Naustmannen Startet 18.Desember.2009 Del på Facebook Startet 18.Desember.2009 Hei Får ikke sving på sveiven. Motoren sitter dønn fast. Har blitt brukt mye i år uten særlig problemer men merket at den ble tyngre for hver gang til den satt helt fast. Motoren er ferskvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 21.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 (redigert) Hei igjen. Ingen som kan tenke seg hva dette kan være eller hva jeg kan prøve for å løse den opp? Prøver å sveive, men den sitter altså dønn fast. Med og uten kompresjon. Min følelse er at kanskje frikoblingen ikke virker slik at den nå står i drift og ikke fri. Men det skulle være mulig å vri litt i alle fall. Kommer nok til å smøre alt som smøres kan og gi den et slag med en staur som siste utvei. Redigert 21.Desember.2009 av marnamannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Fyll olje eller diesel rett i sylinderen og la det stå, slik at det kanskje løsner opp, dersom det er stempelet som sitter fast. La det stå et par dager.. ut over det har jeg ingen tips... ut over at det helt klart er på tide med en ordentlig overhaling, uansett om dette plutselig skulle løsne... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 21.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Hei Kill Takker for svar. Prøver det. God Jul Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Om det er stemplene som er rustet fast kan det tyde på vannlekkasje inn i sylinderen(e). Dette kan komme av defekt toppakning, om motoren løsner ved bruk av rådet til Killmeister bør toppen tas av etterpå for inspeksjon.. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Dette er vel en tosylindret motor, og da kan det bli vanskelig å løsne stemplene ved å slå på et av dem. Dersom du kommer til, løs en av rådene før du begynner å slå. Toppen må du ta av uansett. Pøs på med rustløser, gjerne oppblandet med litt bensin. Bensin har en enestående inntrengningsevne. Har motoren stått i måneder uten å bli sveivet, må du kanskje regne med at dette kan bli vanskelig, men har du flaks, går dette greit. Om ikke rustløser gjør susen, bruk en blåselampe - ikke varmepistol - og varm sylinderforingen før du slår på stempelet med en tilpasset trekloss som mellomlegg. gon Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 ........ og gi den et slag med en staur som siste utvei. Kvifor slå på den med ein staur? Skal du henge motoren på hesa om du ikkje får start? Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 MD5 er ensylindret: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.