gimi Startet 16.Desember.2009 Del på Facebook Startet 16.Desember.2009 Har en skillediode som har tatt kvelden og trenger en ny. Den jeg hadde var for to batteribanker med maks dynamo størrelse 70 amp. (min dynamo er også 70 amp.). Så ser jeg at Seatronic har i sin katalog noe som heter "quick ladeseparator". Denne reklamerer med 0 spenningsfall pga noe de kaller MOS-FET teknologi. Dette høres jo interessant ut siden den originale skilledioden har 0,7 volt spenningsfall. Er det noen som har erfaring med denne? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Dioder har, som du skriver, et fast spenningsfall på 0.7V. MOS-FET er mer å betrakte som en motstand, altså at spenningsfallet øker med strømmen som passerer. Så helt tapsfritt blir det ikke, spes. når det går mye strøm, men kabinettet tilsier at det ikke kan være snakk om noe tap av betydning. (ingen store kjøleribber) Minst tap får man ved å koble dynamoen direkte til forbruksbatteriet og så lade start via et relé. Mange på forumet benytter BEP typen. http://seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193 "Quick", er det et eget varemerke Seatronic fører? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 "Quick", er det et eget varemerke Seatronic fører? Nei, det er en stor Italiensk leverandør av utstyr til båtindustrien http://www.quickitaly.com/ Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Ingar Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Aha, de oppgir tapet til maks 0.2V ved 160A, noe som er å betrakte som tapsfritt. Ladestrømmen vil i praksis skjelden være maks. Ved 20A oppgir de 0.05v. Stemmer disse data i praksis er dette et alternativ til relé. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Jeg leste en gang en reportasje i Båtmagasinet der de monterte en slik ladeseparator som dette. Det høres ut som en grei sak, og et greit alternativ til BEP rele som jeg har. Bare husk å sjekke etterpå at ladespenning på batteri ikke overstiger 14,4 volt. I de fleste tilfeller er spenningsfall over diode kompenser med en sensekabel direkte på batteri, men det kan jo også være at du har en regulator som gir rundt 15 volt for å kompensere for den gamle skilledioden. Men mest sannsynlig har du vel enten sensekabel eller (som jeg hadde) en ladespenning på batteriene på rundt 13,7 volt med eksisterende løsning. Og da er jo problemet løst.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gimi Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 (redigert) Høres bra ut, men hvorfor skal ikke spenningen overstige 14,4 volt? Dynamoen min lader med 14,6 -14,7 volt målt mellom B+ og B-. Redigert 16.Desember.2009 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Det kommer vel litt an på hvilken type batterier du har, men standard bly/syre batterier skal vel ha max 14,4 volt ved 20 grader C. Over dette vil batterisyren begynne å koke, og fordampingen blir større enn ønsket. Så som sagt, det kommer an på hvilke batterier du har... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 reklamerer med 0 spenningsfall pga noe de kaller MOS-FET teknologi. La oss kalle barnet ved sitt fulle navn. Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor. Kan du ikke trekke strøm i base, går det heller ingen strøm i emitter. For å trekke strøm, trengs det en spenning. Er det naturlover som er ofret på reklamens alter igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 (redigert) Ladespenning (på batteriet): Exide Technologies AS opplyste på tlf. til meg i går følgende om deres batterier: Bly/syrebatterier 14,4 volt ved 25 grader. +0,3 volt dersom tempen er 15 grader og -0,3 volt dersom tempen er 35 grader. AGM + GEL: 14,2 volt (+/- som ovenfor? (ikke spurt/ikke nevnt)) Redigert 16.Desember.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Er det en stor operasjon å justere ned maks ladespenning fra Dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Det kommer vel litt an på hvilken type batterier du har, men standard bly/syre batterier skal vel ha max 14,4 volt ved 20 grader C. Over dette vil batterisyren begynne å koke, og fordampingen blir større enn ønsket. Så som sagt, det kommer an på hvilke batterier du har... 14.4V er ingen naturkonstant Det er en kompromis mellom ladetiden og vannforbruk, egnet batterikjemi/-mekanikk forutsatt. Så 14.6V er helt greit: lader noe raskere og batterivannet bør sjekkes/etterfylles litt hyppigere. Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Slår et slag for Sterling Prosplit. Den skal i følge Jørg Becker ikke ha spenningstap. Har den i båten og er veldig fornøyd. Da slipper du å tenke på omkobling og du har alltid sikkerhet for at startbatteriet ikke blir tappet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Jo, klart, men i svært mange båter er det ikke nødvendig å sette en datamaskin til kr 1900 til denne jobben, holder fint med et relé til kr 40. Manuelle velgerbrytere bør omgåes i stillhet.... Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 (redigert) Fant info om denne Pro split saken fra sterling på nettet. På meg virket det som om denne var noe mer avansert. Betyr det dermed at den er vanskeligere å koble opp og/eller det er risk for at denne feiler? Hvilket rele til 40 kre er det du tenker på Ingar? Redigert 18.Desember.2009 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Helt vanlig 40A relé som er vist på den linken, hatt et slikt i båten i 15 år uten problemer. Betingelsen er dog at dynamoen da er tilkoblet forbruksbanken. Står mer om det her. Når det gjelder Prosplit'en så reklamerer de med at den inneholder mer en 1000 programlinjer med kode. Så her er det tom mulighet for datacrash... Ja, jeg må flire litt for sånne løsninger gir uttrykket 'spurv med kanon' en ny dimensjon... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Det pleier jo å være slik at dersom du har en båt til mange hundretusen kroner eller mer, så skulle det bare mangle at du ikke investerer i disse dingsene som bruker 1000 linjer med kode for å ivareta dine vedier Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Vekker denne igjen da jeg vurderer kjøp av en quick ladeseparator for å holde kontroll på ladingen. Har 2stk 110Ah batterier. Et start og et forbruk. Hva er fordelen med separatoren kontra et vanlig skillerelé? Får separatoren for 1000kr så prisforskjellen fra et relé er ikke så stor. Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
hegra Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 En forskjell er at separatoren aldri kobler batteriene sammen. Den slipper bare ladestrømmen inn på batteriene. Et rele kobler batteriene sammen og strømmen flyter fritt mellom dem så lenge releet er innkoblet. Sikker ikke den helt store betydningen. Heller ingen bevegelige deler i separatoren, men rele har jo grei levetid det også som regel. Et rele som ikke er spenningsstyrt vil jo også gi spenningsfall på alle batteri ved bruk av truster og lignende. Det kan forstyrre elektronikk og kanskje skade den også. Separatoren unngår det da den ikke slipper strøm mellom batteriene. Men det gjør som regel et VSR rele også, da det kobler ut når spenning faller til under ca. 13 volt om det bare reagerer raskt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 29.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Jeg har hatt min 160A versjon nå i to sesonger helt problemfritt så jeg er fornøyd :-) -XLNT Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Polarbeer Svart 29.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Hatt Sterlingen i 4 sesonger nå og er kjempefornøyd med den. Oppkobling så enkelt at svigermor klarer det i en fei. Pluss fra dynamo inn på edb- maskinen og 2 kabler ut til hhv. startbatt. og forbruksbank. Og en kabel fra Sterlingen til jord. I tillegg har du et par sensekabler du kan koble til. Den fungerer som en dynamo- til batterilader og booster opp ladingen til batteriene. Greit hvis en har en stor halvtom batteribank. Det er innstilling for batterityper. Jeg er ingen strømspesialist, men har aldri hatt ladeproblemer. Trenger ikke kjøre så lange strekninger for å få ladet opp batteriene Det er garantert mange innvendinger om nytten av denne, men jeg er fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Jeg har gode gammeldagse skilledioder som jeg har hatt i 25 år uten at de har sviktet. De sørger for at batteriene aldri bli koblet sammen, men fordeler ladestrøm etter hvor "sultne" batteriene er. Litt spenningstap blir det, men senseledningen fra dynamoen kompenserer for det og øker spenningen slik at batteriene får korrekt lading. Enkelt og greit uten mekanikk og elektronikk som kan feile. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
På bøjan blå Svart 30.Mai.2023 Del på Facebook Svart 30.Mai.2023 Hei. Jeg prøver å vekke tråden til live igjen med ett spørsmål: Kan jeg kople to generatorer til Quick ladeseparator? Bakgrunn: Jeg har noen utfordringer med strøm i båten, og har ikke oversikt over hvordan alt er koplet. Tenkte å begynne litt forfra, og merke alle kabler og legge dem opp så jeg vet hva som er hva. Jeg har to VP Kad32 i min båt. Etter hva jeg forstår lader den ene maskinen startbatteriet, mens den andre lader forbruksbanken. Det er dog slik jeg tror det er, det er ikke bekreftet. Jeg har allerede kjøpt en Quick, så spørsmålet er om ladestrømmen fra generatorene på begge maskinene kan gp sammen inn på Quick'n? Med det samme jeg stiller dumme spørsmål, jeg jeg kople begge startmotorene til det samme startbatteriet, eller bør de ha vært sitt batteri? Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.