hyperlink Startet 22.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2004 skal frakte en 11m mast. har tenkt å bruke bil og henger og bygge stativ i hengeren slik at jeg kan la masten gå over biltaket. er det noen av dere som har andre smarte måter å gjøre det på? har ikke råd til å betale dyr lastebilfrakt Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 22.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2004 Det første som slår meg er det rent lovlige med att frakte en 11 meter mast på en henger som er 2.5-3 meter lang. Videre kan jeg nesten garantere att du får så pass mye "sving" på masta gjenom dumper osv, att det er stort risiko att du skader eller i verste fall knecker den. Har du ikke mulighet att legge den på båten og "seile" den hjem? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2004 skal frakte en 11m mast. har tenkt å bruke bil og henger og bygge stativ i hengeren slik at jeg kan la masten gå over biltaket...... Si i fra når du drar og hvor! Har ikke lyst til å møte deg i en rundkjøring! Dette høres ut som en torsdags-fleip! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2004 For meg høres din løsning ikke helt bra ut. Det må jo bli et veldig langt overheng bak hengeren. Blir du stoppet i kontroll med en slik innretning tror jeg kanskje at lastebilfrakt plutselig var mye billigere Min første tanke var at du kanskje kunne få lånt deg en henger som er lang nok - og det må vel være en slik tilhenger de frakter seilfly i. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2004 Hei Såvidt meg bekjent er det ikke restriksjoner for enkeltkjøretøy som er kortere enn 12,4 m på norske veier. Det kreves imidlertid at overheng foran og bak som er lenger enn 1 meter markeres med alle påbudte lys. Det vil si at masta kan ligge på taket på en bil som er 5-6 meter lang og stikke 5 meter ut bak hvis du henger på en lysskinne av den typen som er beregnet på sykkelstativer ol. Koster etpar hundrelapper + en kabel for å skjøte denne. Frakt på henger er fullt mulig. Monter takgrind på bilen med to "horn" på der letteste enden av masta kan ligge og svinge fritt samt gli litt fram og tilbake i svinger/humper. Mastefoten surrer du slik at den stikker opptil 1 meter bak hengeren. Med 6 m bil og en standard boggihenger på 5 m har du fortsatt etpar meter å gå på slik at du slipper å demontere antennen.. God tur! Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Brutus Svart 22.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2004 Joda, alt går an bare man har det rette utstyret.... Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 23.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2004 hør med din lokal flyplass om du ikke kan leie en seilflyhenger for en dag eller to.. I en slik en burde du få plass til masten (tror jeg).. -marius Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 23.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2004 Det spørs om den lokale seilfly-klubben går med på det. De kan være litt nøye på det med fremmedelementer i hengerne sine, og de pakkes som regel i hengerne etter flyging. Dessuten er det få seilfly med flykropp på 11meter. Det mest vanlige ligger på 8,5-9m eller mindre. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 23.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2004 en liten ide: dersom du fester inn vantene ved mastefoten med sjakler e.l. og deretter strammer opp - samt surrer fast et emne 90 grader på vantene og fester for/akterstag i mastefoten også, da får du stivet av så det holder! d om du er redd for å knekke eller ødelegge stagene, så kan jo det samme gjøres med tauverk eller gamle stag du eventuelt må ha liggende... Sitér dette innlegget Link to post
hyperlink Svart 25.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2004 takk for alle tips og svar. i morgen frakter jeg masta på bil og boggiehenger og merket korrekt på alle måter. dersom jeg ikke kommer på dagsrevyen i morgen kveld har det gått bra ! rolf Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2004 - du kunne jo opplyst når det skal skje og hvilken vegstrekning det gjelder, slik at vi kunne ligge litt unna.... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
hyperlink Svart 27.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2004 hei hjemme med lasten og alt gikk fint. tror dere overdriver når dere sier at dette ikke er enkelt. på bakgrunn av tipsene jeg fikk her på forumet gjorde jeg følgende: - jeg har en boggiehenger med doble stålkarmer. her bygde jeg en ramme (firkant) bakerst slik at masta ble liggende 80 cm over hengergolvet. to treklosser ble slått ned slik at masta ble liggende midt i mellom - festa takgrinda (en del) så langt bak på bilen som mulig. skrudde fast en 2x4 på grinda slik at masta ble liggende et stykke over biltaket. skrudde fast treklosser slik at masta ble liggende i et spor her også. - vel fremme ble masta lagt så langt fram som nesa på bilen. da stakk det ut ca 1,8 m bak hengeren. denne ble merket forskriftsmessig - masta ble surret HELT fast bak på hengeren og fast opo og ned på takgrinda slik at masta ikke kunne vandre opp og ned. sidevegs kunne masta bevege seg noe (ikke så mye) - la godt med myk beskyttelse under begge festene selvfølgelig veldig spennende de første km men jeg må si at det gikk veldig greit (og helt lovlig). fikk ikke særlig utslag i svinger/rundkjøringer, men noen fartsdumper ble ekstra spennende. det var riktignok mange som kikka fælt da jeg passerte ingen skader hverken på mast, forgjengere eller andre myke trafikanter takk til dere som foreslå løsning jeg er godt i gang med prosjektet mitt, og skal oppdatere dere videre i høst med bilder ha en fin sommer rolf Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2004 Ser i VG i dag at det er flere som er ute og frakter lang mast.......... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=248519 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2004 Hei. Det gikk jo greit med masten til "hyperlink", men han på bildet under ble stoppet og nektet å kjøre videre! Romerikes Blad 06.10.2004 Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hamran Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Ad han med mast og henger over., om en antar at bilen er 4 m, så synes masta å være under 12m. Etter dagens oppslag i NRK hevder en flaggstangselger at dette er lovlig. Har kjørt md slik last i 3 generasjoner, endog uten markeringshenger. Vær obs på at max fremstikk er 1 m. At det er krevende å kjøre med slik last er vi enige om, men det synes i øyeblikket å være lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.