Herr Felle Startet 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2009 Seilmagasinet skriver i dag om en seiler fra Mandal som måtte berges etter motorhavari og ødelagte seil. Han la ut i nyinnkjøpt bruktbåt, i stummende mørke, stiv kuling, 3 meter sjø og 7 minusgrader. Alene. Smart? Jeg synes ikke det. Her er linken http://www.seilmagasinet.no/id/34295 Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Jeg synes han gjorde alt på riktig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Hmmm, kanskje han hadde sommerdiesel på tanken, og den vil vokse seg og tette filterene i disse kuldetider Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Hmmm. Kanskje selger fortalte at alle filter var byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Med min erfaring med "ny innkjøpte bruktbåter" og dem begynner det å bli en del av, hadde jeg aldri lagt ut på lengre tur i drittvær alene. Han som eide båten hadde riktignok solid erfaring, men det hjelper så lite når både motor og seil havarerer. Som Severin Suveren ville ha sakt det "Uflaks!" Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Jeg synes fyren håndterte situasjonen bra og gjorde det riktige når situasjonen først oppsto. Jeg hadde ikke engang vurdert å dra ut i slikt vær med en ny båt jeg ikke kjenner. Båten jeg har i dag har jeg ingen betenkeligheter med å seile til helvete og tilbake med, men den kjenner jeg bedre enn min egen bukselumme og vet at jeg har testet den langt utover det normale båter utsettes for. Jeg hadde aldri lagt ut på en slik tur i slikt vær med en båt jeg ikke kjenner. Om det er en bruktbåt (som i dette tilfelle) eller om det hadde vært en kliss ny båt som kommer rett ut fra forhandler spiller ingen rolle. Det oppstår stort sett alltid større eller mindre problemer med nye båter man ikke har rukket å få prøvd ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Jeg synes fyren håndterte situasjonen bra og gjorde det riktige når situasjonen først oppsto. enig i det ! "meldt kuling som skulle løye litt" det er vel helt OK om vinden kommer fra rett håll...... han har ju dessutom fartstid litt over en middels søndagsseiler (værre med temp'n nedisning, da blir det skummelt !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Han skulle ha seilt med en mindre fokk i stedet for rullegenoua. Et eksempel på at rulleseil kan være en sikkerhetsrisiko. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
sydspissen Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Jeg kjenner mannen godt. Han er super-erfaren, og lever av å seile båter "hjem" for folk. Uansett, så tror jeg ikke jeg selv hadde valgt å seile alene midt på vinteren, uansett erfaring.... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Han er super-erfaren, og lever av å seile båter "hjem" for folk. Uten at det nødvendigvis er relevant for hendelsen referert til i innlegg nr. 1, bruker jeg å si at erfaring er vel og bra, men ikke dersom man mangler kunnskap og selvinnsikt til å innse at man har mange års erfaring med å gjøre den samme feilen. Mye erfaring kan dessuten bli en sovepute slik at man blir sløv, uredd og mindre observant, og dessuten villig til å ta større risiko. Det er alltid lett å være etterpåklok, og det den uheldige, og erfarne, seileren opplevde her, kan nok skje med flere. Men hyppig kontroll av dieselfilter og dieseltank hører vel med til grunnleggende vedlikehold, selv om man har tilgang til seil for fremdrift. Og her slurver mange. Det er iallefall mitt inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Om motoren stopper seint på kvelden inne i Larviks fjorden ,da hadde det vel vært noe lurere å gått inn til nærmeste havn som kan virke som var Stavern .Erfaring eller ikke ,sånt drittvær og ukjent båt osv osv . Høres ikke mye lurt ut ,men lett å sitte her å si det etterpå men .Gutta på redningskøyta sa jo at det er best å holde seg inne i slikt vær , var jo 2 cm is over begge båtane da dem kom inn . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Smurph Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Det gikk vel frem av reportasjen at han gikk ut på en gunstig værmelding, men været hadde tydeligvis andre planer... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Krimart Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Folk har forskjellig terskel for hva de er komfortable med. Når man da er så uheldig at værmeldignen ikke stemmer, motoren stopper og seilene spjærer må da det være lov å be om assistanse uten å måtte få pekefinger. Hadde dette vært midt på sommeren hadde det neppe vært en nyhetssak. Forøvrig ikke spesielt imponerende journalistikk fra Seilmagasinet, det er jo ren avskrift (eh.. copy/paste) av redningsselskapet: http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=93246 Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 En ting til: stusser litt på tittelen "havarist". Har man pr. def. havarert uansett hvis man får assistanse fra rednignsselskapet? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Det gikk vel frem av reportasjen at han gikk ut på en gunstig værmelding, men været hadde tydeligvis andre planer...Har ikke alle som har vært på sjøen erfart dette med værmelding og hva det KAN bli slags "dj....vær". Fikk selv en litt ubehagelig tur i sommer, gode meldinger, men "vårherre" ville vise hvem som bestemmer, han eller meterologene. Så han gjorde nok rett etter min mening denne seileren. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Siden det synses friskt rundt disse episodene ved Stavern og Brevik, så vil jeg gjerne synse litt jeg også. Egentlig så var det vel isingen som var problemet hans. Han fikk motorstopp, javel, men akkurat det stopper skjelden en seiler. De aller fleste klarer seg helt utmerket uten motor. Etter bildet å dømme seilte han på kun genoaen som spjæret. Jeg tror ikke at en som skulle til Mandal den dagen ville seilt på genoaen. Han ville seilt på storseil og tre rev. Men ved 2 cm is på riggen ville det vært umulig å få opp. Så han gjorde det rette. Ba om hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.