Jump to content

frakt av seilmast-hva bruker dere?

hyperlink

Recommended Posts

Det første som slår meg er det rent lovlige med att frakte en 11 meter mast på en henger som er 2.5-3 meter lang.

Videre kan jeg nesten garantere att du får så pass mye "sving" på masta gjenom dumper osv, att det er stort risiko att du skader eller i verste fall knecker den. Har du ikke mulighet att legge den på båten og "seile" den hjem?

skal frakte en 11m mast. har tenkt å bruke bil og henger og bygge stativ i hengeren slik at jeg kan la masten gå over biltaket......

:confused: Si i fra når du drar og hvor! Har ikke lyst til å møte deg i en rundkjøring!  :eek: Dette høres ut som en torsdags-fleip!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

For meg høres din løsning ikke helt bra ut. Det må jo bli et veldig langt overheng bak hengeren. Blir du stoppet i kontroll med en slik innretning tror jeg kanskje at lastebilfrakt plutselig var mye billigere

Min første tanke var at du kanskje kunne få lånt deg en henger som er lang nok - og det må vel være en slik tilhenger de frakter seilfly i.

Hei

Såvidt meg bekjent er det ikke restriksjoner for enkeltkjøretøy som er kortere enn 12,4 m på norske veier. Det kreves imidlertid at overheng foran og bak som er lenger enn 1 meter markeres med alle påbudte lys.

Det vil si at masta kan ligge på  taket på en bil som er 5-6 meter lang og stikke 5 meter ut bak hvis du henger på en lysskinne av den typen som er beregnet på sykkelstativer ol. Koster etpar hundrelapper + en kabel for å skjøte denne.

Frakt på henger er fullt mulig. Monter takgrind på bilen med to "horn" på der letteste enden av masta kan ligge og svinge fritt samt gli litt fram og tilbake i svinger/humper. Mastefoten surrer du slik at den stikker opptil 1 meter bak hengeren.

Med 6 m bil og en standard boggihenger på 5 m har du fortsatt etpar meter å gå på slik at du slipper å demontere antennen..

God tur!

Mons

Mons

en liten ide:

dersom du fester inn vantene ved mastefoten med sjakler e.l. og deretter strammer opp - samt surrer fast et emne 90 grader på vantene og fester for/akterstag i mastefoten også, da får du stivet av så det holder! d

om du er redd for å knekke eller ødelegge stagene, så kan jo det samme gjøres med tauverk eller gamle stag du eventuelt må ha liggende...

hei

hjemme med lasten og alt gikk fint. tror dere overdriver når dere sier at dette ikke er enkelt. på bakgrunn av tipsene jeg fikk her på forumet gjorde jeg følgende:

- jeg har en boggiehenger med doble stålkarmer. her bygde jeg en ramme (firkant) bakerst slik at masta ble liggende 80 cm over hengergolvet. to treklosser ble slått ned slik at masta ble liggende midt i mellom

- festa takgrinda (en del) så langt bak på bilen som mulig. skrudde fast en 2x4 på grinda slik at masta ble liggende et stykke over biltaket. skrudde fast treklosser slik at masta ble liggende i et spor her også.

- vel fremme ble masta lagt så langt fram som nesa på bilen. da stakk det ut ca 1,8 m bak hengeren. denne ble merket forskriftsmessig

- masta ble surret HELT fast bak på hengeren og fast opo og ned på takgrinda slik at masta ikke kunne vandre opp og ned. sidevegs kunne masta bevege seg noe (ikke så mye)

- la godt med myk beskyttelse under begge festene

selvfølgelig veldig spennende de første km men jeg må si at det gikk veldig greit (og helt lovlig). fikk ikke særlig utslag i svinger/rundkjøringer, men noen fartsdumper ble ekstra spennende. det var riktignok mange som kikka fælt da jeg passerte

ingen skader hverken på mast, forgjengere eller andre myke trafikanter

takk til dere som foreslå løsning

jeg er godt i gang med prosjektet mitt, og skal oppdatere dere videre i høst med bilder

ha en fin sommer

rolf

• 2 måneder senere...

Hei.

Det gikk jo greit med masten til "hyperlink", men han på bildet under ble stoppet og nektet å kjøre videre!

Bilde

Romerikes Blad 06.10.2004

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 16 år senere...

Ad han med mast og henger over., om en antar at bilen er 4 m, så synes masta å være under 12m. Etter dagens oppslag i NRK hevder en flaggstangselger at dette er lovlig. Har kjørt md slik last i 3 generasjoner, endog uten markeringshenger. Vær obs på at max fremstikk er 1 m. 
At det er krevende å kjøre med slik last er vi enige om, men det synes i øyeblikket å være lovlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...