gunnt Startet 19.Desember.2009 Del på Facebook Startet 19.Desember.2009 Hei! Jeg lurer på om det er mange som bruker anker foran og bak for å forhindre pendling. Vi rederinnene vil jo gjerne ha solen hele tiden, mens rederne tenker mer på antenna. Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
nimbuster Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 (redigert) Er det TV-antenna du tenker på? På den annen side står ijo kke solen stille heller? Men tror jeg skjønner "problemet" ditt nå... Men, jeg tror ikke det er antenna rederen tenker på, for i dag spiller det ingen rolle hvordanden står i og med at det digitale bakkenettet gjør at du får inn de kanalene du vil nesten hvor du vil. Men, ser han på TV midt på lyse dagen da, i solsteken? Ellers er det nok ikke så mange som bruker to ankere, men noen er det. Det er kanskje mer jobben med å bruke begge, og at motoren må være igang ved opp og nedkjøring av ankerene pga det høye strømforbruket. Så han tenker kanskje mer på det enn på antennen tror jeg... Redigert 19.Desember.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Vi har av og til ankret opp ved å droppe ankeret foran, slippe ut all kjetting, reversere til kjetting er stram, slippe ankeret akter, og så kjøre inn halvparten av kjettingen foran. Da får vi muligheten til å begrense pendlingen ved å stramme inn på ankerkjettingen akter. Vi ligger imidlertid ikke slik over natten. Ankringsmetoden fungerer kun der hvor det ikke er for dypt, og i godvær. Forøvrig velger vi alltid vinden inn enten rett forfra eller rett aktenfra. Ved vind dreining kan vi slippe ut på sekundærankeret (det som kun hindrer pendling). Vi har også ved enkelte anledninger valgt å ha begge ankerene stramme, men det føles mer riktig å ikke ha det for stramt, slik at vi unngår at hovedankeret som også har vindpresset løsner før sekundærankeret. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Her oppe i vindfulle Namdal har de fleste ankeret foran og lar båten svinge etter vinden, da blir det ly for vinden på bakdekket. Om sommeren kommer vinden ofte fra nord her hos oss og da får vi både ly for vinden og sola inn i båten når vi ligger for anker. Også om natten synes vi det er bedre at båten snur seg med bauen mot vinden, det blir roligere da. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
avmønstret5 Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Er enig med deg...å ankre med tanke på sol og tv-signaler blir litt sært for meg, da er solkroken og stua hjemme bedre alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Er det pendlingen du ønsker å komme til livs, så kan et anket akterut hjelpe. Men det kan bli problem dersom det er andre båter i nærheten og vinden snur......... I siste seilmagasinet (nr 10/2009) kom de med et tips. Fest et spring i ankertauet noen meter frem og fest dette bak på båten, juster lengden slik at båten ikke "ligger" rett mot vinden men ca 20 grader iforhold til vindrettningen. Det påståes da at båten blir liggende på stabil bidevindskurs. Har ikke prøvd selv, men er det andre som har erfaring med denne metoden? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Glem ikke at strømforholdene også påvirker båten, ikke bare vinden. En kombinasjon av disse to kan medføre store krefter på båten enten vinden kommer fra en side og strømmen fra en annen side. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
gunnt Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Er det TV-antenna du tenker på? Ellers er det nok ikke så mange som bruker to ankere, men noen er det. Det er kanskje mer jobben med å bruke begge, og at motoren må være igang ved opp og nedkjøring av ankerene pga det høye strømforbruket. Jeg tenkte på radioantenna som "klipper" ved pendling Vi har aggregat så får ladda opp igjen raskt der. Er det pendlingen du ønsker å komme til livs, så kan et anket akterut hjelpe.Men det kan bli problem dersom det er andre båter i nærheten og vinden snur......... I siste seilmagasinet (nr 10/2009) kom de med et tips. Fest et spring i ankertauet noen meter frem og fest dette bak på båten, juster lengden slik at båten ikke "ligger" rett mot vinden men ca 20 grader iforhold til vindrettningen. Det påståes da at båten blir liggende på stabil bidevindskurs. Har ikke prøvd selv, men er det andre som har erfaring med denne metoden? Takker for tipset der. Det blåser til tider masse vind her på Nordmøre så ofte kommer akterdekket i skyggen når solen er på sitt varmeste. Om natta da ligger vi alltid med bare ankeret foran når vi ligger på svai. Vi har enda ikke prøvd med to anker så derfor kjekt med innputt Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Jeg bruker begge ankrene veldig ofte på dagtid i fine bukter, da får vi sola inn på akter dekket hele dagen - aldri noe problem det.. Men ligger seff på svai om natta Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
gunnt Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Jeg bruker begge ankrene veldig ofte på dagtid i fine bukter, da får vi sola inn på akter dekket hele dagen - aldri noe problem det.. Men ligger seff på svai om natta Ja, det var sånn jeg hadde tenkt meg det også. Vi ligger ofte i fine bukter selv og vil nyte sola mest mulig. Gunn. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
giver Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 (redigert) Hei Ankeret i baugen og mesen gjør susen : Du følger vinden som de rundt deg og slipper pendlingen. mvh giver Redigert 19.Desember.2009 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Hiver også av og til ut ankeret akter for å hindre pendling. Slipper det da ut slik at det akkurat subber bunnen. Det er nok til at båten liggere stabilt, men vil pendle ved store krefter. Ligger gjerne slik over natten også om jeg har oversikten over bunnforholdene. Dette er utprøvd over sesonger på dybder opp til en ti meter. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Hiver også av og til ut ankeret akter for å hindre pendling. Slipper det da ut slik at det akkurat subber bunnen. Det er nok til at båten liggere stabilt, Det hørtes interessant ut. Det må prøves ut Gunn. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
nimbuster Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Godt tips dette Suzumar...dette skal jeg være mer bevisst på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.