig får ferskvannskjøling med en slik temperaturrøkning antgeligvis ikke vil trives. Alle slitedeler er slitt inn på ca 50 grader.

Helt enig med deg Walter, og derfor så svarte jeg først i denne tråden at dette ikke hadde funket for meg.

Link to post

Det er mye riktig i alt som er skrevet over. Når det gjelder økonomien i et slikt prosjekt, så er ikke den særlig mer positiv. Du kan plukke motoren små som gryn. Installere ferskvannskjøling, bytte topplokk bør du vel gjøre. Det du vil finne ut til slutt, etter mange arbeidstimer, er at du har betalt tilsvarende 0,7 til 1,5 av en ny motor. Og du har fremdeles bare en gammel motor der en rekke komponenter bare "venter på" å svikte.

 

Hulda har selv en 15- til 20 år gammel motor, totalrenovert. Men det var et helt annet konspt. Det ble ikke betalt ei krone før etter at motoren var plukket helt ned og vesentlige komponenter sprekktestet. Motoren har aldri gått med annet en frostvæske og var fri for innvendig rust. Deretter ble motoren bygget opp igjen med bedre deler enn originalen. Selv etter dette måtte verkstedet som hadde utført jobben bli trukket for forliksrådet. Resultatet var at en del av jobben måtte gjøres om, og penger tilbake til Hulda. Og Hulda er mekaniker med fagbrev. Likevel ble jeg "lurt", nesten.

Link to post

Når det gjelder økonomien i et slikt prosjekt, så er ikke den særlig mer positiv.  

Kloke ord Hulda. Min bitre erfaring fra forrige gang og da endte jeg tilslutt opp med ny motor.

Nå er jeg i tenkeboksen igjen. Har en VP TMD30 i båten idag. 18 år gammel, går som en klokke. Problemet er at en vakker dag så skjer det noe. Vurdere nå å bytte den ut med en ny til vinteren. Ikke en eneste tanke slår meg at jeg skal begynne å skru på den gamle.

Vi med motorbåt har jo det problemet at stopper det så er det ikke noe vi kan gjøre. Drar selv på lengre og lengre turer og da skal klumpen under dørk være til å stole på.

Link to post

****Ikke en eneste tanke slår meg at jeg skal begynne å skru på den gamle.

Vi med motorbåt har jo det problemet at stopper det så er det ikke noe vi kan gjøre. Drar selv på lengre og lengre turer og da skal klumpen under dørk være til å stole på.

Da jeg jobbet for Caterpillar hadde vi noe vi kalte for "engangsmotorer". Det var "småmotorer" på under ca. 150 hk som vi nesten ikke "gadd" renovere med boring av sylindre etc. Vi skal nok anse veldig mange av de mindre marinemotorene som "engangsmotorer". Hadde ikke Hulda hatt vindmotor som vesentlig fremdrift, hadde jeg aldri i verden vurdert å putte en renovert motor i båten.

Link to post
Er det noen der ute som har noe erfaring med Yanmar 3QM30HG 33hk. motoren ?

Dette er en passe størelse for meg og det er en del til salgs, men alle to ting til felles : nemlig avkjøling og topp. Enten så er det problem med toppakning og kjølevann eller så er det sprekk i topp eller byttet topp.

Kan noen si meg HVORFOR ?

Er toppen på disse motorene dårlige?  Jeg har en 2qm20 fra 1980, den fikk ny topp grunnet dårlig vedlikehold (sprekk) i 2000. Det kom på 27000,- , dette ble gjort mens forrige eier hadde båten. Motoren går nå som en drøm og er pålitelig. Nå må jeg bare følge opp med riktig vedlikehold. høst: ta ut thermostat og sink ,kjøre motor varm i ferskvann, blande i frostvæske og stoppe motoren når det kommer blått ut av eksosen, slik at kjølesystemet bader i glykol hele vinteren. Skifte oljefilter, motorolje og gearolje. Vår: Inn med thermostat etter at den er sjekket, inn med NYE sinkanoder (3stk), sjekke/skifte impeller, rense luftfilter. :wink:

Link to post

Kan noen si meg HVORFOR ?

Er toppen på disse motorene dårlige?  Jeg har en 2qm20 fra 1980, den fikk ny topp grunnet dårlig vedlikehold (sprekk) i 2000. Nå må jeg bare følge opp med riktig vedlikehold. høst: ta ut thermostat og sink ,kjøre motor varm i ferskvann, blande i frostvæske og stoppe motoren når det kommer blått ut av eksosen, slik at kjølesystemet bader i glykol hele vinteren. Skifte oljefilter, motorolje og gearolje. Vår: Inn med thermostat etter at den er sjekket, inn med NYE sinkanoder (3stk), sjekke/skifte impeller, rense luftfilter. :wink:

Jeg hadde en 2-sylindret Yanmar på forrige båten. Båten var i bruk hele året, derfor ikke "oppagsvedlikehold". Motoren var 15 år da vi solgte båten, og jeg fulgte båten i noen problemfrie år til gjennom han som kjøpte den.

 

Anoder: Når en motor er ny, vil man se at motorer "spiser" anoder, deretter avtar forbruket. Dette har sin årsak i at jernet i motoren blir dekket med sink-ioner som hindrer korrosjon. Min motor levde kun på anodene. Settes båten på land, skal anodene plukkes ut før man kjører inn frostvæske. Dette fordi man kommer inn i overspenningskusrver (for høy polaritet, for høy spenning, fører for langt å forklare) hvis man fyller motoren med frostvæske og samtidig har anodene inne. Det vi pleier å gjøre hos oss er at motorene går en halvtimes tid i 50/50 vann/forstvæskeblanding, samme blandingen loop'er rundt. Det skal være en blanding av frostvæske og vann. Så er det bare å stenge ned. Anodene gjemmes til våren. Det er ikke nødvendig å bytte dem hvis de ikke er for tæret. Deretter bytte oljer, filtere og la motoren surre litt rundt så den nye oljen blir distribuert i motoren.

 

Kompisen fikk inn en seiler her om dagen som skal bytte en 30 år gammel Yanmar. Den har overlevd med saltvannskjøling helt til nå. Det at man på liv og død skal bytte saltvannskjølte motorer over til ferskvannskjøling ser ikke ut til å ha noen vesentlig hensikt hvis man kjører et rimelig vedlikehold.

Link to post

Takker for alle komentarer.

Det ble ingen handel av motor denne gang,  :nono: ganske enkelt av at vedlikeholdet er ukjent og at vedlikeholdet spiller en vesentlig stor rolle når det gjelder levetiden og fremtidige kostnader.

Link to post

Anoder: Når en motor er ny, vil man se at motorer "spiser" anoder, deretter avtar forbruket. Dette har sin årsak i at jernet i motoren blir dekket med sink-ioner som hindrer korrosjon. Min motor levde kun på anodene. Settes båten på land, skal anodene plukkes ut før man kjører inn frostvæske. Dette fordi man kommer inn i overspenningskusrver (for høy polaritet, for høy spenning, fører for langt å forklare) hvis man fyller motoren med frostvæske og samtidig har anodene inne.

Hei! kan du forklare litt mer om sink-ioner og polaritet? dette var interessant! Har som sagt en sjøvannskjølt Yanmar fra 1980 med ny topp.

Link to post

Har selv hatt en 3QM30 som toppen var sprekt på. Dette oppdager du gjerne ikke så lenge motoren går på saltvannskjøling (bortsett fra litt hvit røyk på belastning). Jeg plukket motoren fullstendig fra hverandre, renset/skrapet og bygde om til ferskvannskjøling. Sjekket samtidig toppen med dye check og det viste seg at den var sprekt. Prøvde å kjøpe en brukt topp hos forhandler som de sa var i orden. Spurte om jeg kunne ta med sprekktest utstyr ja det var OK. Viste seg straks at også denne var sprukket som jeg tenkte. Min påstand er at alle yanmar 3QM30 motorer uten ny topp er sprukket mellom ventilene på sylinder nummer to. Dette på grunn av tæring og varmgang som gir en uheldig utmattningssprekk i dette området. Jeg prøvde å sveise toppen etter alle kunstens regler og utherde den i herdeovn etterpå for å unngå spenninger i sveisen. (Jobber med fly så jeg hadde tilgang på litt av hvert av avansert utstyr). Dette holdt faktisk en stund men etter ca. en sesong fikk jeg trykk i kjølevannet igjen. Begynte å miste littegrann kjøleveske og operasjonen kan ikke anses som helt vellykket. Jeg byttet ut saltvannstermostatene som er på 42 grader med nye på 70 grader. Dersom du først har ferskvannskjøling så vil du jo gjerne ha varme nok til varmeanlegg og varmtvannsbereder...

 

Som du vet så koster ny topp 25000 så min anbefaling er å styre lang unna alle båter med 3QM30 motor. Du må i tilfelle kalkulere inn en ny (evt brukt) motor i prisen. Å bygge om en slik til ferskvannskjøling er ialefall bortkatede penger. Min viste seg også å være såpass tæret i selve motorblokken at det var på grensen til at jeg gav opp prosjektet etter å ha plukket den fra hverandre. Angående rensing av en slik motor så er du nødt til å ha ut sylinderforingene for å få renset ordentlig for alle rustflak og avleiringer og dette er en temmelig krevende jobb. De sitter som heia og du må til med nye o-ringer og shimming av foringene.

 

3QM30 har også en egensvingning (ressonans rundt 1000 omdreininger som er litt ubeghagelig når du vil putre rolig avgårde.

 

Andre Yanmarmotorer vil jeg absolutt anbefale men glem akkurat denne modellen.

 

:nono:

Link to post
  • 5 måneder senere...

Hei!

 

Som flere har skrevet har denne motoren lett for å gå varm pga at kjølevannskanalene i toppen går tett. Dette kan også lett føre til at toppen sprekker. En annen ting som ikke er nevnt som kan forekomme er at det ruster hull i sylinderforingen slik at det kommer inn saltvann her. Alt går jo som kjent ann å fikse. Hvis du er blandt de som kan skru selv og ikke ser på en motoroverhaling på en småmotor som en stor oppgave (hvilket det jo ikke er) så kan du jo ta sjansen. Hvis du derimot må sette alt på verksted bør du sterk vurdere å hente inn tilbud på nye eller nyere motorer. I den størrelsen er de jo ikke så dyre mens timepriser på verksted ol er like høye på småmotorer.

Link to post
  • 5 år senere...
3QM30 har også en egensvingning (ressonans rundt 1000 omdreininger som er litt ubeghagelig når du vil putre rolig avgårde.

 

Andre Yanmarmotorer vil jeg absolutt anbefale men glem akkurat denne modellen.

 

:nono:

 

Eg er ikkje heilt enig med deg her. Eg har ein 3QM30HG som har gått over 5000 uproblematiske timer, og som framleis går som ei klokke. Denne er rett nok ferskvannskjølt med utvendig kjølesløyfe og tørr eksos, så det kan no vera det som gjør den til ein betre motor. Vibrasjonane på 1000 o/min unngår eg lett med vripropellanlegg. Kan gå med 2000 o/min og "putre rolig avgårde" som du sier :yesnod:

 

Kjempegod motor vil eg seie, men sjølvsagt kan det hende at sjøvannskjølte utgåvar er dårlegare.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...