Jump to content

Erfaringer med slepejoller

spk

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ny båt - og trenger nå slepejolle for å ha komplett "hytte på sjøen". Hva er best? Hvilke erfaringer har dere andre med ulike typer joller?

En enkel gummibåt med 4-5 hk påhengs er kanskje det billigste, letteste og enkleste? Hva går jeg glipp av med en slik? Lastekapasitet, sjødyktighet?

Et hakk opp - rib? Slepejolle med glassfiberbunn og gummibåt rundt. Er disse såå mye bedre i sjøen at det er verdt dobbel pris? Kjøre til butikken, dra garn - fiske litt, blir det enklere og bedre i en rib variant?

Steady joller - siste hakk opp, på en måte. "hard gummibåt" - tåler mer, men tyngre? ingen risiko for hull og lekkasje - men vanskelig å stue bort (må ta kraftig i for å brette sammen :giggle:

Hva er deres erfaringer - hva vil dere anbefale meg å kjøpe innenfor 10-15.000 kr.

Redigert av spk (see edit history)

En forsvarer ofte sine egen valg noe jeg er klar over, men jeg kan ikke si at jeg angrer en dag på å ha en lett gummibåt av bra kvalitet (Zodiak) lette å pakke, lett å ta ombord, og en lett påhenger 2.hk som jeg løfter med en hånd, også lett å ha med å gjøre og ikke så attraktiv å stjele (ulåst i 25 år!).

Jeg blir enda mer fornøyd med mitt valg når jeg ser problemene mange har med "billigribber" store, dyre og tunge påhengere.

Men så har mange andre behov enn meg f.eks. et utvidet bruksområdet, dvs en båt som skal brukes til mer enn en jolle.

Hei

Som alltid når det gjeld båt så lyt ein prioritera kva eigenskapar ein vektlegg mest.

Eg har erfaring med tre gummibåtar, steadyjolla og riverjolla.

Med to gutungar og som aktiv dykkar er det kjekt med ei jolla som tolar mykje juling.

Det er òg kjekt med rekkevidda som ein planande båt gjev.

Dersom du ikkje må løfta jolla ofte og ikkje har plassproblem så ville eg valgt ei hardplastjolla.

Dersom vekt og stuing er viktig så vel du gummibåt eller RIB.

Vær merksam på at River sine joller er lettare og har betre sjøeigenskapar enn Steady sine.

Dei er òg lettare. ( I alle høve så er R 350 lettare enn S 320.)

Ask

Har slept på ein pioner 325 (11 fot med rattkonsoll), det er langt fra å anbefale å slepe på :nonod: Kjempetung. Sinker flere knop med den på slep. Men barnas favoritt.

Har også gummibåt med finèr dørk og oppblådbar kjøl. Den er heilt konge! 6hk på, og går som eit uvær :smiley: Merker ikkje at du sleper den, og du slipper strsse med den når du kommer i havner, er jo bare ein stor fender :smiley:

Vurderer å selge pioner til fordel for ein rib med glasfiberbunn. Lettere og stødigere en pioner.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

...., men jeg kan ikke si at jeg angrer en dag på å ha en lett gummibåt av bra kvalitet

:nonod:

Men det gjør jeg. Skiftet fra en liten drommedille til gummibåt. Da ble det lite bruk ja. Gummibåten kan stort sett bare brukes når det er flatt vann. Litt bølger og vind forut og du er søkk. Bør sitte i badebukse eller våtdrakt når du bruker gummibåt.

Nei, sats på en skikkelig sak som eks. en Steady om du vil ha skikkelig glede av lettbåten.

Vi har 9,5 fots gummijolle med 6 hk 4-takt motor. Vi er veldig fornøyde. Motoren løftes av hver gang vi tar opp jolla. Dette går utrolig mye greiere enn fryktet. Jolla er da lett å heise opp i daviterene. Også hvis jolla skal henge etter storbåten, vil jeg anbefale gummijolle. En av de stor fordelene er jo at ved tillegging i havn er den jo bare som en kjempestor fender, og trenger ikke tas hensyn til.

Vi har også kjørt med en River 350 på slep, men da ble eldstemann sendt ut i båten hver gang vi skulle legge til, uansett vær, for å slippe slag mot "moderskipet" eller andre båter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...