Ingar Startet 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2009 Strøm i båt er vel det mest diskuterte emnet på forumet. Derfor denne lille uhøytidelige meningsmåling. Dvs, litt seriøst ment er det. Jeg har mange ganger lurt på hvor stor del av medlemmene som har forutsetninger for å kunne følge disse strømtrådene. Er av begrenset nytte dersom det går over hodet på de aller fleste... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Tror det var John Winge som har skrevet en fin liten bok om strøm i båt. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Det stemmer. "Strøm om bord" er ei bok alle bør ha om bord. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
JanS/EIR Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 "Strøm ombord" er meget bra lesestoff for oss som må "ha det inn med teskje" Anbefales! Må nok innrømme at noen av "strøm-trådene" likevel går meg langt over hodet. Men de er sikkert interessante for andre--- mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Rolf Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Må nok innrømme at noen av "strøm-trådene"likevel går meg langt over hodet. Men de er sikkert interessante for andre--- mvh JanS/EIR Samme her på det faglige - så nytteverdien kan saktens diskuteres men underholdningverdien har tidvis vært særdeles stor..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
SveinHa Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Må nok innrømme at noen av "strøm-trådene" likevel går meg langt over hodet.Samme her, og jeg lever av strøm Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Har en fjortis hjemme som akkurat går igjennom dette på skolen (9. klasse). Lærte han Ohms lov; U=R*I og Effektloven: P=U*I med beskjed om at ved å pugge disse - og etterhvert forhåpentligvis forstå dem - var han godt skodd for elektrisitetslære ut gymnaset og forsåvidt også videre i livet....(så lenge man holder seg til likestrøm) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 heehe..strøm en noe en ikke ser-- bare virkningen av den, nesten som religion, så det er ikke rart at diskusjonen kan gå over hodet på noen og hver Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Da jeg for ca 100 år siden gikk på skipsmaskinistskolen (16år) i Tromsø, måtte jeg reise meg hver morgen i el.timen og fremsi ohms lov m/definisjoner (jeg var yngst i klassen). Definisjonene var lange som et vondt år. Etterpå kunne jeg ta en røyk, vi hadde askebeger på pultene. Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Når man skal huske noe, kan det være greit å assosiere det med noe helt annet. Mange husker kanskje han som bøyde skjéer, for en del år siden, bare ved å gni på dem. Ja nemlig. URI Geller. Han har jo ohm's lov i fornavnet. Ikke sant. Så er det bare å sette = mellom U og R, og * mellom R og I. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Smart, men hva er hva.. og hva er en volt, en amper og en ohm, noe som husker det---eller kan bla det opp Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 En volt er definert som det elektriske potensialet (spenningen) over en leder når denne avgir en watt (W) effekt og fører en strøm på en ampere (A). P = Effekt (watt) U = Spenning (volt) I = Strøm (ampere) For å bruke trekanten tenker en på den vannrette streken som et deletegn og den loddrette som et gangetegn. Da får en følgende : P = U * I U = P / I I = P / U Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Mysteriets mysterium !!! Jeg synes det kan være greit å sammenligne likestrøm med vann! Der: Spenningen (V) utgjør vannets fallhøyde, eller vanntrykk om man vil. Strømmen (A) utgjør vannmengde! Motstand (Ohm) utgjør innsnevring i "røret" Evt El-motor med skovelhjul AV/PÅ bryter med Stengeventil Likeretter med tilbakeslagsventil. Osv...osv... Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lars H. Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Hei. Tror mange har hatt god hjelp av "trekanten" til horg. Og tilsvarende trekant finnes også for Ohm's lov. Så her er et innlegg jeg selv hadde for snart 5 år siden. Hei. Kalkulatoren er super den, men for å bruke den må en ha tilgang til PC oppkoblet til internet. Kanskje det ikke er så greit ombord i båten når en lurer på hvor stor motstanden er i en lanternepære? Men en trenger ikke å være elektroingeniør av den grunn. Se litt på tegningen nedenfor med de to trekantene. Der er det noen kjente bokstaver.: U står for spenning som måles i Volt R står for motstand som måles i Ohm I står for strøm som måles i Ampere P står for effekt som måles i Watt (x'en er ment å være et gangetegn) (den vannrette streken inne i trekantene er en brøkstrek) Så til det geniale. Du har målt at det er 12,3 volt over en lanterne, og så har du målt at det går 5 amp. gjennom den. Hva blir da motstanden? Sett pekefingeren over R'en i den første trekanten. Hva står det igjen da? Jo, - da har du brøken U/I, altså deler du 12,3 på 5 og får (regne må du gjøre selv) 2,46 ohm! Et eksempel til: Du lurer på hvor mange watt kjøleskapet trekker. Du leser i bruksanvisningen at det trekker 5 amp med 12 volt batterispenning. Da setter du selvsamme pekefinger over symbolet for watt i trekant nummer to, altså over P'en. Og hva står det da igjen? Jo, - der står det sannelig U x I! Altså ganger du spenningen (12 volt) med strømmen (5 amp) og får 60 watt! En barnslig metode? Ja, - sikkert for noen, men jeg vet at mange har hatt stor glede av denne måten å holde orden på volt, ampere osv. Så print ut trekantene og ta de med i båten eller lim de opp hjemme der du har bruk for det. Lars H. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Ingen påtok seg definisjonene så jeg for dra til med dem og de har faktisk forandret seg litt fra ca 1960: Så starter vi timen som vanlig med at herr Pettersand reiser seg og fremsier ohms lov med definisjoner for oss (skarp Bergensdialekt) ...ikke rart at en enda kan våkne om natten og lese ohms lov og skremme vettet av kjæringa) (Jeg sløyfer loven) Amper = den konstante el. strøm som frembringer en gjensidig kraft på 2 . 10-7 newton pr meter leder når strømmen går gjennom hver av to rettlinjede, parallelle, uendelig lange ledere anbrakt med 1 meter innbyrdes avstand i tomt rom. Ohm = resistans (el. motstand) er resistansen mellom to punkter på en leder når det ved en spenningsforskjell på en volt mellom punktene går en strøm på en amper i ledningen Volt = enhet for elektrisk potensiale (spenning) hvor en volt er lik spenningen mellom to punkter på en leder hvor det, når det går en konstant strøm på en Amper, utvikles en effekt på en Watt mellom punktene. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 (redigert) De av som har pisset på et strømgjerde ser behovet for visse basiskunnskaper innen strøm. Redigert 16.Desember.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 "Strømtrådene" på baatplassen er uten tvil nyttige. Problemet i disse trådene (som i mange andre) er at det er for mange innleggskåte skribenter som tror og synser så mye. Og da blir det mye vås. Kan være greit å la være å skrive noe når man ikke har filla peiling på hva man skriver om. All ære til de som har dette som fagområde som gang på gang svarer på hvordan man skal koble batteribanken, hovedstrømsbryter, skilldiode, lading osv! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Og ved å "slå sammen trekantene til Lars, får mann: P = U2/R P = I2*R Som også kan være nyttig Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Samme her på det faglige - så nytteverdien kan saktens diskuteres men underholdningverdien har tidvis vært særdeles stor..... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
BMP Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Nå er det vell på tide og ta fremm Kirkovs lov og Nutona teorem. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 ja. kan ikke finnes noen bedre anledning enn dette mener nå jeg.. skal jeg eller du gjøre det? nei - ta det du som kom på det.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Framtia Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Denne tråden fikk meg til å tenke på en klassiker jeg har i bokhylla: Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
BMP Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Vi kunne jo også lage en slaks spørrekonkuranse om temaet. Med foreksempel dette som første spøesmål. Hvilket elektrisk utstyr gjelder dette utrykket for. Tiljengelig moment = U/F. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Kirkovs lov og Nutona teorem. Jeg forstår sarkasme, men Nutona teorem?? Mener du Newtons lov? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 ikke lite arbeid som ble lagt i disse %¤"& diskusjonene. Laaange innlegg. Tror nesten et par bidragsytere har brent seg ut på det. Og jeg må si tonen har av og til vært utrivelig. Uten at jeg vil referere til noesomhelst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.