index Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Med ditt brukmønster vil det si at du starter på halvfull batteribank, men det går vel som regel greit. Det er ikke mye strøm som skal til for å starte motoren. Husk bare på at det ikke er så all verdens lading du får med 1 times motorgange, max 30-40Ah med mindre du har en svært effektiv ekstern regulator. Men som du sier, så lenge alt fungerer tilfredsstillende så er det egentlig ikke noe spesielt å bekymre seg over.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 På denne måten får jeg dobbel periode med lading på nedtappet bank.Min erfaring er at jeg har får lengre brukstid på denne måten. Men det er feil fordi det er både matematikk og fysikk/kemi. Matematisk bruker du uansett det samme antall Amperetimer, batteriene værer ikke lengre med det. Fysisk/kemisk blir det faktisk verre for begge to batterier fordi en av begge får vanligvis mer utlading i så fall. Det eneste fordel man har er en god følelse, teknisk er det ikke det beste. I tillegg er det så som Index sier, det blir ikke mye etterlading med bare en times kjøring. Uten noe bra regulator gjelder for de fleste brukere også 30 til 40Ah etterlading per time allerede som ren utopi. Beklager, men dette kan vi ikke godtar. Heller ikke selv om det er snart jul og vi skal være snill med hverandre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.