Lovart låring Startet 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2009 det eneste som gjenstår for å kunne få seg et seilas i mørket er å få koblet til topplanternen. Jeg kjøpte kabel passende for 12V ogh monterte dette på samme sikring som sidelanternene. Sidelanternene bare glødet så vidt, og ledningen til topplanternen var meget varm. Selvsagt demonterte jeg igjen og skyndet meg hjem for å spørre dere med peil. Noen som har en anelse hva dette kan være? Og bør jeg legge topplanternen til egen sikring mon tro? Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Gunga Din Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 låter som en hederlig gammel kortslutning...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Pathfinder Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Hei Blafrebo Først ville jeg sjekke spenninga på batteri. Men hvis alt annet i båten lyser som normalt burde dette være ok. Siden du sier at selve ledningen blir varm, tyder dette på en total kortsluttning i ledningen til topplanternen. Normalt burde da sikringen gå, men kanskje ikke om du har veldig dårlig spenning på batteriet ditt. (Nesten utladet) Vet ikke om du har måleinstrument i båten. Du kan prøve å spesifisere litt nærmer hva du har gjort og hva som skjer med det andre utstyret du har i båten. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Du skriver seilas, og er det snakk om seilbåt kan det være ganske langt kabelstrekk til topplanterna. En del lanterner har ganske kraftige pærer også. Da er spørsmålet om kabelen du har kjøpt er tykk nok. Så er det dette med pluss og minus, er det riktig kobla i topplanterna ? Det er heller ikke sikkert at sidelanterne er som de skal selv om de lyste før. En gammel feil i disse kan først vise nå, når du får ekstra belastning med en til. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 - Båten har 12 V anlegg til lys i hytten + divverse 12 V artikler som pumpe osv, samt navigasjonslys. Jeg forsøker å unngå å bruke strøm når motoren ikke går for å være veldig gjerrig på batteriene. ( 3 x 110 + 1x 110 startbatt. ) J maskinen gikk, og det var vanlig strøm i lys forøvrig i båten, med unntak av sidelanternene som så vidt glødet. Etter at jeg koblet i fra ledningen til topplanternen lyste sidelanternene klart og fint igjen. Her er hva jeg har gjort frem til jeg koblet ledningene sammen: 1. Jeg har først og fremst lett meg frem til hvilken ledning som overveiende sansynlig har ført strøm til topplanternen tidligere. Dette har jeg gjort ved å sjekke hvorvidt disse hørte til sammenen med sidelanternene ved å kortslutte kotrollert med sidelanternene av og på for å se om det var strøm. 2. Deretter har jeg strukket ledning derifra til dekk og koblet til med kabelsko i begge ender. 3. til sist har jeg skrudd på navigasjonslys bryteren, niks virk på toppen, svakt lys på begge sider. Ledningen til topplanternen varm. 4. Demonterte ledningen jeg hadde satt på, og sidelanternene lyste som normalt. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lovart låring Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Du skriver seilas, og er det snakk om seilbåt kan det være ganske langt kabelstrekk til topplanterna. En del lanterner har ganske kraftige pærer også. Da er spørsmålet om kabelen du har kjøpt er tykk nok. Så er det dette med pluss og minus, er det riktig kobla i topplanterna ? Det er heller ikke sikkert at sidelanterne er som de skal selv om de lyste før. En gammel feil i disse kan først vise nå, når du får ekstra belastning med en til. Jeg kaller det å gå for et seilas uansett seil eller ei. Gammel uvane fra mine dager i marinen, samt fiskeriflåten. Dette er ingen seilbåt, men den er nok bygget om slik for å likne. Men, noe seilbåt er det ikke. Jeg kjøpte ikke veldig tykk kabel iom 12 V, men kanskje jeg skulle gå opp endel? eventuelt strekke på nytt fra topp til under dekk? Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Pathfinder Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Hei Blafrebo Det er nok ikke tvil om at du har en kortsluttning eller et delvis overslag til jord et eller annet sted. Start med å koble fra ledningen du har lagt inne i topplanterna di. Hvis sidelanternene nå virker så er ledningen du har lagt ok. Da er feilen i selve topplanterna. Er det en ny lanterne? Er den full av irr? Prøv dette først om du ikke har måleinstrument for hånden Pathtfinder Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 kolla ledningen i masten ! det kan vare her som kortslutningen er...den kan vare avskavd noenstans mot metallmasten ! det er viktigt att ledningerne er hele her...(førutom kortslutning!, så kan du få korrosjon på mastrøret om det ligger lækkspenning her! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zach Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Kortslutning = sikringen ryker. Hvis ikke har du sannsynligvis for tynne kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Jeg kjøpte ikke veldig tykk kabel iom 12 V, men kanskje jeg skulle gå opp endel? eventuelt strekke på nytt fra topp til under dekk? Dette er helt feil tankegang. Mindre spenning betyr mer strøm for å få samme lysstyrke, og mer strøm betyr tykkere kabler... Hvis du har koblet riktig(topplanterna i parallel med sidelanternene) skal ikke dette tversnittet ha noe å si mtp. sidelanternene, men det KAN være grunnen til varmen. Men egentlig tipper også jeg på kortsluttning et sted. Med feilkobling(serie)+for lite tverrsnitt på en andre plass... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Zach :Kortslutning = sikringen ryker.Ja det mener nå jeg også, ikke minst når du kjenner at ledningen blir varm. Sikker på at du ikke har koblet deg på feil side av sikring. Men om du skulle ha gjort det er det noe galt likevel siden ledningen blir varm. I en båt får du ikke alltid direkte kortslutning slik som i en bil. Bilen har hele karosseriet og motor tilsluttet minus mens i båten er det stort sett bare motor. Ting som mast og andre metalldeler er jo ikke tilkoblet minus. Men bytter du pluss og minus i en pæreholder kan det likevel gi mange rare utslag, alt etter hvor isolert minusdelen av pæresokkelen er fra resten av masten. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Finn en gammel ledning som er lang nok til å nå opp til topplanternen - koble denne på samme måte som med ledningen i masten og se om det samme skjer da. Om topplanternen lyser som den skal da, er det temmelig sikkert at det er overledning et sted i ledningen opp i masten. Jeg ville også dobbeltsjekket koblingene så lenge du klarer å varme opp ledningen opp i masten uten at sikringer ryker. En sikring skal ryke lenge før du lager varmekabel av en "lammpettleding".... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
hegra Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 RSL : Finn en gammel ledning som er lang nok til å nå opp til topplanternen - koble denne på samme måte som med ledningen i masten og se om det samme skjerEnig, det er en enkel måte å finne det ut på. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 For meg høres det nesten ut som om du har koblet topplanterna i serie med sidelanternene, den må vere kobleit i parallel. Varme ledninger kan som tidlig nemt at kabelen er for tynn. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 (redigert) Takk skal dere ha godtfolk! Godt å kunne spørre kyndige. Nå har jeg har plutselig litt mere å jobbe med. For ordens skyld, så er det tremast på skuta. Jeg lurer på om ikke jeg både må opp i masta, samt kjøpte tykkere kabel + en prøvelampe gitt. Redigert 15.Desember.2009 av Blafrebo II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Zach Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 For meg høres det nesten ut som om du har koblet topplanterna i serie med sidelanternene, den må vere kobleit i parallel. Varme ledninger kan som tidlig nemt at kabelen er for tynn. Ja, og i så fall har du kanskje bare 4 volt over lanternene som er forklaringen på at de bare gløder (12 volt fordelt på 3 lanterner). Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 For meg høres det nesten ut som om du har koblet topplanterna i serie med sidelanternene, den må vere kobleit i parallel. Varme ledninger kan som tidlig nemt at kabelen er for tynn. Hvordan kobler man i parallel da? Hva menes med det? ( sikkert et kron-idiotisk spørsmål, men jeg aner ikke ) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lovart låring Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Ja, og i så fall har du kanskje bare 4 volt over lanternene som er forklaringen på at de bare gløder (12 volt fordelt på 3 lanterner). Da begynner det å gå opp et lys her gitt! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Hillmar Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Har du bare koblet topplanternen og ikke rørt kablene til sidelanternene? I så fall er det lite sannsynelig at du har koblet det i serie... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Hvordan kobler man i parallel da? Hva menes med det? ( sikkert et kron-idiotisk spørsmål, men jeg aner ikke ) Seriekobling hvis de er koblet etter hverandre slik: pluss 12 volt--------Ø----------Ø----------Ø---------minus 12 volt (Ø = lanterne) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Parallell slik: Pluss-------Ø--------minus Pluss-------Ø--------minus Pluss-------Ø--------minus Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Har du bare koblet topplanternen og ikke rørt kablene til sidelanternene? I så fall er det lite sannsynelig at du har koblet det i serie... Joda. den ledningen jeg koblet meg på gikk på samme sikring som sidelanternene som sagt. :-) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Hillmar Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Så du klipte en ledning og koblet deg på den? Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Så du klipte en ledning og koblet deg på den? Nei. Jeg er uvitende, men ikke gal. Jeg gikk på en blindet ledning med kabelsko og koblet meg på denne etter at jeg hadde sjekket om den gikk på nav-lys sikringen, hvilket den altså gjorde. Det jeg begynner å ane, er at jeg må se om jeg finner en blind en til. Da ser det ut som jeg kan koble i parallel ved hjelp av en prøvelampe. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Smaapala Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 (redigert) Hei Det forundrer meg at kabel blir varm. Da går det mye strøm. Kan ikke da være koblet i serie med noe. Kan det være så enkelt at du har snudd pluss og minus til lanternen i masten? Da får du pluss til gods og til jord i masten? Smaapala Redigert 16.Desember.2009 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.