gunnt Startet 19.Desember.2009 Del på Facebook Startet 19.Desember.2009 Lurer på hva laveste ute temperatur kan være for at dere skal kunne holde en behagelig inne temperatur. (18-20 grader) Vi planlegger romjulstur ombord i Tulla, men har ikke fått prøvd ut med mange minus grader enda. Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
SamH Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Var -21 utenfor i går, fyrer glatt 25+ i salongen.. Newport med sløyfe og 1000W vifte. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Innetempen er nok veldig avhengig av hvor mye av skroget som ligger undervanns.. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Var -21 utenfor i går, fyrer glatt 25+ i salongen..Newport med sløyfe og 1000W vifte. OI, da må du vel ha vinter isolert båt? Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
SamH Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Seilbåt i tre, ikke isolert og med enkel presenning. 3.8 grader i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) Greie nok noen og 20 grader :) Hva skal du fyre med da? Redigert 20.Desember.2009 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
gunnt Svart 20.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Vi har en Eber D7 dieselvarmer som vi bare kan fyre på halv guffe, d.v.s 4 kw. Vi stenger av forkabinen som da kan fungere som kjølerom for julematen. Satser på at vi ligger der vi får kobla til strøm så får vi ha på panelovnene i tillegg, men dem er bare på 300w så er ikke mye. Vannet her på Nordmøre ligger vel på ca.4 grader vil jeg tro. Båten vår er ikke vinter isolert så tenker så det knaker hva som kan hjelpe på å holde kulden ute. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
frankD Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Uisolert 35 fots Jeanneau seilbåt: 20 minus ute - 20 pluss inne. Men det krevde webasto på 3500 watt på full guffe (ca 10 liter diesel i døgnet) og 2500 watt med elektriske ovner. Sitér dette innlegget Menja Link to post
gunnt Svart 20.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Det er no sjelden så mange minus her hos oss, så da skulle det vel gå for oss også å holde varmen Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Servicemannen Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Kjører Eber D2 på halv guffe og Dickinson gassovn på laveste nivo. 20 grader stavn i mellom og Jim Beam Black whiskey og flammer i vinduen på Dickinson gjør de enno varmere Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Skulle oppgi utetemperaturen. Den er kun -8. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Astor Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) Vår erfaring at man kan holde pluss 20 inne ved minus 10 ute med vår Eber 4 kw. Blåser det i mot trekker det fort inne. Da er det greit med en liten tilleggsvarme. Andre jeg har snakket med har samme erfaring. Men båtene er jo så ulikt bygd. Jeg vil tro en seilbåt holder varmen bedre nede i kjellern enn en motorbåt som har mye vinduer rundt. Redigert 20.Desember.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
nimbuster Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Jeg har en 3,5 kw Mikuni, men den alene holder nok ikke til en innetemp. på 20 gr dersom det er minus 10 ute. Men, å ligge til kai med landstrøm, og en 1000w varmevifte på termostat, ja da holder vi en god varme. Kluet er nok også som gunnt sier, å avgrense de områder du ikke befinner deg i, og heller slippe inn litt varme der iblant. Dersom du har vann ombord er det jo om å gjøre å skjerme trykkvannspumpa fra å fryse. Vår frøs på minus 16 i påsken i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Lurer på hva laveste ute temperatur kan være for at dere skal kunne holde en behagelig inne temperatur. (18-20 grader)Gunn Dere kan tape fast bobleplast over lukene i båten. Hvis dere i tillegg har et trekk til å dekke over vinduer i front og kanskje på sidene vil det hjelpe mye. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) Jeg bor ombord i båten stortsett hvær helg året rundt og et og annet tiltak bør en nokk gjøre for at det skal bli komfortabelt i en båt som ikke er kjempeisolert. Jeg har laget meg dobeltvinduer innvendig på dekalukene og tapet en dobbel bobleplast med en bygplast utenpå over sisetutene. Vanligvis klarer jeg og holde varmen i båten bare med elektrisk varme 2x500w+2x300w+2x200w totalt 2kw da fyrer jeg opp hele båten. Blir det kaldere en -10 og mye vind må jeg slå på Vebastoen men det er meget skjeldent det er nødvendig. Jeg har termostater på alle ovnene når jeg forlater båten stilles disse helt ned og det blir da ca 10 grader i båten. Når jeg kommer ombord skrues disse opp og jeg starter Vebastoen etter 1t har jeg 23 grader og Vebastoen kan stoppes. Så kalt at jeg ikke har klart og holde varmen har det aldrig vært. Redigert 20.Desember.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Hei Jeg var en tur i båten på fredagskvelden, da var det ca 7 minus ute. startet ebern og sammen med to vifteovner på tilsammen 2000w var det ikke lenge før jeg hadde 23 behagelige under kalesja på sjekta. men så koblet den ene vifta ut på termostaten. da ble det fort kaldt. Så det blir nok litt kaldt bare med Ebern Men nå snur jo sola snart Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hansi Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 I Nord Westen var det ingen problem med å holde 20+ inne ved kuldegrader ute. Varmeren var en Webasto 5000. I tillegg hadde jeg 10 KW defroster som var i bruk underveis. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 20.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Hei igjen og takk for mange greie svar. Til dere som holder fin innetemperatur når utetemperaturen kryper langt ned og dere kjører dieselvarmeren. Resirkulerer dere da innelufta helt eller delvis? Hos oss er det lagt opp sånn at vi kun kan ta lufta utenfra Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
BMP Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Jeg resirkuler ikke lufta dieselvarmeren tar all luft utenfra. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Synes egentlig det går ganske bra å holde god temperatur inne om det er noen kuldgrader ute. Det værste er egentlig å tukle med tau og fortøyninger når det er snø, mange kuldegrader og vind. Fingrene blir fort kalde og stive og tauene lite medgjørlige. Vi har en 3,5 kw Mikuny som går konstant når vi er på tur, i tillegg kjører vi defrosteren når vi er i fart og en vifteovn når vi ligger ved kai. Tror aldri vi har ligget på svai når det har vært skikkelig kaldt. I Amica II henter varmeren friskluft fra akterdekket, under kalesjen. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
m/s draugen Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) Etter 2 timer med full guffe på min eber D2 fikk jeg +18 inne.Da jeg syntes dette var i minste laget borret jeg hull inn til styrhuset og stappet slangen inn.Gradestokken steg da opp til +23.En stor forskjell.Ute var det -8. Redigert 20.Desember.2009 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 20.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Hvis dere i tillegg har et trekk til å dekke over vinduer i front og kanskje på sidene vil det hjelpe mye. Ja, det har vi Vil dekke dem over når vi ligger stille. Da slipper vi å måke snø eller skrape is kan hende også. Vi har kjøpt gassovn på BT som kan hjelpe oss å få opp varmen nede i byssen. Den kan vi bruke så lenge vi kjører diselvarmeren/ ventilasjon p.g.a utlufting av evt. avgass. Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Figaro Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Kommer akkurat fra båten hvor jeg i løpet av dagen har fått satt inn og montert en ny Webasto 5,5kw. En fantastisk dyktig mann fra Drammen kom og monterte den i løpet av 3,5 timer. Jeg hadde ikke klart det på 3,5 dager, så det var vel værdt pengene. Den forrige Webastoen hadde tatt kvelden etter 20 år, og var "bare" på 3,2kw. Jeg merket stor forskjell på varmen da vi startet opp den nye. Tempen gikk opp til +23, og holdt seg der selvom varmeren gikk over på "eko" etter en stund. Og ute var det -5 Mens vi holdt på med monteringen, ble båten varmet med Dickinson+el-vifte, men det ble ikke "gjennomvarmt" før Webastoen kom igang. Så nå blir det vintertur, hvis ikke isen legger seg i Frognerkilen Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
eysteind Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Hva med berbare elektriske ovner? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Greide en vel 24-25 grader med rundt 0 ute, som gir en delta T på rundt 25, og med 10 blå så ville det vel neppe være realistisk med noe over 15-16. Båt 39 fot, stor volum, Mikuni 3,5kW varmer med uisolerte slanger og lagt i for mange bend.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.