Jump to content

Hva er galt med lanterna mi mon tro tro?


Lovart låring

Recommended Posts

det eneste som gjenstår for å kunne få seg et seilas i mørket er å få koblet til topplanternen. Jeg kjøpte kabel passende for 12V ogh monterte dette på samme sikring som sidelanternene. Sidelanternene bare glødet så vidt, og ledningen til topplanternen var meget varm. Selvsagt demonterte jeg igjen og skyndet meg hjem for å spørre dere med peil. Noen som har en anelse hva dette kan være? Og bør jeg legge topplanternen til egen sikring mon tro?

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Hei Blafrebo

Først ville jeg sjekke spenninga på batteri. Men hvis alt annet i båten lyser som normalt burde dette være ok. Siden du sier at selve ledningen blir varm, tyder dette på en total kortsluttning i ledningen til topplanternen. Normalt burde da sikringen gå, men kanskje ikke om du har veldig dårlig spenning på batteriet ditt. (Nesten utladet)

Vet ikke om du har måleinstrument i båten. Du kan prøve å spesifisere litt nærmer hva du har gjort og hva som skjer med det andre utstyret du har i båten.

Link to post

Du skriver seilas, og er det snakk om seilbåt kan det være ganske langt kabelstrekk til topplanterna. En del lanterner har ganske kraftige pærer også. Da er spørsmålet om kabelen du har kjøpt er tykk nok. Så er det dette med pluss og minus, er det riktig kobla i topplanterna ? Det er heller ikke sikkert at sidelanterne er som de skal selv om de lyste før. En gammel feil i disse kan først vise nå, når du får ekstra belastning med en til.

Link to post

- Båten har 12 V anlegg til lys i hytten + divverse 12 V artikler som pumpe osv, samt navigasjonslys. Jeg forsøker å unngå å bruke strøm når motoren ikke går for å være veldig gjerrig på batteriene. ( 3 x 110 + 1x 110 startbatt. ) J

maskinen gikk, og det var vanlig strøm i lys forøvrig i båten, med unntak av sidelanternene som så vidt glødet. Etter at jeg koblet i fra ledningen til topplanternen lyste sidelanternene klart og fint igjen.

Her er hva jeg har gjort frem til jeg koblet ledningene sammen:

 

1. Jeg har først og fremst lett meg frem til hvilken ledning som overveiende sansynlig har ført strøm til topplanternen tidligere. Dette har jeg gjort ved å sjekke hvorvidt disse hørte til sammenen med sidelanternene ved å kortslutte kotrollert med sidelanternene av og på for å se om det var strøm.

 

2. Deretter har jeg strukket ledning derifra til dekk og koblet til med kabelsko i begge ender.

 

3. til sist har jeg skrudd på navigasjonslys bryteren, niks virk på toppen, svakt lys på begge sider. Ledningen til topplanternen varm.

 

4. Demonterte ledningen jeg hadde satt på, og sidelanternene lyste som normalt.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Du skriver seilas, og er det snakk om seilbåt kan det være ganske langt kabelstrekk til topplanterna. En del lanterner har ganske kraftige pærer også. Da er spørsmålet om kabelen du har kjøpt er tykk nok. Så er det dette med pluss og minus, er det riktig kobla i topplanterna ? Det er heller ikke sikkert at sidelanterne er som de skal selv om de lyste før. En gammel feil i disse kan først vise nå, når du får ekstra belastning med en til.

 

Jeg kaller det å gå for et seilas uansett seil eller ei. Gammel uvane fra mine dager i marinen, samt fiskeriflåten. Dette er ingen seilbåt, men den er nok bygget om slik for å likne. Men, noe seilbåt er det ikke.

 

Jeg kjøpte ikke veldig tykk kabel iom 12 V, men kanskje jeg skulle gå opp endel? eventuelt strekke på nytt fra topp til under dekk?

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Hei Blafrebo

Det er nok ikke tvil om at du har en kortsluttning eller et delvis overslag til jord et eller annet sted. Start med å koble fra ledningen du har lagt inne i topplanterna di. Hvis sidelanternene nå virker så er ledningen du har lagt ok. Da er feilen i selve topplanterna. Er det en ny lanterne? Er den full av irr? Prøv dette først om du ikke har måleinstrument for hånden

Pathtfinder

Link to post
Jeg kjøpte ikke veldig tykk kabel iom 12 V, men kanskje jeg skulle gå opp endel? eventuelt strekke på nytt fra topp til under dekk?

Dette er helt feil tankegang. Mindre spenning betyr mer strøm for å få samme lysstyrke, og mer strøm betyr tykkere kabler... Hvis du har koblet riktig(topplanterna i parallel med sidelanternene) skal ikke dette tversnittet ha noe å si mtp. sidelanternene, men det KAN være grunnen til varmen.

Men egentlig tipper også jeg på kortsluttning et sted. Med feilkobling(serie)+for lite tverrsnitt på en andre plass...

Link to post
Zach :Kortslutning = sikringen ryker.
Ja det mener nå jeg også, ikke minst når du kjenner at ledningen blir varm. Sikker på at du ikke har koblet deg på feil side av sikring. Men om du skulle ha gjort det er det noe galt likevel siden ledningen blir varm. I en båt får du ikke alltid direkte kortslutning slik som i en bil. Bilen har hele karosseriet og motor tilsluttet minus mens i båten er det stort sett bare motor. Ting som mast og andre metalldeler er jo ikke tilkoblet minus. Men bytter du pluss og minus i en pæreholder kan det likevel gi mange rare utslag, alt etter hvor isolert minusdelen av pæresokkelen er fra resten av masten.
Link to post

Finn en gammel ledning som er lang nok til å nå opp til topplanternen - koble denne på samme måte som med ledningen i masten og se om det samme skjer da. Om topplanternen lyser som den skal da, er det temmelig sikkert at det er overledning et sted i ledningen opp i masten. Jeg ville også dobbeltsjekket koblingene så lenge du klarer å varme opp ledningen opp i masten uten at sikringer ryker. En sikring skal ryke lenge før du lager varmekabel av en "lammpettleding"....

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Takk skal dere ha godtfolk! Godt å kunne spørre kyndige. Nå har jeg har plutselig litt mere å jobbe med. For ordens skyld, så er det tremast på skuta. Jeg lurer på om ikke jeg både må opp i masta, samt kjøpte tykkere kabel + en prøvelampe gitt. :sailing:

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
For meg høres det nesten ut som om du har koblet topplanterna i serie med sidelanternene, den må vere kobleit i parallel. Varme ledninger kan som tidlig nemt at kabelen er for tynn.

 

Hvordan kobler man i parallel da? Hva menes med det? :sailing: ( sikkert et kron-idiotisk spørsmål, men jeg aner ikke )

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Så du klipte en ledning og koblet deg på den?

 

Nei. Jeg er uvitende, men ikke gal. Jeg gikk på en blindet ledning med kabelsko og koblet meg på denne etter at jeg hadde sjekket om den gikk på nav-lys sikringen, hvilket den altså gjorde. Det jeg begynner å ane, er at jeg må se om jeg finner en blind en til. Da ser det ut som jeg kan koble i parallel ved hjelp av en prøvelampe.

 

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...