Jump to content

quick ladeseparator - erfaringer?


gimi

Recommended Posts

Har en skillediode som har tatt kvelden og trenger en ny. Den jeg hadde var for to batteribanker med maks dynamo størrelse 70 amp. (min dynamo er også 70 amp.).

 

Så ser jeg at Seatronic har i sin katalog noe som heter "quick ladeseparator". Denne reklamerer med 0 spenningsfall pga noe de kaller MOS-FET teknologi. Dette høres jo interessant ut siden den originale skilledioden har 0,7 volt spenningsfall.

 

Er det noen som har erfaring med denne?

Link to post

Dioder har, som du skriver, et fast spenningsfall på 0.7V. MOS-FET er mer å betrakte som en motstand, altså at spenningsfallet øker med strømmen som passerer.

Så helt tapsfritt blir det ikke, spes. når det går mye strøm, men kabinettet tilsier at det ikke kan være snakk om noe tap av betydning. (ingen store kjøleribber)

 

Minst tap får man ved å koble dynamoen direkte til forbruksbatteriet og så lade start via et relé.

Mange på forumet benytter BEP typen. http://seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193

 

"Quick", er det et eget varemerke Seatronic fører?

Link to post

Jeg leste en gang en reportasje i Båtmagasinet der de monterte en slik ladeseparator som dette. Det høres ut som en grei sak, og et greit alternativ til BEP rele som jeg har. Bare husk å sjekke etterpå at ladespenning på batteri ikke overstiger 14,4 volt. I de fleste tilfeller er spenningsfall over diode kompenser med en sensekabel direkte på batteri, men det kan jo også være at du har en regulator som gir rundt 15 volt for å kompensere for den gamle skilledioden. Men mest sannsynlig har du vel enten sensekabel eller (som jeg hadde) en ladespenning på batteriene på rundt 13,7 volt med eksisterende løsning. Og da er jo problemet løst..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det kommer vel litt an på hvilken type batterier du har, men standard bly/syre batterier skal vel ha max 14,4 volt ved 20 grader C. Over dette vil batterisyren begynne å koke, og fordampingen blir større enn ønsket. Så som sagt, det kommer an på hvilke batterier du har...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
reklamerer med 0 spenningsfall pga noe de kaller MOS-FET teknologi.

 

La oss kalle barnet ved sitt fulle navn. Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor.

Kan du ikke trekke strøm i base, går det heller ingen strøm i emitter.

For å trekke strøm, trengs det en spenning.

Er det naturlover som er ofret på reklamens alter igjen?

Link to post
Det kommer vel litt an på hvilken type batterier du har, men standard bly/syre batterier skal vel ha max 14,4 volt ved 20 grader C. Over dette vil batterisyren begynne å koke, og fordampingen blir større enn ønsket. Så som sagt, det kommer an på hvilke batterier du har...

 

14.4V er ingen naturkonstant :smash:

 

Det er en kompromis mellom ladetiden og vannforbruk, egnet batterikjemi/-mekanikk forutsatt. Så 14.6V er helt greit: lader noe raskere og batterivannet bør sjekkes/etterfylles litt hyppigere.

Link to post

Helt vanlig 40A relé som er vist på den linken, hatt et slikt i båten i 15 år uten problemer. Betingelsen er dog at dynamoen da er tilkoblet forbruksbanken. Står mer om det her.

 

Når det gjelder Prosplit'en så reklamerer de med at den inneholder mer en 1000 programlinjer med kode. Så her er det tom mulighet for datacrash... :giggle:

Ja, jeg må flire litt for sånne løsninger gir uttrykket 'spurv med kanon' en ny dimensjon...

Link to post
  • 5 år senere...

En forskjell er at separatoren aldri kobler batteriene sammen. Den slipper bare ladestrømmen inn på batteriene. Et rele kobler batteriene sammen og strømmen flyter fritt mellom dem så lenge releet er innkoblet. Sikker ikke den helt store betydningen. Heller ingen bevegelige deler i separatoren, men rele har jo grei levetid det også som regel.

 

Et rele som ikke er spenningsstyrt vil jo også gi spenningsfall på alle batteri ved bruk av truster og lignende. Det kan forstyrre elektronikk og kanskje skade den også. Separatoren unngår det da den ikke slipper strøm mellom batteriene. Men det gjør som regel et VSR rele også, da det kobler ut når spenning faller til under ca. 13 volt om det bare reagerer raskt nok.

Link to post

Hatt Sterlingen i 4 sesonger nå og er kjempefornøyd med den. Oppkobling så enkelt at svigermor klarer det i en fei. Pluss fra dynamo inn på edb- maskinen og 2 kabler ut til hhv. startbatt. og forbruksbank. Og en kabel fra Sterlingen til jord. I tillegg har du et par sensekabler du kan koble til. Den fungerer som en dynamo- til batterilader og booster opp ladingen til batteriene. Greit hvis en har en stor halvtom batteribank. Det er innstilling for batterityper. Jeg er ingen strømspesialist, men har aldri hatt ladeproblemer. Trenger ikke kjøre så lange strekninger for å få ladet opp batteriene

Det er garantert mange innvendinger om nytten av denne, men jeg er fornøyd :smiley:

Link to post

Jeg har gode gammeldagse skilledioder som jeg har hatt i 25 år uten at de har sviktet. De sørger for at batteriene aldri bli koblet sammen, men fordeler ladestrøm etter hvor "sultne" batteriene er. Litt spenningstap blir det, men senseledningen fra dynamoen kompenserer for det og øker spenningen slik at batteriene får korrekt lading. Enkelt og greit uten mekanikk og elektronikk som kan feile.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 7 år senere...

Hei. Jeg prøver å vekke tråden til live igjen med ett spørsmål:

 

Kan jeg kople to generatorer til Quick ladeseparator?

 

Bakgrunn: Jeg har noen utfordringer med strøm i båten, og har ikke oversikt over hvordan alt er koplet. Tenkte å begynne litt forfra, og merke alle kabler og legge dem opp så jeg vet hva som er hva. Jeg har to VP Kad32 i min båt. Etter hva jeg forstår lader den ene maskinen startbatteriet, mens den andre lader forbruksbanken. Det er dog slik jeg tror det er, det er ikke bekreftet.

 

Jeg har allerede kjøpt en Quick, så spørsmålet er om ladestrømmen fra generatorene på begge maskinene kan gp sammen inn på Quick'n?

 

Med det samme jeg stiller dumme spørsmål, jeg jeg kople begge startmotorene til det samme startbatteriet, eller bør de ha vært sitt batteri?

 

Takk for svar.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...