Per Oves Startet 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2009 Sitter å lurer på om det er noen forskjell mellom å bruke 2 "små" 70 amp batterier paralelt iforhold til å bruke 1 "stort" 140 amp batteri. Ser at noen batterityper får høyere CCA sammenlagt ved bruk av 2 "små"batterier enn et "stort". Vil det vere en fordel med to "små" batterier ved tanke på kortslutningsstrøm ved start? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Uansett du for betre CCA blir altid svakheten med flere kontaktpunkter. Et stort batteri gir betre resulatat og de som tar livet av en batteribank blir altid den sellen som blir defekt. Vanlig er de sellen der minus er tatt ut av banken og min erfaring er at de færre batterier man kan bruke til banken, de betre. Noen tænker nå om 2v seller koblet opp til en proff bank, men der gjelder de samme. De større 2v sellene er blir betre resulatat der og. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Loma Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Maks strøm frå et batteri får du når Ri (Indre motstand) og Ry (Ytre motstand) er like stor. Så har du en stor startmotor vil du ganske sikkert oppnå større kraft i denne med to batterier. Men det krev gode kontakter på alle kontaktpunkt, så risiko for feil blir og større. Viss du har god rygg og batteriet ikke er for vanskeleg plassert, ville eg gått for eit stort. Eg har inntrykk av at store batterier har vesenteleg lengre levetid en små. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Med flere batterier bør man passe på riktig oppkobling. Minus skal ut av den ene ende og pluss av den annen ende av batteribanken. Avstand i mellem batterier betyr ikke stort og forskjell på lengde på pluss og minus kabel i mellom ikke heller, men dimisjon bør være bra. Eksempel med dårlig kobling av batterier er forbruksbank i Jenneau seilbåtene, spesial dem mindre som har slavebatteri bak motor hekket inn på hovedforbruksbatteri i akterkabin. Instalasjon som er designet av en amatør Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Chiba Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 For de som har prøvd å lempe batterier ut og inn av båten er det en fordel med fysisk mindre batterier. (Svigers har 2 x 180, men han har jo meg til å løfte... Håper de lever lenge) Chiba Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Et annet aspekt med å ha flere batterier er lading. Et batteri kan ta imot ca20 - 25 A pr time uansett størrelse. Har du 2 små batterier kan de ta imot ca 40 - 50 A. Det betyr at du får raskere lading om det er vktig da. Skulle en av cellene bli ødelagt er det billigere å bytte ut et lite batteri enn et stort. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 (redigert) En annen ting er at det ene batteriet med en dårlig celle tømmer det friske batteriet for strøm også. Snekka mi holdt på å gå ned pga dette Viktig med to batterier som er like på ytelse og alder Redigert 19.Desember.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Servicemannen Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Et batteri kan ta imot ca20 - 25 A pr time uansett størrelse. Har du 2 små batterier kan de ta imot ca 40 - 50 A. Fleste batterier tar i mot ca 30% av kapasitet i lading, noen mer og andre mindre. Har instalert i flere båter 1stk 284ah AGM og lading med full effekt fra 80amp Yanmar eller 115amp Volvo er ikke problem. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Power by Yanmar Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Beklager, men jeg låner denne tråden litt Servicemannen, Hva koster slike agm batterier. Jeg trenger 2 stk da jeg har 24volts anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Ca 5 båtpenger per stk Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Fanafjord Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Spørsmål: Jeg har en 140 amp batteri i båten og ønsker å utvide. Er det greit å kjøpe en 90 amp fra Biltema og paralellkoble det mot den 140 amp som er der fra før, eller er det en dårlig ide? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Kasina Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Batterier BØR være like på type, størrelse og alder! Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
hegra Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Kasina : Batterier BØR være like på type, størrelse og alder!Det er ulike meninger om det også. Ved seriekobling er det nok slik, men ved paralellkobling er det nok flere som mener at dette går greit uten at jeg har erfaring med det. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Ved seriekobling (24V-system) ville jeg til og med si at de MÅ være av lik type, kapasitet og tilstand. Ved parallellkobling holder det at de er av lik type dvs trenger samme ladestrategi, resten er sekundær. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Takk for svar. Hva mener du med ladestrategi? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
OT-flyktning Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 For å si det enkelt: begge batterier lades på samme måte - samme ladespenning, samme batterikjemi, ikke blanding av lukkede og åpne batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.