Jump to content

Hva er best, 2 små batteri eller 1 stort batteri.

Per Oves

Recommended Posts

Uansett du for betre CCA blir altid svakheten med flere kontaktpunkter. Et stort batteri gir betre resulatat og de som tar livet av en batteribank blir altid den sellen som blir defekt. Vanlig er de sellen der minus er tatt ut av banken og min erfaring er at de færre batterier man kan bruke til banken, de betre.

Noen tænker nå om 2v seller koblet opp til en proff bank, men der gjelder de samme. De større 2v sellene er blir betre resulatat der og.

Maks strøm frå et batteri får du når Ri (Indre motstand) og Ry (Ytre motstand) er like stor. Så har du en stor startmotor vil du ganske sikkert oppnå større kraft i denne med to batterier. Men det krev gode kontakter på alle kontaktpunkt, så risiko for feil blir og større. Viss du har god rygg og batteriet ikke er for vanskeleg plassert, ville eg gått for eit stort. Eg har inntrykk av at store batterier har vesenteleg lengre levetid en små.

Med flere batterier bør man passe på riktig oppkobling. Minus skal ut av den ene ende og pluss av den annen ende av batteribanken. Avstand i mellem batterier betyr ikke stort og forskjell på lengde på pluss og minus kabel i mellom ikke heller, men dimisjon bør være bra.

Eksempel med dårlig kobling av batterier er forbruksbank i Jenneau seilbåtene, spesial dem mindre som har slavebatteri bak motor hekket inn på hovedforbruksbatteri i akterkabin.

Instalasjon som er designet av en amatør :smash:

Et batteri kan ta imot ca20 - 25 A pr time uansett størrelse. Har du 2 små batterier kan de ta imot ca 40 - 50 A.

:confused::confused::confused:

Fleste batterier tar i mot ca 30% av kapasitet i lading, noen mer og andre mindre. Har instalert i flere båter 1stk 284ah AGM og lading med full effekt fra 80amp Yanmar eller 115amp Volvo er ikke problem.

Spørsmål: Jeg har en 140 amp batteri i båten og ønsker å utvide. Er det greit å kjøpe en 90 amp fra Biltema og paralellkoble det mot den 140 amp som er der fra før, eller er det en dårlig ide?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...