Jump to content

Fargede fendere...jålete eller praktisk?

nimbuster

Recommended Posts

Jeg har gjennom årene erfart at hvite fendere blir svært skitne gjennom sesongen, og ikke helt enkle å få rene. Er litt lei av å rense de og gni for å få de helt rene, og enda blir de ikke det.

Jeg vurderer nå mørke blå eller kanskje svarte fendere.

Ser for meg det som mer praktiskt, og om de ikke blir helt rene ved rens så syns det ikke. Jeg syns ikke særlig om å bruke strømper, i hvert fall ikke til enhver tid. Jeg kan dra på en strømpe dersom det knirker fært i en fender men...

Jeg innbiller meg at ja, det sliter på gelcoaten hvis jeg bruker strømper hele tdien. Og, de blir revet i filler dersom du bruker de longside mot fjell. Også longside mot slitne og flisete trebrygger hvor spikre stikker ut.

Selvfølgelig blir da også fendrene slitte og ripete.

Nei, tror det blir mørkeblå fendere til våren... :smiley:

Til BMP:

Har fargen noe å si "når det blir tøft"?

Selv har jeg store runde fendere/blåser som jeg som oftest bruker i tillegg til vanlige fendere, men er usikker på om også disse fåes som blå?

Jeg innbiller meg at ja, det sliter på gelcoaten hvis jeg bruker strømper hele tdien. Og, de blir revet i filler dersom du bruker de longside mot fjell. Også longside mot slitne og flisete trebrygger hvor spikre stikker ut.

Selvfølgelig blir da også fendrene slitte og ripete.

Det er nå engang slik da at fendrenes jobb er å beskytte båten mot fjell, spiker, flisete brygger, møkkete naboer etc. Da blir de litt herpa. Bedre det enn at båten blir det. Fendre er forbruksvare til beskyttelse, ikke til pynt.

ugh, jeg har talt.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Det er nå engang slik da at fendrenes jobb er å beskytte båten mot fjell, spiker, flisete brygger, møkkete naboer etc. Da blir de litt herpa. Bedre det enn at båten blir det. Fendre er forbruksvare til beskyttelse, ikke til pynt.

ugh, jeg har talt.

Les gjerne innlegget mitt en gang til...

Jeg snakket om strømpene, ikke om federne. Tror de aller fleste her inne vet at strømpene ikke har særlig dempende eller beskyttende effekt, annet enn litt på støy.

Hei

Eg har aldri kjøpt ei ny fender, så fendrane våre er ei salig blanding av ulike typar som enten kom med båten eller som me har funne på rek.

Men eg har av og til lurt på å kjøpa ein svart kulefender, slik at den òg kan nyttast som ankersignal. Einkvan som veit kvar i Bergen ein får kjøpt slike.

(Norsk fletteri hadde ikkje sist eg var der.)

Ask

Ingen er vel uenig i det, men nå var det ikke det som var spørsmålet...

Uansett farge, så blir fendere brukt til det som de er ment å brukes til..det tror jeg bade Hansi og jandrea vet.

Men, dersom vi skal ta dere begge bokstavelig, så betyr det at når de blir litt slitte og skitne så byttes de ut?

Jeg kjenner ingen som har disse til pynt...

Jeg mente fendrene, ikke strømpene...og du sa deg enig med jandrea i at fendere er forbruksvare (ikke strømpene som du sier...).

Men, la oss ikke henge oss opp i spissfindighetene...poenget her var vel bare om det kunne være mer hensiktsmessig å bruke mørkeblå eller svarte fendere, og det synes som om de fleste syntes det.

Men, finnes også store runde blåser i mørkeblå/sort farge mon tor? Det finner jeg selvfølgelig ut, men lurer på om noen har kjøpt det.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...