Jump to content

Erfaringer med Dickinson vedovn?

Dmohil

Recommended Posts

Hei, jeg lurte på å skaffe meg litt varme i ei 23 fot snekke. Synes det blir litt dyrt med webasto o.l.

Får besøk fra Canada snart og de kan ta med seg en ovn til meget hyggelig pris :-)

Båten er liten, men brukes fra tidlig vår til isen legger seg og da hadde det vært greit med litt varme i ny og ne.

Jeg har sansen for vedfyring så jeg lurte litt på denne lille fra med vedfyring Dickinson. Men blir brennkammeret for lite?

Har ikke behov for kontinuerlig varme døgnet rundt, men for å varme seg noen kalde kvelder.

Eller burde jeg satse på diesel med en gang?

Sats på en liten Dickinson parafin/dieselovn. Det blir noe ræææl å frakte med seg ved, dele den opp, osv. til en så liten båt. Og lenger å vente på at den skal bli varm. Jeg har en Dickinson med parafin i egen tank. Varmer umiddelbart, :sweat: og passer seg selv.

Hvis du kan få et bra tilbud på den, slå til. :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg synes løsningen er interessant, og man kan sikkert brenne mye rart opp ider, men det må da virkelig være mye styr å ha med seg ved ombord i båten? Har hørt at man også kan fyre disse med pellets. ER det noen som har erfaringer med dette? Har selv vurdert en slik i egen båt, spesielt de siste dagene hvor det ikke har vært strøm på brygga og sentralvarmen er på service :headbang::headbang:

Med vedovn ombord har man skorsten til tak. Hvordan er trekken på disse? Hvis det blåser noe ute, eller man er underveis, vil da det blåse ned i ildstedet og være eventuell fare for røykfull salong?

Utformingen av pipehatten er viktig. Noen fungerer ikke underveis, og ovnen blåser ut med en forferdelig lukt i kabinen (har selv opplevd det med parafin) Så jeg bruker den kun når jeg ligger stille. Ellers er det Webasto og defroster.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

I en så liten båt blir vel kanskje til og med den minste ovnen i største laget rent fysisk. Og det jeg først tenkte var at prisen var lav, 370 canadiske dollar, og at det ikke er så ofte jeg trenger varme. Dessuten er det veldig enkelt og feilfritt med ved. Er vant med det som hovedvarme i huset, lavvo, badestamp etc, så dette er jeg ikke så bekymret for. Ved finner man over alt også. Denne går på kull og koks også. Men skulle jeg hatt den til å varme døgnet rundt så ville jeg tenkt annerledes.

Gass har jeg ikke lyst på i båten. Da heller diesel/parafin.

Wallas og Webasto ville helt sikkert vært godt nok, men som sagt ganske kostbart i forhold til behovet.

Dessuten er det juletilbud nå: http://www.stevestonmarine.com/product_det...=ea36a47973a3eb

Ikke avskrekkende pris på andre modeller heller. Går dem i håndbagasjen tro......

I en så liten båt blir vel kanskje til og med den minste ovnen i største laget rent fysisk. Og det jeg først tenkte var at prisen var lav, 370 canadiske dollar, og at det ikke er så ofte jeg trenger varme.Dessuten er det juletilbud nå: http://www.stevestonmarine.com/product_det...=ea36a47973a3eb

Ikke avskrekkende pris på andre modeller heller. Går dem i håndbagasjen tro......

Pass på å få med monteringsdelene også, røykrør og pipehatt. De er ganske dyre i Norge. Pipehatten er i kjøkkenbenkstål og går i oppløsning i løpet av 3-7 år etter min erfaring.

Geir

Hei

Eg vurderte same omnen, men enda opp med D. Newport der eg fyrar med parafin. (Diesel sotar for mykje.)

Det avgjerande var at eg skulle på lange (polar-)turar, der det ikkje var praktisk å ha med mykje ved.

Dersom du dreg på korte turar og har plass til veden så meinar eg at vedomn er eit godt alternativ.

Vær merksam på at det ikkje er store kubbane du får lagt i omnen. Det blir mykje kapping og kløyving.

Eg vil tru Newport på diesel/parafin avgjer for mykje varme i båten din. Det gjer den i alle høve i salongen på vår cat på 38 fot.

Dersom du går for vedomn, så del gjerne erfaringane dine med oss her på forumet.

Ask

Høres fornuftig ut. I mitt tilfelle er ikke ved noe problem. Båten brukes på innlandsvann hvor det er mer enn nok ved å finne. Men det blir spennende og se om ovnen avgir for mye varme til denne lille båten.

Webasto eller Wallas hadde kanskje vært det mest fornuftige.... Men det hadde vært morsomt med en skikkelig ovn da enten det blir parafin eller ved. Eller kanskje jeg skulle satt inn forsvarets multifuel ovn jeg har liggendes....

Deler mine erfaringer så fort jeg har fått noen.

Hei

Eg vurderte same omnen, men enda opp med D. Newport der eg fyrar med parafin. (Diesel sotar for mykje.)

Det avgjerande var at eg skulle på lange (polar-)turar, der det ikkje var praktisk å ha med mykje ved.

Dersom du dreg på korte turar og har plass til veden så meinar eg at vedomn er eit godt alternativ.

Vær merksam på at det ikkje er store kubbane du får lagt i omnen. Det blir mykje kapping og kløyving.

Eg vil tru Newport på diesel/parafin avgjer for mykje varme i båten din. Det gjer den i alle høve i salongen på vår cat på 38 fot.

Dersom du går for vedomn, så del gjerne erfaringane dine med oss her på forumet.

Ask

Jeg har kastet min diesel Refleks ut og installert gassovn fra Dickinson, ble lei av diesel lukt og sot når de slår ned. Den gassovnen har stor glassdør og stengt brennkammer, tar ikke varme luften i båten og kaster ut heller tar den ned pipa og avgass går ut i mindre rør i midden.

Nordmenn er skremt av gass men fleste har uansett gassinstallasjon i båten sin... :confused:

Jeg har ved og gassovn på lager, tar dem direkte fra Dickinson. Hvis noen ønsker info kan den samme sende IM eller mail.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...