Jump to content

Brannskadet glassfiber, hvordan reparere?

jernkjøl

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en 1976 mod. seilbåt og får stadig nye overraskelser. Fra noe som først så ut som en liten brann i motorrommet, har jeg nå oppdaget at brannen har vært langt mer omfattende. Hele forpiggen (motoren står her) og hele salongen fra benkene og opp virker å ha vært under full fyr. Glassfiberen har fått en mørk gul farge og under malingen er skottene sotsvarte. Gelcoaten utvendig på dekk virket ok til å begynne med, men virker å ha fått bobler i seg som sprekker og etterlater seg MASSE små huller i gelcoaten.

Det jeg lurer på er: er glassfiberens styrke svekket pga brannen?

er det mulig å reparere gelcoaten?

hvor lenge etter et båtkjøp kan en reklamere på ukjente feil til tidl. eier?

:confused:

Båten har jeg hatt i ett år, og motoren står i forpiggen! En ensylindret Farymann med hydraulikkpumpe som gjennom slanger leverer nødvendig kraft til en gammel beltemotor (fra gravemaskin) som roterer propellakselen.

Båten ble prutet ned fra 139 000 til 65 000 grunnet dens forfatning, men jeg var da ikke klar over den store brannen

som har vært inni og vet ikke hvilke skjulte skader dette har medført. Tanken har hele tiden vært å bygge ny innredning

(er byggmester), men er nå usikker på glassfiberen og hvilke skader den har fått.

Skal ta bilder av skadene denne uken og legge dem ut. Alle innspill er velkomne!

Det jeg lurer på er: er glassfiberens styrke svekket pga brannen?

er det mulig å reparere gelcoaten?

Jeg ville ta kontakt med et forsikringsselskap som har kompetanse for en slik vurdering, både i dette aktuelle kjøpet og for evt. et senere salg slik at ny kjøper for alle opplysninger.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...