Jump to content

Seiler måtte berges sørvest for Stavern

Herr Felle

Recommended Posts

Jeg synes fyren håndterte situasjonen bra og gjorde det riktige når situasjonen først oppsto.

Jeg hadde ikke engang vurdert å dra ut i slikt vær med en ny båt jeg ikke kjenner. Båten jeg har i dag har jeg ingen betenkeligheter med å seile til helvete og tilbake med, men den kjenner jeg bedre enn min egen bukselumme og vet at jeg har testet den langt utover det normale båter utsettes for. Jeg hadde aldri lagt ut på en slik tur i slikt vær med en båt jeg ikke kjenner. Om det er en bruktbåt (som i dette tilfelle) eller om det hadde vært en kliss ny båt som kommer rett ut fra forhandler spiller ingen rolle. Det oppstår stort sett alltid større eller mindre problemer med nye båter man ikke har rukket å få prøvd ut.

Han er super-erfaren, og lever av å seile båter "hjem" for folk.

Uten at det nødvendigvis er relevant for hendelsen referert til i innlegg nr. 1, bruker jeg å si at erfaring er vel og bra, men ikke dersom man mangler kunnskap og selvinnsikt til å innse at man har mange års erfaring med å gjøre den samme feilen. :wink: Mye erfaring kan dessuten bli en sovepute slik at man blir sløv, uredd og mindre observant, og dessuten villig til å ta større risiko.

Det er alltid lett å være etterpåklok, og det den uheldige, og erfarne, seileren opplevde her, kan nok skje med flere. Men hyppig kontroll av dieselfilter og dieseltank hører vel med til grunnleggende vedlikehold, selv om man har tilgang til seil for fremdrift. Og her slurver mange. Det er iallefall mitt inntrykk.

Om motoren stopper seint på kvelden inne i Larviks fjorden ,da hadde det vel vært noe lurere å gått inn til nærmeste havn som kan virke som var Stavern .Erfaring eller ikke ,sånt drittvær og ukjent båt osv osv . Høres ikke mye lurt ut ,men lett å sitte her å si det etterpå men .Gutta på redningskøyta sa jo at det er best å holde seg inne i slikt vær , var jo 2 cm is over begge båtane da dem kom inn .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Folk har forskjellig terskel for hva de er komfortable med. Når man da er så uheldig at værmeldignen ikke stemmer, motoren stopper og seilene spjærer må da det være lov å be om assistanse uten å måtte få pekefinger. Hadde dette vært midt på sommeren hadde det neppe vært en nyhetssak. Forøvrig ikke spesielt imponerende journalistikk fra Seilmagasinet, det er jo ren avskrift (eh.. copy/paste) av redningsselskapet: http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=93246

Det gikk vel frem av reportasjen at han gikk ut på en gunstig værmelding, men været hadde tydeligvis andre planer...
Har ikke alle som har vært på sjøen erfart dette med værmelding og hva det KAN bli slags "dj....vær". Fikk selv en litt ubehagelig tur i sommer, gode meldinger, men "vårherre" ville vise hvem som bestemmer, han eller meterologene. Så han gjorde nok rett etter min mening denne seileren.

Siden det synses friskt rundt disse episodene ved Stavern og Brevik, så vil jeg gjerne synse litt jeg også.

Egentlig så var det vel isingen som var problemet hans.

Han fikk motorstopp, javel, men akkurat det stopper skjelden en seiler. De aller fleste klarer seg helt utmerket uten motor.

Etter bildet å dømme seilte han på kun genoaen som spjæret.

Jeg tror ikke at en som skulle til Mandal den dagen ville seilt på genoaen. Han ville seilt på storseil og tre rev.

Men ved 2 cm is på riggen ville det vært umulig å få opp.

Så han gjorde det rette. Ba om hjelp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...