Jump to content

Er det dumt med svinger på 500W. når generator bare gir 15A ?

GunR

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe meg et bedre ekkolodd, har nå et Eagle cuda 168 som fulgte med båten. Dette tror jeg er for pinglete, mister bunnen ofte, og da må jeg inn over grunne igjen, før det gir noe troverdig resultat.. Har sett på diverse Hummingbird, Raymarine, og Garmin, alle kan levere givere på rundt 500 watt RMS.

Men hvordan virker dette, når påhengsen min gir 15 amp? Da blir vel batteriet tappet? 12volt * 15amp gir 180 watt.. Må jeg bruke ekkoloddet i bare korte perioder? Eller klare meg med det jeg har?

Tror nok RMS i denne sammenhengen er feil bruk av av uttrykket RMS. Om en legger litt godvilje til så kan det være at det menes 500W RMS i det millisekundet der sendes en puls fra svingeren men tror nok det er langt riktigere å glemme RMS i denne sammenhengen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
RMS = Root, Mean, Square.

Du gjør en haug enkeltmålinger, tar gjennomsnittet av roten av disse og kvadrerer.

Omvendt: Du kvadrerer hver enkeltmåling, finner gjennomsnittet av kvadratene og tar roten av resultatet. Uansett, er ening med SveinHa at bruk av RMS i forbindelse med utstendt effekt i beste fall er noe misvisende.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Omvendt:

Selvsagt.

Jeg var under våknegrensa.

Når jeg fikk våknet.

Hvorfor er det feil å bruke RMS for en slik verdi? Gir vel en god indikator på effekten. Pulslengden er jo gitt.

p-p vil jo bli helt feil.

Det korrekte ville vel være å bruke B/m for å få et mål for lydtrykket, men det vil jo variere fra installasjon til installasjon.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Synes bare det er misvisende å oppgi som "W RMS" nettopp fordi dette vel er en anerkjent måte å midle effekt over _tid_. Det er da veldig lett å feiltolke dette til å indikere strømtrekk. Hvis det fremgår tydelig at _pulsene_ er på 500 W RMS (som de helt sikkert er) så blir det litt klarere. Anyway, dette er selvsagt flisespikkeri, men jeg forstår veldig godt hvorfor spørsmålet ble stilt i utgangspunktet.

Hvorfor er det feil å bruke RMS for en slik verdi?

Rett og slett fordi RMS ikke er måten å midle effekt. Det vil gi feil svar hvis det går energi litt frem og tilbake i systemet (som det ofte gjør i reaktive elementer). Da skal du rett og slett integrere (eller summere) effekten over tid. Resultatet blir energi som du deler på tiden for å få gjennomsnitseffekten.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

alle kan levere givere på rundt 500 watt RMS.

Mnja.

Det er kun ett tall for hvor mye svingeren tåler.

Effekten er det loddet som gir.

Det man må spørre seg om er hvor godt svingeren omgjør den påtrykte effekten til akustisk effekt, og hvor god stråleforming den har. Har litt med størrelsen på svingerflate, kvaliteten på elementet og innstøpingsmasse å gjøre.

Sluttresultatet er også svært avhengig av hvordan svingeren monteres.

Akkurat ja, Mulligan.

Da blir det på en måte som med høytalere: oppgitt effekt er ikke hva som ytes, men hva som tåles.

Uansett, det virker på meg som at "alle" er enige i at det uansett ikke er noe problem med et noenlunde kraftig hobbyekkolodd, selv på en liten motor med begrenset amperetall! :smiley:

Når Garmin/Raymarine/Humminbird/Lowrance selger ekkolodd med svinger, så regner jeg med at svinger og loddmodulen går noenlunde godt overens. Derfor er 7- serien til Humminbird mer interessant enn 5- serien, som selges med lavere ytelse på ekkoloddet.

Har jeg rett nå, eller er jeg ute på vidda og sykler igjen? :rolleyes: Og så jeg som har sykkelforbud da! :lol:

Eller en Lowrance HDS. Jeg har både Furuno FCV-620 og HDS-5 og er kjempefornøyd med begge.

Når det gjelder svinger så bruker Furuno og Raymarine Airmarsvingere som standard. Enten P66 eller P58, disse er mer følsomme enn hekksvingerene som Lowrance og Humminbird levere med i sine pakker. Lowrance HDS kan leveres uten svinger slik at du kan kjøpe en P66 i tillegg. HDS får bedre ytelse ut av en svinger enn konkurrerende lodd på grunn av at det sender ut et mer komplekst signal og har en annen type signalbehandling på mottakerdelen.

Mesteparten av strømmen til et ekkolodd går med til å bakgrunnsbelyse skjermen. I fra HDS-7 og opp bruker HDS serien mye mindre strøm enn konkurrentene siden de har LED bakgrunnsbelysning. HDS-5 har katoderør som de andre.

Da blir det på en måte som med høytalere

Ja, på mer enn en måte.

Som du sikkert har observert går det dårlig å kjøre bassen gjennom diskanthøytaleren, på samme måte som diskanten gjennom basshøytaleren gir et særs dårlig resultat.

Du har sikkert også observert at det er svært vanskelig å høre hvor i rommet basskassa står, mens diskanten finner du med en gang.

Samme med svingeren. Lav frekvens, brei stråle, høy frekvens, smal stråle.

Tilpassning.

Se på Furuno LS-6100. Den er rørende billig. Har et enormt dynamisk område. Tar bunnen på 750 m, samtidig som den er i stand til å fortelle meg om jeg har de fornødne 10 cm. under kjølen.

Profflodd til Kiwipris.

Og så er brosjyrer og instruksjonsbok deilig fritt for sludder.

Bredbånd ser ut til å være det siste mantraet. Nå venter jeg bare på bredbåndslogg og bredbåndsvindmåler.

Bredbånd ser ut til å være det siste mantraet. Nå venter jeg bare på bredbåndsvindmåler.

:lol:

Beste på lenge! :cheers:

Blir ikke enkelt for en stakkar dette, så mye bra å velge i.. Blir ikke bedre av at jeg egentlig tenkte på kombinert kartplotter/ekkolodd.. Lite plass i båten, så et apparat med skjerm mellom 5 og 7 tommer er det jeg vil ha.

Når det er sagt, så føler jeg at jeg har fått mye god hjelp her, skjønner litt bedre hvordan ting henger sammen, takker alle kunnskapsrike og saklige medlemmer! :cheers:

Det som Navico kaller brebåndsteknologien er framtiden for ekkolodd og radar, på tide å oppdatere deg på ny teknologi Mulligan :yesnod: Alle vil komme med dette etter hvert.

Brebåndsekkolodd er det samme som chirpekkolodd, brukes eksemplevis av Tritech, Starfish, Edgetech og Simrad SH90 (Kongsberggruppen)

Når det gjelder radar for marint bruk har det nesten ikke skjedd noe siden andre verdenskrig på selve grunnteknologien, bare på prosessering og skjermer. Nå kommer teknologirevolusjonen med halvlederradadrer som benytter enten FMCW eller pulskompresjon. FMCW og pulskomprsejon er egentlig bare to varianter av samme prinsipp. Radarsignalet moduleres og på den måten kan en få bedre målseperasjon og avstandsmålinger. Teknologiene har vært brukt til militære applikasjoner i flere tiår. Bredbåndsekkoloddteknologien benytter samme prinsipp som disse radarene.

De 2 første radarene for marint bruk som bruker disse teknologiene er SharpEye fra Kelvin Hughes (Pulskompresjon) og Navico Broadbandradar (FMCW)

Radar?

Under vann?

Utpulsen fra en hydroakustisk device har alltid blitt kalt et chirp.

Hvis du med bredbån mener et frekvensveip, så er dette teknoligi fra 50 tallet. Brukes til geofysiske undersøkelser. man sender et sveip og lytter med en korrelator for å identifisere signalet i eventuell bakgrunnstøy.

Kodede pulstog brukte Magnavox i fireakseloggene sine på 70-tallet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...