Jump to content

Mye Snø på Vestlandet, pass på kalesjene!

LTKH

Recommended Posts

Hei, det laver ned i Stavanger nå. Siste timen har det nok lagt seg 15cm.

:santcheer1:

Her på Askøy har det falt mye snø i dag. Har tatt tre turer for å måke snø i dag. Flere båter i havna ser ut til å lide tungt med all snøen på kalesjen. Etter sporene å dømme er vi bare to som bryr oss :cryin: :cryin:

Så flere båter der kalesjen var i ferd med å bryte sammen, en hadde allerde gjort det :cryin:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Off ja de var en jobb og få gjort de også, først var de og måke 60 meter med vei med 40 cm snø.. så når eg skulle kjøre var jo bilen tom for strøm.. leita frem laderen og la den lade i 20 min, yes der var de strø nok til å starte bilen :wink: kjørte nedover mot havna på delvis brøyta vei, men så var jo selfølgelig ikke den siste km brøytet, tenkte at dette går ikke.... Skulle rygge bilen tilbake noen meter for å få snudd bilen, tror du ikke eg greide å kvele motoren da, skulle starte den men så klart var den for strøm igjen :nonod::nonod: ringte til en kompis som har brøytinga i område og han var heldigvis bare 5 min unna og hadde startbooster med seg :wflag: fikk start på bilen igjen, han brøytet hel veien bort til havna!!! så fikk eg måka snø av båten. dette er en jobb som normalt tar 20 min fra eg kjøre hjemmefra til eg er tilbake :wink: menn i dag tok den lille turen ned i båten over 2 timer :sweat::sweat: men de er nå gjort så da kan eg nå sove godt i natt og håpe på at strømmen er tilbake i morgen når eg står opp.

O Erland

med båtførerbevis

Leverte samboer på jobben nå kl 0700(sykehuset) og tok turen innom havna.

Var flere båter som har flate kalesjer idag ja, maks 5 båter hvor en kunne se at eier har vært nede og måkt. Hos meg var bakre kalesje bøyle sklidd ned, heldivs ingen skader kun og vri på plass igjenn etterat snøen var tatt bort (og jeg var nede 2ggr i går).

I feltet der vi bor var det flere gran/furu trær hvor store greiner var brukket av pga snølast(våt tung snø)

Nesten ikke brøytet på Randaberg, kun busstrasse....

Nå er ungene ute i hagen og koser seg, blir og dra på tur til en fin plass idag med stormkjøkken og pølser!

Her er det nesten 60 cm snø. Ikke alltid like gøy å bo på "fjellet".

Var ute i dag morges og måkte snø av båten for tredje gang på under ett døgn. Støtta som stod under havnekalesja hadde ikke tålt presset av første snølasset. Den bøyde seg og falt ned, så jeg må inni båten med ei trestøtte, når snøstormen gir seg. Nå er det whiteout ute...

snoe_005.jpg

Bildet er tatt i morges, før tredje måking... Den snøhaugen i nedre bildekant er ikke en snøhaug, men konas Mondeo :eek: ...

Kjetil

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Var nede og sjekket min og....mye snø på toppen...kalesjebøylene stod skikkelig i spenn...om snøværet fortsetter utover kvelden tar jeg en tur til nedom

Tok meg en tur ned igjen ved midnatt....kalasjen lå flat...2 av plastfestene som holder sammen stengene sammen var knekt, samt hovedbøylen var hraftig bøyd...måkte alt vekk og satte opp båtshaken som støtte under hovedbøylen...nå har det snødd mye etter midnatt også...tar turen nedom nå...frykter den har kollapset igjen

Båten ligger på land utenfor verksted, så har ikke fått klargjort skikkelig for vinteren, har ligget i 3 mnd i påvente av deler

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Tok meg en tur ned igjen ved midnatt....kalasjen lå flat...2 av plastfestene som holder sammen stengene sammen var knekt, samt hovedbøylen var hraftig bøyd...måkte alt vekk og satte opp båtshaken som støtte under hovedbøylen...nå har det snødd mye etter midnatt også...tar turen nedom nå...frykter den har kollapset igjen

Disse plast delene kan heligvis handles inn for noen få 20kroninger.

Det ordnar seg!

................. Ser Aftenbladet.no at et visst stort entreprenørfirma ikke får til å gjøre jobben sin på veiene, i år igjen..............

Kjetil S

Var kun ett hjulspor i veien ned til Hillevågsvannet, ikke mye snørydding i "sidegatene" enda. Hadde store problemer å få snudd bilen. Selv med en stor betongklosse bak i bilen spinner den på flat mark i løssnøen :cryin: .

Var nede igjen, kalesjen hadde klart seg gjennom natten, heldigvis. Kommer nok til å sette opp støtter under hver bøyle i fremtiden.

Båten min står utenfor verksted i påvente av deler, verksted tok den på land etter egen konklusjon da det ville ta en tid for å få delene. Er verkstedet ansvarlig for evt skader så lenge den er deres forvaring? Har fått beskjed om at båten ikke blir klar før i januar da mekaniker måtte ta ut ferien sin samme dag som disespumpa kom fra reperasjon fra Bosch

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Var nede og måket rein kalesja jeg også i dag, og det var nok på høy tid! Snøen lå tung, men hadde heldigvis ikke gjort noen skade. Men et par andre båter hadde fått noen unaturlige vinkler på kalsejebøylene, så her har nok snøen gjort sitt ja! Forøvrig en strabasiøs tur for å komme meg dit, måtte parkere langt unna på grunn av manglende brøyting..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hadde store problemer å få snudd bilen. Selv med en stor betongklosse bak i bilen spinner den på flat mark i løssnøen :cryin: .

Makan... Trodde du var så erfaren at du hviste alle kjøretøy med respekt for seg selv har motoren bak over drivakslingene.

Kjøp deg VWT3. Du kan ikke kjøre rundt i snutebil... :giggle:

Jeg har enda til gode å sette fast T3en min. har kjørt mye den siste uken på gode og dårlige veier...

Jeg har bare en båt å passe på i vinter. Men på den har presseningstativet og alt rast sammen av snøen... Men det er en gammel 26 fots livbåt.. Så jeg gidder ikke fikse det før søen har smeltet... :sweat:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Makan... Trodde du var så erfaren at du hviste alle kjøretøy med respekt for seg selv har motoren bak over drivakslingene.

Kjøp deg VWT3. Du kan ikke kjøre rundt i snutebil... :giggle:

...............

Jada, jeg vet at skal en komme seg fram på vinterføre må en ha motoren over drivhjula, enten de er bak eller framme....... men hvem i allverden tenker på at det skal komme opp til flere dager med vinter i Stavanger, når en kjøper bil i juni :blush: . ( ....ellers så ser det ut til at TO betongklosser over drivhjula gjør susen :yesnod: , så vil jo tiden vise hva dette utgjør i ekstra drivstoff utgifter :cryin: )

Har heller ikke hatt problemer på glatta (VW T4).

Men jeg føler jeg må ta på meg skylda for all snøen her på Nord-Jæren :wink: . Med ny båt i gården er det jo bare naturlig at det snør så mye her. Hadde båten fremdeles stått hos Nordkapp, ville vi hatt den varmeste vinteren i manns minne. Jeg er et skoleeksempel på Murphys lov...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...