Jump to content

Bruksbåt og størrelse på batteribanker.


Blom'en

Recommended Posts

Jeg har idag 2x135 ampere startbatterier i min Viksund 830. Disse er koblet på henholdsvis 1 og 2 på hovedstrømsbryteren, så denne settes nå på BOTH når båten er i drift.

 

Ingen forbruksbank, men ønsker å få dette på plass for å kunne ha strøm til automatisk lensepumpe, konstantstrøm radio etc.

 

Bruken av båten er fiske og dykkerturer, gjerne en gang i uken, så båten blir rimelig jevnlig brukt. Når motoren er varm, virker det som den sliter litt med å starte og starteren går litt sakte rundt, men den har alltid startet. Motor er en Ford 7,3D V8 som krever endel ampere for å dra igang. Vil gjerne ha et ekstra batteri i tillegg til start, om nødvendig. Jeg tenker meg at alle 3 batteriene er i drift ved vanlig gange, eller er ikke det så smart ?

 

Foreløpig skal vi ikke på noen overnattingsturer, men det kommer sikkert noen helgeturer når sommeren nærmer seg og da vil jo man bruke direkte av forbruksbatteriet.

 

 

Det er skrevet mye om strøm og lading, men mitt inntrykk er at det meste av innleggene her og info om landstrømsladere skal lade store forbruksbanker med heftig strømforbruk når man ligger i uthavn, der det er mye mindre behov for å lade startbatteriene.

Er litt usikker om de samme prinsippene gjelder når det er startbatteriene som er størst og forbruk er såpass mye mindre.

 

Så jeg lurer da på å få noen tips på et fornuftig oppsett med 2x135 amp startbatterier i kombinasjon med et 135 amp forbruksbatteri bør settes opp.

Vil det være behov for en stor landstrømslader, eller kan en mindre Ctek lader fungere for å gi den siste piffen ?

Jeg har ønske om å kjøre et bryter/sikringspanel direkte fra forbruksbatteri til konstant på radio, automatisk lensepumpe og til kjøleskap når det skal stå på.

Link to post

jeg ville heller brukt de to du har til forbruksbanken og kjøpt ett startbatt med stooor kortslutningstrøm og satt inn.

de 2 du har, paralellkobler du og bruker 2 på battvelger og setter det nye på 1 på battvelger.

de blir vel ikke optimale som forbruksbat men funker fint om det ikke er store bruken du har av båten som overnatting.

du bør vel ha min 20A lader for å topplade de. noen av de vendebryterene er dårlig valg.kutter strøm når du velger(ikke bra for dynamo).og de får ofte brente flater i kontaktpunk fordi du vrir under motorgange.kan føre til spenningsfal. dynamo skal altid ha batt koblet til når den går rundt.

Link to post

Mja, det kan man diskutere.

Jeg derimot ville bruke startbatteriet videre som start og heller investere på -forbruksbatterier- som er tilpasset strømbehovet du har.

 

Startbatteriet er beregnet for start, så skulle man ikke bruke slik for annet.

 

Cathrine sa noe vesentlig, nemlig det som angår "kortsluttningsstrøm" som man også kaller CCA-verdi.

Dette "CCA" må passe til motoren din.

Hvis den trenger f. eks. 400A etter EN-norm mens begge to batterier ikke klarer å levere så mye da er saken klar.

Dette gjelder også hvis samlete Amperetimer tilsier 500Ah.

Ah og A spiller da forskjellige roller.

 

Så, sjekk først hva motorprodusenten krever som minste startstrøm (A).

Deretter sjekker du batteriene dine om den passer til motoren og også om batteriene er fortsatt virkelig o.k..

O.k. betyr om batteriene også klarer å levere strømmen som trengs.

 

Og deretter regner du ut hvor mye forbruk det blir per døgn på uthavn.

Dette ganger du med antall dager som du tror at dere kan være ute.

Og deretter finner du fram batterier som passer til ditt forbruksskjema.

 

Lading og fordeling ordner du både etter hvert og etter behov,

fordi om dette vet du ikke noe ennå.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
...kutter strøm når du velger(ikke bra for dynamo).og de får ofte brente flater i kontaktpunk fordi du vrir under motorgange.kan føre til spenningsfal. dynamo skal altid ha batt koblet til når den går rundt.

OT med den tråden, men noen krevde meg om forklaring om hvad marinstandard på dynamo er. Eksempel kan man kutte på ladekabel uten å skade dynamo. Men man bør ha kunder som er villige til å betale for varene til å ha den type produkter i sitt sortiment.

Link to post

Forrige eier sa at starteren krever 135 amp for start, så når jeg nå har 2x135, så holder det. Båten starter fra kald hver eneste gang, brukes og har blitt brukt minst en gang i uken og har som sagt fungert.

Det er kun når motoren er varm, jeg synes starteren drar sakte rundt og jeg lurer på om den faktisk vil starte, men det har den hittil gjort hver gang. Å vite at man da har nok strøm, også fra et nytt batteri nr. 3, vil iallefall hjelpe på psyken min :-)

 

Dog vil jeg nok koble begge de eksisterende startbatteriene batteriene sammen, nå er de koblet på hver sin pol på hovedstrømsbryteren 1 og 2, slik at jeg nå har bryteren stående på BOTH under start og kjøring.

 

Enten fortsetter jeg med den koblingen, eller så kobler jeg begge batteriene på 1, så kommer forbruksbatteri inn på 2. Under start og drift vil jeg da kjøre på BOTH, så alle batteriene får lading fra dynamo.

Ved landligge i uthavn, vil jeg da kun kjøre på 2, så jeg skjermer startbatteriene.

 

Fortsette jeg med koblingen slik den er idag, så må jeg inn med en ny hovedstrømsbryter for forbruksbatteriet og jeg tenker meg da at jeg kjører alle 3 batteriene både på start og på drift.

Link to post

Jeg må lære meg å regne ampere-timer skjønner jeg. Noen som har et bra tips på lader til dette også? ( jeg kjører på 3x 110 forbruks + 1x 110 til startmotor )

Bør jeg kjøpe meg en slik vender med 1 og 2 og both også? har pr i dag kun hovedstrømbryter.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Forrige eier mente nok at et 135Ah (Ah = amperetimer) batteri burde være stort nok til å gi den startstrømmen motoren din trenger. Dette er litt synsing fordi benevnelsen 135Ah sier lite (egentlg ingenting) om hvilken startstrøm batteriet er i stand til å levere (=CCA cold crank ampere).

 

Starteren på din 7.3 liter V8 diesel drar antakelig vesentlig mer enn 135A i startstrøm.

 

Det faktum at starteren drar sakte når motoren er varm (bedre kompresjon når varm = tyngre å dra) tyder på at du har stort spenningsfall et eller annet sted fra batteriet til starteren. Ofte er det for tynne ledninger, for mye irr på kontaktpunkter, for dårlig kvalitet på batteribrytere i båt etc. Selvfølgelig kan også batteriet være "utslitt" og være opphavet til spenningsfallet. I så tilfelle burde motoren starte vesentlig bedre på to batterier enn et batteri. Hjelper det ikke å ha batterivelgeren i BOTH så er feilen antakelig ikke på selve batteriene.

 

Sjekk kanskje aller først at ladespenningen din er på et noenlunde fornuftig nivå (minimum 14.0 Volt, helst 14.4 Volt, du må kanskje ha litt turtall på motoren). Mål på batteripolene. Det tar bare 30 sek å sjekke og kan være et av problemene her.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post

veldig enig med geirKS her

om det er 2 stk startbat du har, er det ingen grun ti å kobble de separat mellom en slik bryter.

men om det er ett forbruksbatt og ett startbatt er det noe poeng. finn ut hvor stor startstrøm starteren di trenger jeg vil tippe mellom 400A og 600A eller kansje enda mere og da burde du ha ett startbatt som klarer min 800A i startstrøm.

135AH betyr bare att du kan trekke 1A i 135 timer du må se på kortsluttningstrømmen på det hva er det? og mål spenning rett på starter og på batt og sammenlingn de i startøyeblikket, skal ikke være noe forskjell her 0,1 volt kansje. har du det er det dårlig kontakt ett sted eller for tynne kabler og husk det kan være dårlig kontakt i minusen også på motor og batt.

kansje det er ett dårlig startbatt og ett dårlig forbruksbatt du har.

Link to post

Takk hittil.

 

Det ene batteriet er et rimelig nytt Biltema batteri og det ligger nok på rundt/over 8-900 CCA, det andre er hvitt og ikke fra Biltema (litt mer vanskelig å lese av), så synser vi litt har jeg nok over 1500 CCA i kapasitet på de 2 batteriene samlet.

Forrige eier brukte båten til transport til/fra landsted uti havet, så han var avhengig av at det virket, og det har det jo gjort hittil.

 

Men som nye eier vil man alltid gjøre noen forbedringer, og med litt annet bruksområde.

 

Garmin 276C'en min viser rundt 13,8 volt i lading, noe lavt, men ikke helt kriminelt. Men om den viser korrekt, vet jeg ikke helt. Er enkelt å koble opp multimeteret å måle !

 

Batteriene har nok fort 2,5 meter kabel frem til hovedstrømsbryteren, tipper disse er på rundt 50 mm2 fra hvert batteri, og så en single kabel ned til starter. Mulig det er en fordel å doble opp kabelen fra hovedstrømsbryter ned til starter. Om det er tap i bryterene kan man jo koble sammen pluss og minuspolene på batteriene, så bruke de 2 kablene fremover til hver sin hovedstrømsbryter og da dobble kabler til starter, så en tredje hovedstrømsbryter til forbruksbatteriet når det kommer inn.

På vinsjen til Hiluxen min, kjører jeg konsekvent 70 mm2 og vinsjen trekker 435 amp på maks, der er det 2 stk vanlige 70 amp batterier. har ikke hatt problemer med den.

Link to post
Garmin 276C'en min viser rundt 13,8 volt i lading, noe lavt, men ikke helt kriminelt.

 

Dette er bortimot kriminelt dårlig! Du vil neppe noengang få fulladede batterier med såpass lav ladespenning. 50 kvadrat kabler er nok også litt i underkant. Jeg tipper at med bedre lading (14,4 volt) og tykkere kabler klarer du å starte helt greit på ett batteri, og da kan du bruke det andre til rent forbruksbatteri. NB: Sjekk også kablene på minussiden, det hjelper ikke med tykke kabler på pluss hvis de er tynne på minus...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Det er jo riktig, det er jo minus-kabelen som "leder strøm" mens pluss kabelen er jo egentlig bare "retur ledning" :-)

Eller var det motsatt.. Strømmen går da vitterlig fra + til -

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...