ut mot havet Startet 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2009 Har PRM hydlaulisk gir i snekka, det skal brukast vanleg motorolje på den. Men det er jo slik at oljen på ein gir held seg blank å fin i motsetning til motorolje, derfor er det vanskeleg å lese av oljenivået. Er det nokon som har ei løysing på problemet? er det noko eg kan gjere med peilepinnen så oljen viser lettare? nokon med samme problem? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Tørk den rein med fille og blås på den. Det fungerer utmerket Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Gjør pinnen skikkelig rein og lakk nederste delen hvit. Sitér dette innlegget Mons Link to post
løve Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Legg oljepinnen på et stykke avispapir, da ser du tydelig der oljen smitter av Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Jeg har også PRM gear i snekka. Min erfaring er at hvis jeg tørker grundig av pinnen før måling går dette helt greit! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lnjk Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Hvis peilepinnen er av rundtjern kan du kanskje som meg ta vinkelsliperen og slipe vekk ca 1/3 av diameteren på pinnen i peileområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 kjenner til problemet. Jeg kjenner etter med fingeren på peilepinnen eller lyser med lommelykt. Problemet er også at gearolja er så tynn at den siger på pinnen - så det hele er litt vanskelig rett og slett. Skulle ønske at det fantes et fargemiddel å ha i olja Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Jeg taper fase en papirstrimle på pinnen og ser således hvor mye olje det er Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Hvis du styrker over peilepinnen med et stykke skolekritt er det lett å se nivået. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Bruk kritt så ser du det med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 før eller etter peiling? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Før - helt vanlig til sjøs å kritte peilebåndet før peiling :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Muhammed Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Du gnir litt kritt på peilestaven før du peiler. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 så flott - takk Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 da blir det kritt i verktøykassa, bare å føre det på lista. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Tørk den rein med fille og blås på den. Det fungerer utmerket Denne teknikken brukte eg også seinast i dag med meget godt resutat, og det på ein olje som nesten er like blank som vann.. Blås kraftig rundt heile pinnen. Dermed trenger man ikkje meir "verktøy" i verktøykassa. Dette er også raskere enn andre metoder. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Ja her var det gode råd, dette med å blåse på peilepinnen skal eg prøve, har tenkt på dette med å lakkere den ,men det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
OTRA Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Muligens unødvendig, men minner om at di aller fleste hydrauliske gear skal peiles innkoblet og ved tomgangs-turtall.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Ett lite tips til: Om du har med deg en god lommelykt, og lyser på peilepinnen med den, skal det mye til for at du ikke skal se skillet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Majali Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Muligens unødvendig, men minner om at di aller fleste hydrauliske gear skal peiles innkoblet og ved tomgangs-turtall.... Gjelder dette på hydraulisk opererte gear også? Jeg mener å huske at på mitt PRM 265 gear, spruter det rundt nedi gearhuset hvis jeg tar opp peile pinnen og ser nedi...???? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
ut mot havet Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 (redigert) Skal oljen peilast når giret er innkopla? det har eg ikkje tenkt på. Måtte gå å lese i instruksjonsboka, oljen skal peilast når giret er utkopla, motor stansa. Eg har PRM hydraulisk gir. Redigert 17.Desember.2009 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.