hegra Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Jeg gikk på en blindet ledning med kabelsko og koblet meg på denne etter at jeg hadde sjekket om den gikk på nav-lys sikringen, hvilket den altså gjorde.Ok, men det er rart den ikke ryker. Fjern sikringen. Er det fremdeles strøm i ledningen da, så er den koblet på feil side sikringsholder. Men uansett er ikke dette hovedfeilen. Du må også finne ut hvorfor ledning blir varm, og hvorfor det ikke lyser. Da ville jeg fulgt rådet til RSL for da finner du ut om feilen er i lanternen eller ledningen til masten, men koble pluss og minuskabel riktig da i pæreholder. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Hei Arne Hvilke hjelpemidler har du til å feilsøke? Multimeter, prøvelampe? Hvis du kun har prøvelampe kan du bare se hvor du har spenning i båten din. Og da har du bare et par hjelpemidler til nemmelig følelsen av varme, synet ditt som ser at de andre lanternene slukker og logikk. Jeg driver med feilsøking på medisinsk utstyr daglig og da bruker jeg en kombinasjon av logikk og måleinstrument når jeg prøver å finne ut hvorfor ting ikke virker. Det første du kan gjøre er å ta ut pæra i masta di, skru på lanternene og så se om lyset forsvinner i de andre samt at ledningen fortsatt blir varm. Er alt som før (Varmgang og dårlig lys i de andre lampene) har du fortsatt en elektrisk krets som trekker strøm. Ved fortsatt feil, kan du demontere selve ledningen i topplanterna og gjøre samme observasjon. Ved forsatt feil er både lanterna og pæreholder ok. Videre kan du også som tidligere nevnt her ta en lampettlednig som er lang nok. Skru denne fast på lanterna di og koble den til der hvor du har tatt strømmen fra (Husk å koble fra ledningen som allerede går til masta di). Hvis alt lyser nå er det garrantert en feil på de originale ledningene opp til topplanterna di. I såfall må du jo bare skifte disse. Du skrev også noe jeg ikke skjønte tidligere om "en kontrollert kortsluttning" Hva mente du med dette? Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Hvis du har en prøvelampe for hånden (eller ta en annen 12V pære pluss 2 ledningsbiter), ville jeg målt direkte på ledningene +/- som du tror har gått til topplanternen. Lyser det, er kretsen ut ok. Strømmen må jo kunne gå tilbake for at du skal ha fungerende krets. At du ikke får lys i lanternen tyder jo på at det er feil på kretsen. Hvis dette er ok, ville jeg koblet først èn ledning fra utgående og opp, for å se om det er feil på ene eller andre ledning. Bør vel være den enkleste måten å få en idé om hvor feilen ligger. Hvis fortsatt i villrede, ville jeg tenkt gjennom venne- / bekjentskapskrets, og sett om det ikke dukket opp en elektriker De som jobber med dette til daglig har en mer resonnerende tankegang enn oss lekfolk Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Hvis dette er ok, ville jeg koblet først èn ledning fra utgående og opp, for å se om det er feil på ene eller andre ledning. Bør vel være den enkleste måten å få en idé om hvor feilen ligger. Denne metoden er jeg ikke enig i fordi: Hvis man fjerner f. eks minusledningen, så kan det være andre steder plussen får kontakt med jord (-) på sin vei opp i lanterna og man har fortsatt en sluttet krets. Fjerner man plussledningen, ja da har man jo ikke lenger strøm (Påtrykt spenning) til lanterna og alt virker som om den ikke var koblet til i det hele tatt. Det er "vanskeligere" å feilsøke et 12 V likestrømsanlegg enn i et 220 V vekselstrømsanlegg.(selv om dette også kan være vanskelig nok med jordfeil etc.) Det som er viktig her for en ikkefaglært er å luke ut en og en ting. Og for oss som er faglærte er det noen ganger vanskelig å gi gode råd fordi vi vet ikke hva de som spør kan fra før. Ofte ser jeg her på diverse diskusjoner at små problemer ofte dras ut i lange debatter om elektrisk teori med det reultat at man tilslutt ikke husker hva som var sakens opprinnelige kjerne. Dessuten kan strøm i båt være skummelt om man ikke vet hva man gjør. Et kortsluttet startbatteri kan foreksempel "Teoretisk" avgi en effekt på ca 12000Watt. Nok til å sveise solide stålbiter sammen og nok til å brenne ev en skiftenøkkel i 2 deler. Jeg har selv vært vitne til en som skrudde en skrue gjennom en 240 kvadrats kabel som var strømførende. Han jobber ikke lenger. Jeg er derimot helt enig med det du sier om å be om hjelp av noen i havna eller en elktrikker. Det er trygt og sikkert ikke veldig dyrt Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Du skrev også noe jeg ikke skjønte tidligere om "en kontrollert kortsluttning" Hva mente du med dette? Mvh Jan kontrollert kortslutning = ta ledningsendene i lavspent annlegg raskt mot hverandre for å se om det gnistrer. Lekmann veitu Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
fuskefanten Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Denne metoden er jeg ikke enig i fordi: Hvis man fjerner f. eks minusledningen, så kan det være andre steder plussen får kontakt med jord (-) på sin vei opp i lanterna og man har fortsatt en sluttet krets. Fjerner man plussledningen, ja da har man jo ikke lenger strøm (Påtrykt spenning) til lanterna og alt virker som om den ikke var koblet til i det hele tatt. Poenget var å erstatte ledningene som går opp med en énleder opp først, og så en énleder ned etterpå for å se om det er feil/brudd på + ELLER - ledning, og om det skjer forandring. Regner jo ikke med at lanterna lyser trådløst I og med det er tremast på båten, bør jo feilen ligge enten i brudd i ledning opp, eller inne i selve lanterna. Mulig jeg er optimistisk i forhold til hvor enkelt det er å klatre opp masta Lekmanns betraktninger, vel og merke. For å sitere en kompis: "Det er nå det begynner å bli interessant (når de mest åpenbare feil er eliminert)" Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Mulig jeg er optimistisk i forhold til hvor enkelt det er å klatre opp masta I og med at det både finnes en industri-trapp ( forvokst gardintrapp ) og vilje til å få dette problemet løst, så er ikke turen opp i masta det største problemet. Om denne trappa skulle finne på å velte meg over bord, så får jeg ta det som det kommer ; Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Pathfinder Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Hei Arne Skjønner nå at det er litt mer omfattende en å bare stå på dekk å strekke seg litt. Du kan jo fint måle alt inne fra båten men da må du jo ha et instrument. Det holder med et relativt billig til et par hundrelapper. Har du et slikt eller kan du få lånt et av en snill nabo? Tror jeg ville satsa på det fremfor å ta julebadet i sjøen Når det gjelder "målemetoden" for kontrollert kortsluttning, skulle en kvikk sikring røket med en gang og en treg sikring vil ryke om du holder den "kontrollerte kortsluttningen" en tiendel eller 2 (mest sansynlig nesten umiddelbart den også). Hvis du kan holde så lenge og fortsatt har spenning har du neppe sikring på den kursen i det hele tatt. Og da har du sannsynlig også veldig dårlig kontakt et eller annet sted, ellers ville det gnistre alvorlig. Du burde få målt hvilken motstand det er i de to ledningene som går opp til masta di. Om du har en 10W pære der oppe burde motstanden være sånn ca. 14,5 ohm Har du mindre motstand betyr det mer strøm. Har du også en "skjult motstand" i serie. f.eks en dårlig sikringsholder eller et koblingspunk så kan disse også avgi mye varme samt at du vil få et spenningstap som gjør at resten av lampene bare gløder. Jan Sitér dette innlegget Link to post
Lars Eide Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Etter å ha lest "alt" som er skrev her er eg sikker på at det er en kortsluttning en plass mellom sikringen og til topplanterna Du skriver at sidelanternene lyser svakt Det vil eg tru er fordi det går så masse strøm opp til topplanterna pga kortsluttning at spenningsfallet fram til sidelanternene blir veldig stort Den einaste grunnen til at en kabel blir varm er at det går masse strøm igjennom den Alt etter kvadratet på kabelen, men ei lanterne vil normalt sett aldri dra nok srøm til det og i tillegg lyser den ikkje Altså går ikkje strømmen gjennom pæra, men en kortsluttning før den kjem dit Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Takk for det Lars, da blir det en tur opp i masta skjønner jeg. Det er so potetgullreklamen sier: Måru, så måru ;) Og takk for alle innspill godtfolk! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.