nimbuster Startet 17.Desember.2009 Del på Facebook Startet 17.Desember.2009 Jeg har gjennom årene erfart at hvite fendere blir svært skitne gjennom sesongen, og ikke helt enkle å få rene. Er litt lei av å rense de og gni for å få de helt rene, og enda blir de ikke det. Jeg vurderer nå mørke blå eller kanskje svarte fendere. Ser for meg det som mer praktiskt, og om de ikke blir helt rene ved rens så syns det ikke. Jeg syns ikke særlig om å bruke strømper, i hvert fall ikke til enhver tid. Jeg kan dra på en strømpe dersom det knirker fært i en fender men... Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Har skiftet til blåe fendrer av samme grunner som du skisseerer. Ser faktisk bra ut på båt med blåe striper. Jålete? Nei, men praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 (redigert) spykvit båt ...rød stripe....mørke-blå fendere Alltid reine og fine Redigert 17.Desember.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 (redigert) forsøk felg rens på fenderne. fattern brukte det med hell. men prøv på et litet område først vi har sorte fendere. fungerer utmerket. eneste som må tas av er hvit rur Redigert 17.Desember.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Rens dem med bremsevæske, så får du dem rene! Det har jeg gjort flere ganger med supert resultat. men de siste 2-3 årene har jeg brukt blå strømper, og dermed sluppet unna både vasking og knirkelyder. Greit det også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nimbuster Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Hyggelig å høre gode erfaringer med mørke fendere. Jeg har ikke forsøkt felgrens, men derimot Lynol. Det tar det meste, også fenderlistene. Men, en må være ganske kjapp med å skylle ellers blir palsten rimelig myk. Men, rent ble det, men ikke helt helsefremmende kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Jeg bruker trekk av flere grunner ,men skal du ha rene å pene fendere .Autosol ,sånn er det bare . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
nimbuster Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 - Selaclean fenderrens (min gode erfaring med Selaclean sine produkter, eksempelvis Selaclean Idealvask til skrog og til teakdørk) - Felgrens - Bremsevæske - Lynol - Autosol Alle produktene er bra, hver for seg tydeligvis. Mulig det er slik, så da har vi flere gode alternativer til rensemidler her. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Bruk penselrens, sånt stoff som løser opp stivna malerpensler. Dette gjør selv helt skitne kvite fendere som nye. Spyl med vann etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Hvorfor liker du ikke bruke strømper hele tiden - sliter det på gel-coaten? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
BMP Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Jeg bruker store røde blåser det eneste som fungerer når det blir skikkelig tøft. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Hei Vi bruker blåe trekk på våre hvite fendere. Så lenge man ikke kommer med rosa fendere så er det vel ikke jålete skulle man tro Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
nimbuster Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Jeg innbiller meg at ja, det sliter på gelcoaten hvis jeg bruker strømper hele tdien. Og, de blir revet i filler dersom du bruker de longside mot fjell. Også longside mot slitne og flisete trebrygger hvor spikre stikker ut. Selvfølgelig blir da også fendrene slitte og ripete. Nei, tror det blir mørkeblå fendere til våren... Til BMP: Har fargen noe å si "når det blir tøft"? Selv har jeg store runde fendere/blåser som jeg som oftest bruker i tillegg til vanlige fendere, men er usikker på om også disse fåes som blå? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Til dere som bruker trekk på fendere; har hørt at det er meget viktig å regelmessig skylle disse i ferskvann slik at man får vekk saltkornene som ellers vil virke som rene slipemiddelet på gelcoaten, stemmer dette? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 (redigert) Ja - det er min erfaring. Sand, salt og skitt fester seg i trekkene. Ses ikke så godt på hvit gelcoat - men har du blå stripe så blir det riper. Jeg kan ikke si jeg har savnet trekkene på fenderne våre de siste 2 årene. Redigert 18.Desember.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Springer ein liten runde med 50/50 vann zalo, og skvetter på før leggetid. Da er det som regel aldri knirk uten strømper heller Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kysta Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Grunn for at fendere skal være rene er at du ikke skal gni dritten av på nabobåten. Derfor er det jo også fint at de er hvite, slik at andre kan se at du tar hensyn Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Jeg innbiller meg at ja, det sliter på gelcoaten hvis jeg bruker strømper hele tdien. Og, de blir revet i filler dersom du bruker de longside mot fjell. Også longside mot slitne og flisete trebrygger hvor spikre stikker ut. Selvfølgelig blir da også fendrene slitte og ripete. Det er nå engang slik da at fendrenes jobb er å beskytte båten mot fjell, spiker, flisete brygger, møkkete naboer etc. Da blir de litt herpa. Bedre det enn at båten blir det. Fendre er forbruksvare til beskyttelse, ikke til pynt. ugh, jeg har talt. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Geir Kallevik Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Det er nå engang slik da at fendrenes jobb er å beskytte båten mot fjell, spiker, flisete brygger, møkkete naboer etc. Da blir de litt herpa. Bedre det enn at båten blir det. Fendre er forbruksvare til beskyttelse, ikke til pynt. ugh, jeg har talt. Kunne ikke fått sakt det bedre selv... Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Det er nå engang slik da at fendrenes jobb er å beskytte båten mot fjell, spiker, flisete brygger, møkkete naboer etc. Da blir de litt herpa. Bedre det enn at båten blir det. Fendre er forbruksvare til beskyttelse, ikke til pynt. ugh, jeg har talt. Les gjerne innlegget mitt en gang til... Jeg snakket om strømpene, ikke om federne. Tror de aller fleste her inne vet at strømpene ikke har særlig dempende eller beskyttende effekt, annet enn litt på støy. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Hei Eg har aldri kjøpt ei ny fender, så fendrane våre er ei salig blanding av ulike typar som enten kom med båten eller som me har funne på rek. Men eg har av og til lurt på å kjøpa ein svart kulefender, slik at den òg kan nyttast som ankersignal. Einkvan som veit kvar i Bergen ein får kjøpt slike. (Norsk fletteri hadde ikkje sist eg var der.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Fendre er forbruksvare til beskyttelse, ikke til pynt. Helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Ingen er vel uenig i det, men nå var det ikke det som var spørsmålet... Uansett farge, så blir fendere brukt til det som de er ment å brukes til..det tror jeg bade Hansi og jandrea vet. Men, dersom vi skal ta dere begge bokstavelig, så betyr det at når de blir litt slitte og skitne så byttes de ut? Jeg kjenner ingen som har disse til pynt... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Men, dersom vi skal ta dere begge bokstavelig, så betyr det at når de blir litt slitte og skitne så byttes de ut? Har i mange år brukt fendertrekk, disse vaskes ved behov og kastes / erstattes når de er slitte. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 (redigert) Jeg mente fendrene, ikke strømpene...og du sa deg enig med jandrea i at fendere er forbruksvare (ikke strømpene som du sier...). Men, la oss ikke henge oss opp i spissfindighetene...poenget her var vel bare om det kunne være mer hensiktsmessig å bruke mørkeblå eller svarte fendere, og det synes som om de fleste syntes det. Men, finnes også store runde blåser i mørkeblå/sort farge mon tor? Det finner jeg selvfølgelig ut, men lurer på om noen har kjøpt det. Redigert 19.Desember.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.